رئیس دانا: قاچاقیان کتاب منسجم و تشکیلاتی کار می‌کنند

به گزارش خبرگزاری کتاب‌ایران (ایبنا) نشست «قاچاق کتاب، مبازره، قوانین و فرهنگ سازی» با حضور محمود آموزگار، علیرضا رئیس دانا، عباس غمگسار، حسن قربانی، سعید میرجلالی و جواد رسولی امروز (۸ اردیبهشت) در غرفه خانه کتاب برگزار شد.

 در ابتدای نشست محمود آموزگار به سابقه قاچاق کتاب در ایران اشاره کرد و گفت: متاسفانه بحث قاچاق کتاب از سال‌های گذشته وجود داشته اما در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است. ما نیز کارهای مختلفی برای مبارزه با آن انجام دادیم، طی گفتگو‌ها و بحث‌هایی که انجام شد کارگروهی‌هایی تشکیل شد اما نتیجه‌ چندانی نداشت. در نهایت با پا فشاری‌های ما جلسه‌ای با سه نفر از معاونین ریاست قوه قضاییه، فرمانده پلیس تهران و اتحادیه تشکیل و موفق شدیم که هماهنگی‌های لازم را برای پیگیری انتظامی انجام دهیم. این اقدام منجر شد که ما زمینه فعالی در سال ۹۷ ایجاد کنیم و این کارگروه بزرگتر شد و توانستیم کتاب‌های قاچاق زیادی را کشف کنیم.

وی ادامه داد: همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهیم و در فاز عملیاتی قرار داریم. پوستر‌ها و کلیپ‌هایی را طراحی کردیم که در دنیای مجازی درباره قاچاق کتاب پخش می‌شود. همچنین خوشبختانه از بنیاد فارابی قول گرفتیم که این کلیپ‌ها در ابتدای فیلم‌های سینمایی پخش شود.  امیدواریم که ما بتوانیم در جامعه فرهنگ سازی کنیم و مردم را آگاه کنیم که کتاب قاچاق خریداری نکنند تا جامعه ناشران ما از این حوزه دچار آسیب نشوند.

حسن قربانی در ادامه این نشست با اشاره به میزان افزایش قاچاق کتاب در جامعه گفت: هر چیزی که از مجرای غیرقانونی وارد سیستم توزیع شود قاچاق است. در مورد آمارها باید بگویم تا به امروزه نوزده انبار کشف شده که دو باب آن مغازه و دوباب دیگر مرکز پخش کتاب است و چهارده انبار کتاب با وسعت‌ بسیار زیاد است. افرادی که در این رابطه دستگیر شدند چهارده متهند و تاکنون نیم میلیون کتاب قاچاق کشف شده است.

وی در ادامه افزود: در مراکز دانشگاه جایی به نام تکثیر دانشجویی است و تا جایی که ما پیگیری کردیم، این مراکز کتاب‌های دانشگاهی را به شکل غیر قانونی منتشر می‌کنند و در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند و چون محیط فرهنگی است نیروی انتظامی نمی‌تواند وارد شود.  

علیرضا رئیس دانا هم در این نشست گفت: افرادی که دست به قاچاق کتاب می‌زنند تشکیلات دارند و ما مورد مشخصی داشتیم که خانواده بزرگی بودند. هشت انبار بزرگ کشف کردیم و کتاب‌های موجود در انبار کشف شده، مجدد در انبارهای دیگر بودند، یعنی قاچاقچیان منسجم و تشکیلاتی کار می‌کنند. ما اگر کتابی را در جامعه تبلیغ می‌کردیم آنها آن را چاپ می‌کردند. ما فکر می‌کردیم که چرا با وجود تبلیغات فروشی نداریم. در ابتدا فکر می‌کردیم که کتاب‌های کمی را قاچاق می‌کنند اما زمانی که انبارهای کتاب را کشف کردیم متوجه ارقام بزرگی شدیم که تعداد آن به ده هزاز کتاب می‌رسید.

رئیس دانا سخت‌گیرهای مسئولان در بحث ممیزی کتاب‌ را یکی از دلایل قاچاق آن دانست و گفت: در دهه پنجاه که سخت‌گیری‌ها زیاد بود، کتاب‌ها زیر زمینی شد و در زمان انقلاب به نام کتاب سفید اوج گرفت. خوشبختانه سیاست ارشاد بهتر شده و همکاری‌ها در این باره زیاد است. همچنین کارگروه صیانت از مهرماه بسیار فعال شده و ما کشفیات زیادی داشتیم. بعد از نمایشگاه کتاب با نیروی بهتری شروع به کار خواهد کرد. من معتقدم که ۲۰ درصد کتاب‌ها و انبارها کشف شده است.

سعید میرجلالی هم درباره تکثیر کتاب‌های غیرقانونی کتاب در فضای مجازی گفت: یکی از مهم‌ترین بحث‌ها درباره قاچاق کتاب آگاهی رسانی به مخاطبان است. در خصوص بحث سایت ما با مسئول رسانه‌های دیجیتال چندین نشست برگزار کردیم و لیست سایت‌ها و شبکه‌های مجازی را به وزارت ارشاد انتقال دادیم و توضیحات لازم از طریق وزارت ارشاد داده شد. در رابطه با گروه‌های مجازی که جنبه قانونی ندارند اگر با آنها برخورد می‌شد سریع سایت را تغییر می‌دادند و بیشتر جنبه تبلیغی داشتند و می‌خواستند با( pdf) مخاطبان بیشتری برای شبکه خود جذب کنند. برخوردهایی در این زمینه داشتیم اما متاسفانه بیشتر سرورها از خارج از ایران است. ما حتی نامه‌ای به رئیس تلگرام در روسیه فرستادیم و منتظر جواب هستیم.

وی در ادامه صحیت‌هایش افزود: در شبکه‌های مجازی کاربرها اقدام به بارگذاری آثار می‌کنند که حقوق صاحبان کپی رایت رعایت نمی‌شود و آنها می‌گویند که هدف ما ترویج کتاب خوانی است، اما مشخص است که بارگذاری کتاب‌ها بدون درنظر گرفتن حقوق صاحب آن یک عملی غیر قانونی است. ما شاکیانی در بخش کاغذی و مجازی داشتیم که شکایت خود را پیگیری کردند.

عباس غمگسار هم در ادامه این نشست طی سخنانی گفت: متاسفانه فروش کتاب توسط بساطی‌ها زیاده شده و دیروز هم عده‌ای از آنها مرا تهدید کردند و گفتند که کتاب‌های ما را پس دهید و ما هیچ گونه همکاری با اتحادیه و وزارت ارشاد نمی‌کنیم. متاسفانه آنها با قدرت بیشتر کتاب‌ها را توزیع می‌کنند.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: