درختم کم‌کم آرد برگ و باری

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- زهره مسکنی: پانزده اسفند «روز درختکاری» است و کشور ما به دلایل مختلف نیازمند توجه به این مقوله محیط زیستی است. امروز آنان که در اندیشه باقی‌گذاردن اثر نیکویی از خود هستند به درخت و درختکاری می‌پردازند تا این نیت و این عمل در آینده‌ای دور یا نزدیک به سایه‌ای، میوه‌ای، نفسی و مأمنی برای آسایش افراد دیگری تبدیل شود. این‌ها را نوشتم که بگویم این روزها، در حوزۀ کتاب و کتاب‌خوانی شاهد رونمایی‌ها و اختتامیه‌ها و تقدیرهایی هستیم که اغلب به چیدن میوه‌ از درختانی می‌ماند که بذر آن طی ماه‌ها قبل کاشته شده بود.
 
آیین اختتامیه سومین جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی نیز یکی از همین دست میوه‌چینی‌ها بود که در آستانه روز درختکاری و بر حسب اتفاق در پردیس سینمایی «باغ کتاب» برگزار شد و تعداد کثیری از اهالی قلم، نویسندگان حوزه کودک و نوجوان، تسهیلگران و اعضای باشگاه‌های کتاب‌خوانی و کودکان و نوجوانان را گرد هم آورد تا مروری بر آنچه کاشته بوده‌اند داشته باشند و به آنچه بعد از این باید داشت و برداشت، بیاندیشند.
 
جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی به مثابه باغی است که سه سال است کودکان تمام نقاط کشور را گرد هم آورده تا با یک هدف مشترک وارد یک بازی بزرگ رقابتی در حوزه کتابخوانی شوند. در روزگاری که کاهش سرانه مطالعه و افول بازار کتاب یکی از دغدغه‌های همگانی به شمار می‌رود، قطعاً جمع‌آوری ۱۵ هزار و ۱۰۷ نفر داوطلب از ۴۴۲ شهر و ۱۳۰۴ روستا که منجر به حضور ۲۲۱ هزار و ۳۲۰ نفر شرکت‌کننده در این برنامه فرهنگی شده، کار کوچک و کم‌اهمیتی نبوده است. شما این‌گونه تصور کنید که در این برهوتِ کتاب بیش از ۲۰۰ هزار نهال، کاشته شده تا هوای تنفس کودکان و نوجوانان را فراهم کند.
 
اگر کمک به افزایش سرانه مطالعه میان کودکان و نوجوانان؛ تقویت فرهنگ گفت‌وگو و استدلال؛ مهارت در بحث؛ افزایش قدرت تحلیل و تفکر انتقادی؛ آشنایی با محیط‌های مرتبط با کتاب؛ گسترش فرهنگ همکاری و مشارکت در انجام کار گروهی؛ پیشرفت تحصیلی از راه برنامه‌‌ای سرگرم‌کننده؛ کمک به تأسیس و تقویت کتابخانه‌های کوچک محلّی و … را دستاورد این درختکاری عظیم و گسترده همگانی فرض کنیم، در این روزهای پایانی سال به لذتی آمیخته با طراوت و شادابی و امید و قوت مضاعف برای برنامه‌های مشابه در سال جدید خواهیم رسید.
 
زمستان رو به پایان است و کم‌کم آماده می‌شویم که در هر بخشی که فعالیت داشته‌ایم، به جمع‌بندی سالانه از آنچه گذشت، برسیم. نقاط قوت و ضعف سالی که گذشت را مرور کنیم و به بهانه و انگیزه رسیدن بهار در پی یافتن راه‌های نقاط قوت و کاستن و مرتفع‌کردن نقاط ضعف بپردازیم. اینکه علی‌اصغر سیدآبادی نویسنده، پژوهشگر و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم «تقلیل طرح به کارهای نمایشی»، «دولتی و اداری شدن روند کار» و «کاهش مشارکت بچه‌ها» را از جمله آسیب‌های احتمالی اینگونه طرح‌ها می‌داند نیز، آدم را یاد آفت‌هایی می‌اندازد که ممکن است روند زیبای این درختکاری گسترده را دچار خدشه کند. در واقع او با این جملات به ضرورت وجین و پیشگیری از فضای رشد علف‌های هرز و در کل یک باغبانی سالم و پر ثمر تأکید می‌کند و اینکه اگر قرار است روزی بچه‌هایمان زیر سایi این درختان بیاسایند و برای بچه‌های خودشان از آن میوه بچینند، در حال حاضر این ماییم که باید به رشد بی‌نقص این درختان و میوه‌هایی سالم و مفید برای آیندگان کمک کنیم.
 
سومین جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی در چهار بخش «باشگاه برگزیده»، «بهترین فیلم موبایلی»، «بهترین نامه به نویسنده» و «بهترین کتاب به انتخاب کودکان و نوجوان‌ها» برگزار شد و جوایز توسط انجمن نویسندگان کودک و نوجوان؛ شورای کتاب کودک؛ انجمن تصویرگران کتاب کودک و انجمن موسیقی کودکان به برگزیدگان اهدا شد. در میان برگزیدگان اسامی افرادی از شهرهای همدان، کرمان، بم، سیاهکل، راور، سنندج، ارومیه، آباده، قم، تربت حیدریه، اهواز، کاشان، اسلام آباد غرب، بیجار، تکاب و … وجود داشت. همه این افراد در سراسر میهن عزیزمان به دست خود درختی نشانده و به پایش جوی آبی کشانده‌اند. حواس‌مان به این همه درخت باشد که باید در باغ کتاب برگ‌وباری ارزنده آرَند و بر سر کودکان‌مان شاخساری گسترده سازند.
 
این مطالب را به اشتراک بگذارید: