دومین گردهمایی استادان زبان و ادبیات فارسی ایالت پنجاب پاکستان

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، به همت سرکنسولگری و خانه فرهنگ ایران در لاهور، دومین گرهمایی استادان زبان و ادب فارسی ایالت پنجاب با حضور میرزا محمد آفریدی، عضو مجلس سنای پاکستان، محمدرضا ناظری، سرکنسول و علی‌اکبر رضایی‌فرد، رییس خانه فرهنگ ایران در لاهور، اصغر زیدی، رییس دانشگاه جی سی لاهور، عظمی قریشی، رییس دانشگاه بانوان مولتان، میان عمران مسعود، رییس دانشگاه آسیای جنوبی، اقبال شاهد، رییس گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه جی سی لاهور، فلیحه زهرا کاظمی، رییس گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بانوان و جمعی از استادان دانشگاه‌ها و دانشکده‌های مختلف ایالت پنجاب در محل سالن اجتماعات این نمایندگی فرهنگی، برگزار شد.

در این مراسم علی‌اکبر رضایی‌فرد، مسئول خانه فرهنگ کشورمان در لاهور، در سخنانی دپارتمان‌های زبان فارسی و دانشگاه‌ها را حلقه اتصال فرهنگی دو کشور ایران و پاکستان خواند و گفت: آیین‌ها و رسومات فرهنگی، نقطه تمایز و تشابه بین فرهنگ‌ها و ملت‌هاست. جشن شب یلدا، یکی از سنت‌های باستانی ایران است که پس از گذشت سال‌ها هنور پا برجاست. شب یلدا علاوه بر ایران در دیگر کشورهای جهان نیز برپا می‌شود. این شب در هر فرهنگی نامی خاص داشته و به شیوه‌ای متفاوت جشن گرفته می‌شود.

اصغر زیدی، رییس دانشگاه جی‌سی لاهور هم در سخنانی، گفت: جمهوری اسلامی ایران همیشه برای کشور پاکستان به عنوان یک کشور دوست و برادر دانسته می‌شود و دو کشور میراث و فرهنگ مشترک زیادی دارند.

رییس دانشگاه جی سی لاهور با اشاره به گرامیداشت شب یلدا در ایران گفت: زنده نگه‌داشتن یک سنت و رسوم کاری بسیار دشوار است و ملت ایران همانند دیگر آداب و رسومات کهن خود، این جشن را نیز زنده نگه داشته‌اند و دلیل آن نیز پیام دوستی، محبت، نزدیکی و همدلی در این شب است.

وی در پایان سخنانش، علاقه‌مندی خود را برای توسعه فعالیت‌های اتاق ایرانشناسی دانشگاه جی سی لاهور اعلام کرد.

تأکید بر تعامل و همکاری‌های فرهنگی
میان عمران مسعود، رییس دانشگاه آسیای جنوبی هم در سخنرانی خود، با اشاره به اهمیت و جایگاه زبان فارسی در لاهور پاکستان بیان کرد: سرکنسولگری و خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور، در بخش آموزش زبان و ادبیات فارسی در ایالت پنجاب نقش بسیار مهمی دارند و در بسیاری از مراکز علمی و آموزشی پاکستان، کلاس‌های آموزش زبان و ادبیات فارسی را برگزار کرده‌اند.

 وی اظهار کرد: تأسیس اتاق‌های ایرانشناسی در دانشگاه و دانشکده‌ها نیز در معرفی ایران به نسل‌های جوان ما کاری بسیار خوب و مفید است. همچنین خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور سمینارها و کنفرانس‌های مختلف ملی و بین‌المللی را در دانشگاه‌ها، دانشکده‌ها و مراکز آموزشی دیگر برگزار کرده، که یکی از آن‌ها در دانشگاه آسیای جنوبی بوده است؛ که بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفت.

نقش مهم استادان زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های پاکستان
میرزا محمد آفریدی از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی روابط علمی، ادبی، فرهنگی و هنری دو کشور ایران و پاکستان را بسیار غنی و مستحکم توصیف کرد و گفت: یکی از دلایل این روابط صمیمی و دوستانه، حضور استادان زبان و ادبیات فارسی در پاکستان است. در آینده‌ای نه چندان دور روابط تجاری و اقتصادی طرفین نیز به سرعت گسترش و افزایش خواهند یافت و امیدوارم که دو کشور در جهان به عنوان نماد قدرت اسلامی ظاهر شوند.

محمدرضا ناظری هم در سخنان خود، با اشاره به نقش مهم استادان زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های پاکستان مطرح کرد: آداب، رسوم و مناسبت‌های مشترک ایران و پاکستان، ریشه در فرهنگ آن دارد و کلید این مناسبت‌های فرهنگی از نگاه استراتژی زبان فارسی است.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در لاهور افزود: در حقیقت، زبان به عنوان پیوندی ناگسستنی و عاملی در ایجاد روابط دو کشور است. در این منطقه، شبه قاره پاکستان و هند زبان فارسی نه تنها زبان رسمی بوده، بلکه به عنوان یک زبان عارفانه و ادبی دانسته می‌شود.

در ادامه، مسابقه مشاعره به زبان فارسی برگزار و مستند درباره زبان فارسی و همچنین شب یلدا پخش شد، که مورد استقبال شرکت‌کنندگان قرار گرفت.

همچنین، سه نمایشگاه مختلف جانبی تحت عناوین نمایشگاه کتیبه‌های فارسی در جهان، نمایشگاه کتب تازه‌های نشر و صنایع دستی ایرانی در کتابخانه علامه محمد اقبال لاهوری به نمایش گذاشته شد.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: