ردیف فرهنگ و هنر در آئین‌نامه‌های حمایتی دیده نمی‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به‌منظور دیدار با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه استان اردبیل و دیدار صمیمی با نام‌آوران هنر این خطه، عصر روز چهارشنبه ۲۷ شهریورماه وارد اردبیل شد، شامگاه چهارشنبه در نشست مشترک با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه این استان که در نگارخانه ختایی برگزار شد، حضور یافت.

وی در سخنانی در این جلسه گفت: استان اردبیل الگو و اصل خود را دارد از این رو وقتی به تاریخچه و سابقه آن نگاه می‌کنیم، ایران در نقطه عطف فضای صفوی مدیون این برهه خاص است و با این نقطه مشخص تاریخی به شکل مشخصی ورق می‌خورد.

صالحی افزود: اعتبار این کهن بوم دوره طولانی داشته و مجموعه غنی و عظیمی از فرهنگ و هنر و ادبیات را به این واسطه در استان اردبیل شاهد هستیم؛ چنان‌که در دوره‌های تاریخی چهره‌های فاخری در حوزه ادبیات شاهدیم و به تعبیری می‌توان تذکره بدیعی از ادبیات و شعر این استان یاد کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: این منطقه با شور و عشق اهل بیت (ع) زنده و پاینده بوده و این شور حسینی در جای جای استان کاملاً مشهود است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت اقتصاد فرهنگ و هنر در برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و گفت: اقتصاد فرهنگ و هنر رویکردی است که همواره مورد توجه دولت و وزارتخانه بوده و هست و رویدادی نظیر گذر فرهنگی «اسفریس» چهارمین طرحی است که با همین نگاه اتفاق می‌افتد.

صالحی عنوان کرد: در حوزه فرهنگ و هنر چند نگاه و تصویر وجود دارد؛ یک نگاه این است که فرهنگ و هنر یک حوزه حمایتی است و انتظار اقتصادی بودن از آن نباید داشت. هر جامعه‌ای باید حوزه حمایتی داشته باشد و فرهنگ و هنر نیز می‌بایست در این حوزه قرار گیرد و از هم فاصله نداشته باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: نگاه جهانی اما این است که عرصه فرهنگ و هنر حوزه اقتصادی با ارزش افزوده بالاست. با این نگاه بحث صنایع خلاق، اقتصاد، فرهنگ و هنر در سطح جامعه جهانی و به‌خصوص کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه، جدی‌تر شده است و شاخه‌های مختلف صنایع خلاق از جمله فرهنگ و هنر در سبد اقتصادی جامعه روز به روز جای بیشتری پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: اینکه چطور می‌شود شاخه‌های مختلفی در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر پدید آورد، ابتدا نیاز به باور این موضوع از سوی دولتمردان دارد؛ چرا که می‌بینیم ردیف فرهنگ و هنر در آئین‌نامه‌ها و فضاهای حمایتی دیده نمی‌شود و چه در بحث حمایت از اشتغال یا تسهیلات در این حوزه رد پای اینها کمرنگ است.

صالحی همچنین گفت: تصویر دولتمردان شاید این بوده و هست که این حوزه گلخانه‌ای و حمایتی است و از زاویه اقتصادی نباید به آن نگاه جدی داشت، در حالی که در فضای اقتصاد فرهنگ و هنر، در جهان، جریان فزاینده و رشد یابنده‌ای را داشته و داریم. اینکه چطور می‌شود فرهنگ و هنر را اقتصادی دید و اقتصادی کرد، امری پایدار نیست که استمرار آن به عنوان بحثی معیشتی مبنای کشش و تداوم این حوزه باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: گام نخست راحت نیست چون عادتی پدید آمده و این نگاه سنتی نیاز به تفییر دارد تا در آئین‌نامه‌ها و مجموعه‌های مشخص رده‌های فرهنگی و هنری قرار بدهیم. در بحث اشتغال، صندوق توسعه ملی می‌تواند و باید رگه و رده‌ای را به عنوان صنایع فرهنگی و هنری داشته باشد در غیر این صورت جریان شتابنده‌ای نمی‌تواند شکل بگیرد از این رو نگاه دولتمردان باید تغییراتی پیدا کند.

وی گام دوم را در این مسیر، مقررات زدایی (حذف مقررات زاید) از فضای کسب و کارهای فرهنگی و هنری دانست و گفت: این مقررات با چند نگرش اتفاق افتاده و حال با نگرش‌های خلاقانه از زاویه اقتصادی باید فرصت‌های فرهنگی را شکل بدهیم؛ هر چقدر بیشتر شهرهای کشور را با صنایع فرهنگی و هنری این زادبوم غنی کنیم و با جذابیت‌های فرهنگی و هنری ایام اقامت گردشگران داخلی و خارجی را افزایش دهیم، به همان میزان عرصه فرهنگ و هنر تقویت خواهد شد.

صالحی ادامه داد: جاذبه‌های طبیعی و تاریخی و رویدادهای خاصی چون آیین‌های عزاداری محرم ظرفیت خوبی برای معرفی محصولات فرهنگی استان اردبیل است و ادبیات عاشورایی استان اردبیل این ظرفیت را دارد که در سطح ملی و بین‌المللی مطرح و عرضه شود؛ بر این اساس باید میدان‌های حضور فرهنگ و هنر را تکثیر و اقتصاد فرهنگ و هنر را به اقتصادی پویا تبدیل کرد.

سیدناصر اسحاقی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل هم در این نشست گفت: اردبیل در حوزه بهبود کسب و کارهای فرهنگی و دسترسی به فضاهای فرهنگ و هنری توانسته است دستاورهای قابل توجهی داشته باشد؛ برای بهبود شرایط و عمومی‌سازی دسترسی به فضاهای فرهنگی باید ظرفیت‌های مردمی در حوزه فرهنگ و هنر تقویت شود؛ چرا که افزایش مشارکت‌های مردمی سبب پُربارتر شدن برنامه‌های فرهنگی خواهد شد.

وی افزود: درخشش اردبیل در حوزه کسب و کار و صنایع خلاق و یافتن بازارهای مناسب فرهنگی و هنری در سایه افزایش مشارکت‌ هنرمندان و بهره گیری از ایده‌های خلاقانه رقم خورده است. در بخش رسانه نیز استان اردبیل وضعیت رو به رشدی دارد و در مجموع، رونق کسب و کارهای خلاق حوزه فرهنگ، رسانه و هنر اردبیل روند مطلوبی را طی می‌کند.

همچنین کاظم نظری بقا، شاعر، نویسنده، پژوهشگر ادبی و استاد دانشگاه در این نشست به نمایندگی از جامعه فرهنگی استان اردبیل، گفت: در تاریخ شعر و ادب اردبیل در دوره صفویه، قاجاریه و مشروطه، آثار و شخصیت‌های فاخر متعددی مشاهده می‌شود و پس از این دوران، تولید آثار، تعدد برنامه‌های شعرخوانی، شکل‌گیری نهادهای فرهنگی، کارگاه‌های شعر و داستان و چاپ آثار پدید آمد.

وی افزود: اما در سال‌های اخیر به وجود آوردن انجمن‌های ادبی به مرز آمارسازی رسیده از این رو ضروری است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جشنواره‌زدگی بپرهیزد زیرا برگزاری جشنواره‌های فرهنگی بدون نتیجه‌ی مفید و بازخورد مثبت، باعث ایجاد طبقاتی از نویسندگان و شاعران پرمدعا شده که با مقدمات و اصول اولیه کار ادبی و فرهنگی نیز آشنا نیستند و سواد علمی لازم را ندارند؛ مگر اساتید بزرگ فرهنگی و هنری کشور همچون شفیعی کدکنی و شاهی و …‌ در چه جشنواره‌ای شرکت کرده‌اند که آثارشان زبانزد همگان است؟!

نظری بقا گفت: توجه به فرهیختگان شهرستانی نباید مغفول واقع شود، چراکه بسیاری از ادبا و هنرمندان در حواشی کلانشهرها از بار علمی، فنی و تحقیقاتی بسیار ارزشمندی برخوردار هستند اما در مقایسه با مرکز‌نشین‌ها چاپ آثار آنان اولویت ندارد؛ از سویی، به دلیل مشکلات مالی، خرید کتاب از سوی دستگاه‌های فرهنگی، نسبت به سالیان گذشته، با کاهش روبه‌رو شده و برای حمایت از نویسندگان، شعرا و پژوهشگران نیازمند افزایش پشتیبانی‌های مادی و معنوی هستیم.

این پژوهشگر اردبیلی ادامه داد: تشکیل و کیفی‌سازی کارگاه‌های شعر و داستان‌نویسی و رونق چاپ و نشر در حوزه ادبیات باید به اولویت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تبدیل شود.

یادآوری می‌شود، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین روز سفر به استان اردبیل پس از حضور در گلزار شهدای اردبیل و بازدید از گذر فرهنگ و هنر اسفریس و نشست با اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه استان، با حضور در منزل استاد عسگر شاهی‌زاده اردبیلی و استاد حسن مردانه، شاعر و نقاش برجسته استان دیدار کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی این دو فرهیخته فرهنگ و هنر را برای استان اردبیل به عنوان الگویی ارزشمند قلمداد کرد و گفت: حضور چنین افرادی در جامعه علاوه بر اعتلای فرهنگ و هنر،  اذهان عمومی را به سمت و سوی پیشرفت جهت‌دهی کرده و مسیر رسیدن به اهداف والای انسانی در حوزه‌های مختلف را تسهیل و هموار می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اهدای لوح تقدیری از فعالیت‌های ارزنده این دو عزیز تجلیل و قدردانی کرد.

دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، حضور در کارگروه فرهنگ و هنر عشایر وابسته به شورای فرهنگ عمومی استان و نمایندگان طوایف و عشایر، بازدید از کانون برتر دوستدار کتاب و نشست خبری با خبرنگاران استان، از دیگر برنامه‌های سفر سه‌روزه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان اردبیل است.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: