دومین دوره جایزه ادبی محمد قهرمان برگزیده نداشت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، دومین دوره جایزه ادبی محمد قهرمان، روز یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه در تالار شریعتی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد اما در نهایت، هیچ اثری حائز عنوان برگزیده نشد و تنها کتاب رسائل طغرای مشهدی، با تصحیح سید محمد صاحبی، به عنوان اثر شایسته تقدیر معرفی شد.

 سلمان ساکت، رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد در این مراسم، محدود نبودن مفاخر دانشگاه فردوسی به اعضای هیئت علمی را مایه افتخار دانست و گفت: خاک این سرزمین، خراسان و این دانشگاه چنان بود که کارمندان برجسته‌ای مثل استاد محمد قهرمان در آن ظهور کردند که ما در ردیف سرآمدان دانشگاه از آن‌ها تجلیل کنیم.

وی، استاد قهرمان را سرآمد در حوزه تصحیحات سبک هندی، غزل معاصر و حوزه محلی سرایی معرفی کرد و افزود: در دوره‌ای که بسیاری از دپارتمان‌های ما سبک هندی رانده می‌شد، استاد محمد قهرمان در گوشه‌ای از کتابخانه، دست به تصحیح این آثار زد و از این جهت حق بزرگی بر گردن زبان و ادبیات فارسی دارد.

وی که دبیر هیئت داوران جایزه ادبی محمد قهرمان است، از ارسال ۶ اثر به دبیرخانه این جایزه خبر داد و گفت: از پارسال ۶ اثر شامل ۳ کتاب در قالب تصحیح متن با عنوان‌های شهریارنامه، تذکره خیرالبیان و رسائل طغرای مشهدی، و ۳ پایان نامه با عنوان‌های بررسی دگرگونی قافیه در سبک هندی، گذر عمر در دیوان صائب تبریزی و تحقیق در کانون ادبی هرات به دبیرخانه ارسال شد که با بررسی‌های انجام شده توسط هیئت داوران، هیچ اثری به عنوان برگزیده انتخاب نشد و تنها کتاب رسائل طغرای مشهدی اثر محمد صاحبی از پژوهشگران فرهنگستان زبان و ادب فارسی شایسته تقدیر معرفی شد.

رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی همچنین از انتشار این کتاب در مجموعه انتشارات کتابخانه مجلس خبر داد و گفت: انتشار این کتاب در مجموعه انتشارات کتابخانه مجلس نشان از توجه ویژه این دوستان به عرصه‌های مختلف ادبیات به خصوص سبک کمتر توجه شده هندی است.

وی در ادامه گفت: بر اساس تصمیم هیئت داوران، آیین نامه جایزه را به جایزه دوسالانه تغییر دادیم تا پژوهش‌های فاخرتری را شاهد باشیم. هم چنین به دو بخش اصلی جشنواره، سبک هندی و ادبیات اصفهانی بخش سومی هم در پایان‌نامه‌ها و کتاب‌ها با عنوان زندگی‌نامه ،آثار و اشعار استاد قهرمان اضافه کردیم.

استاد قهرمان؛ کتابداری که با کتاب زندگی کرد
در ادامه این مراسم  جعفر یاحقی استاد دانشگاه فردوسی و داور جایزه ادبی استاد قهرمان گفت: در فضای خراسان از استاد قهرمان که ۲۷ سال کتابخانه دانشکده ادبیات را مدیریت کرد یادگارهای زیادی برجای مانده،کتابداری که نه تنها از کتاب‌ها حفاظت کرد بلکه با کتاب زندگی کرد، کتاب نوشت و بر کتابخانه افزود.

یاحقی کتابخانه استاد قهرمان را بخشی از میراث فرهنگی ایران و ادبیات فارسی دانست و افزود: بی شک استاد قهرمان  متولی ادبیات در سبک هندی و ستونی در خراسان به عنوان شاعر و ادیب بود. در زمانی که قهرمان از سبک هندی دفاع می‌کرد بسیاری از افراد این سبک را رد می‌کردند و با توجه به اینکه هنوز هم این سبک خوب جا نیافتاده است؛ این جایزه برای زنده نگه داشتن سبک هندی اهمیت ویژه‌ای دارد.

یاحقی از برگزاری جلساتی در فرهنگسرای فردوسی به پاس زنده نگه داشتن جلسات ادبی در منزل استاد قهرمان خبر داد و گفت: جلسات انجمن ادبی در منزل استاد قهرمان پایگاهی برای اندیشمندان و ادیبان و نقطه اتصال تمام ادب دوستان در داخل و خارج کشور بود که به مدت ۵۰ سال توسط ایشان اداره می‌شد و امیدواریم با ادامه دادن این جلسات در فرهنگ سرای فردوسی و به مدیریت محقق نیشابوری همان مسیری را که مرحوم قهرمان دنبال می‌کرد، ادامه دهیم.

در ابتدا نیز محسن ذاکرالحسینی (پرند) پژوهشگر فرهنگستان زبان و ادب پارسی مصحح و شاعر برجسته به معرفی پژوهش خود با عنوان دیباچه‌ای از سفینه صائب یا بیاض پرداخت و با اشاره به حضور شعرهای فردوسی در این سفینه، گردآوری شعرهای غیرشاهنامه فردوسی را در پژوهش‌ها و پایان نامه‌ها ضروری دانست.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: