دومین جایزه کتاب سال استان آذربایجان غربی منتخبان خود را شناخت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان غربی، آیین اختتامیه دومین جایزه کتاب سال استان آذربایجان غربی عصر امروز چهارشنبه (۲۰ آذرماه) با حضور نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه خانه کتاب، حجت‌الاسلام و المسلمین ناصر خدایاری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی، جمعی از مسئولان استانی و نیز مولفان، مترجمان، پژوهشگران و اهالی قلم این استان، در محل خانه مطبوعات ارومیه برگزار شد.

متن بیانیه هیئت داوران دومین کتاب سال استان آذربایجان غربی به شرح زیر است:
 
«هیئت داوران دومین جایزه کتاب سال استانی آذربایجان ­غربی ضمن سپاس‌گزاری از مشارکت‌ گسترده‌­تر شرکت‌کنندگان در این رویداد فرهنگی نسبت به دوره پیشین، مراتب خرسندی خود را از انتخاب آثار مختلف به‌ زبان آذری و کُردی که می‌تواند به تألیف قلب‌ها و وحدت اقوام و پیروان مذاهب بیانجامد، اعلام می‌دارد. همچنین شایسته است از اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی سپاس‌گزاری کنیم که جایزه کتاب سال استان را سال گذشته در این خطه راه‌اندازی کرده و دلگرمی پژوهشگران و نویسندگان و مترجمان و مؤلفان استان را فراهم آورده و از این طریق گامی مهم را برای گسترش پژوهش و تحقیق و تألیف و ترویج کتاب و کتابخوانی برداشته است.

در دومین جایزه کتاب سال استان آذربایجان­ غربی آثار در موضوعات ده‌گانه رده‌بندی دیویی و نیز گروه کودک و نوجوان ارزیابی و داوری شد. در این دوره، درمجموع ۷۲ عنوان مورد ارزیابی قرارگرفت كه پس از داوری مرحله اول ۱۴ عنوان کتاب به مرحله دوم راه یافت که از میان آثار یادشده، پس از ارزیابی دقیق و علمی هر اثر توسط حداقل دو نفر از داوران، ۴ عنوان کتاب، «برگزیده» و ۴ عنوان کتاب «شایسته تقدیر» شناخته شد که جملگیِ آثار برگزیده و شایسته تقدیر، تألیف هستند. داوری و ارزیابی آثار این دوره از کتاب سال استان آذربایجان غربی را ۳۷ تن از استادان و پژوهشگران دانشگاهی، حوزوی و مراکز مختلف پژوهشی و علمی به عهده داشتند.
 
هیئت داوران جوایز کتاب سال استانی، پس از برگزاری چند دوره از این جایزه در استان‌های مختلف کشور، خواستار آسیب‌شناسی جدی آن است. متأسفانه این جایزه با آنکه صاحب آیین‌نامه است، اما توجه به اینکه از سوی ادارات‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها برگزار می‌شود و سلائق در آن دخالت دارد، فاقد وحدت رویه، روشمندی و انسجام کافی و لازم است. به همین منظور معاونت امور فرهنگی و اداره‌کل استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مؤسسه خانه کتاب برای ایجاد انسجام لازم در این جایزه، و نیز پویاتر ساختن آن و تأثیرگذاری افزون‌تر به‌زودی طی جلساتی به بررسی مشکلات و شناخت آسیب‌های آن خواهند پرداخت. با این امید که به گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی، افزایش سرانه مطالعه و ارتقای سطوح فرهنگی جامعه کمک کند».

بر اساس این گزارش، در ادامه آثار منتخب دومین جایزه کتاب سال استان آذربایجان غربی به شرح زیر معرفی شدند:

آثار برگزیده
ادبیات
شعر
ـ آداقلاریم، سروده اسماعیل مددی (اولکر)، ارومیه: اولکر، ۱۳۹۷٫
 
تاریخ و جغرافیا
تاریخ
ـ اورمیه ناجی مشروطیت در غرب آذربایجان، تألیف مجید خلیل‌زاده، قم: نوید حکمت، ۱۳۹۷٫
 
محیط زیست
ـ ژئوتكنیك زیست‌محیطی، تألیف كاظم بدو،‌ ارومیه: دانشگاه ارومیه، ۱۳۹۷٫
 
مستندنگاری
ـ کاره ساتیکی میژوویی، تألیف عه زیز وه لیانی، سقز: گوتار، ۱۳۹۷٫
 
آثار شایسته تقدیر
علوم اجتماعی
آموزش و پرورش
ـ نابرابری‌های آموزشی، نقش فرد، خانواده، مدرسه، جامعه، تألیف محمد حسنی و سهیلا احمدی، ارومیه: دانشگاه ارومیه، ۱۳۹۷٫
 
علوم خالص
ریاضیات
ـ مقدمه‌ای بر نظریه تقریب با کدنویسی Mathematica، تدوین به شیوه گردآوری: سعید پیش‌بین، پرویز دارانیا، ارومیه: دانشگاه ارومیه، ۱۳۹۷٫
 
ادبیات
شعر
ـ اکسیر عزت، سروده بیت‌الله جعفری، ارومیه: یاز، ۱۳۹۷٫
ـ آخرین خوشه، سروده بهنام مهدی‌نژاد، ارومیه: آدالار، ۱۳۹۷٫

این مطالب را به اشتراک بگذارید: