داوری آثار منتخب جوایز کتاب سال استانی در جایزه کتاب سال از سال آینده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب پیش از ظهر امروز چهارشنبه ۸ اسفند در آئین اختتامیه دومین دوره جایزه کتاب سال ایلام در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی و هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام، گفت: امروزه کتاب مهم‌ترین نماد و نشانه فرهنگ به‌شمار می‌رود. حال کتاب کاغذی و چاپ‌شده باشد یا کتاب الکترونیکی و دیجیتالی که در فضای مجازی عرضه می‌شود.

وی افزود: نمی‌توان از فرهنگ سخن گفت، از تمدن سخن گفت، از شعر و ادبیات سخن گفت، اما کتاب را نادیده گرفت. کتاب ارزشمندترین محصول اندیشه، منطق و گفت‌وگوست و ارزش‌نهادن به کتاب یعنی ارزش‌نهادن به منطق و گفت‌وگو، یعنی ارزش‌نهادن به خالق اثر اعم از نویسنده، مترجم، ویراستار و … سرزمین ایران‌ که مهد فرهنگ و تمدن به‌شمار می‌آید و از قضا سرزمین ایلام وارث تمدن عیلامی است،‌ افتخارش به کتاب و کتاب‌نگاری و دانشمندان و عالمان و فرزانگانی است که کتاب‌ها و آثار ماندگاری را برای ما به یادگار گذاشته‌اند. در دوره‌ای از تاریخ سنگ‌‌نوشته بود بعد روی پوست و پارچه، سپس چاپ سنگی و کاغذی و حالا هم لوح فشرده و فضای مجازی است.

مدیرعامل خانه کتاب ادامه داد: وقتی که می‌خواهیم از سرزمین ایلام سخن بگوییم، دو موضوع در ذهن هر ایرانی شکل می‌گیرد؛ نخست، تمدن چندهزار ساله عیلامی و دوم، دلاوری‌ها و از خودگذشتگی‌ها و ایثارگری‌های مردم خون‌گرم و شهیدپرور این سرزمین در دوران هشت سال دفاع مقدس؛ مردم ایلام با یکدلی و یکپارچگی و اتحاد خود در برابر دشمن بعثی ایستادگی کردند و اجازه ندادند حتی یک وجب از خاک مقدس ایران اسلامی به دست دشمن بیفتد.

به گفته وی، نشانه‌ها و نمادهای خاص جنگ و مقاومت چنان با روح و جان مردم این دیار عجین شده که این سرزمین را در کنار استان خوزستان باید نماد مقاومت و شهادت‌طلبی ایران اسلامی نامید و وظیفه نویسندگان و خالقان اثر است که با قلم شیوای خودشان، این تاریخ را به نسل‌های آینده منتقل کنند.

حسینی‌پور گفت: پیشینه فرهنگی و تمدنی چندهزارساله ایلام یکی از درخشان‌ترین مقاطع تاریخ ایران باستان را تشکیل می‌دهد و می‌توان گفت، ایلامیان، بنیان‌گذاران نخستین حاکمیت در گستره سرزمین‌ ایران بودند‏ و قدیمی‌ترین نظام حکومتی را ابداع کردند.

مدیرعامل خانه کتاب تاکید کرد: استان ایلام، با این پیشینه فرهنگی و تمدنی خود می‌تواند امروز نیز در عرصه فرهنگ مکتوب کشور بدرخشد و زایش و‌ آفرینندگی داشته باشد و اذهان خلاق شما می‌توانند محتواهای خوب تولید کنند؛ همانگونه که نویسنده خلاق این استان آقای «بهروز بوچانی» که یکی از استعدادهای درخشان این استان بود و کوه‌ها مانعی برای رشد ایشان نبود. حال که ایشان از این فرصت استفاده کرده و دست به قلم برده و رمانی نوشته از محدودیت‌ها و معذوریت‌ها در کمپ مهاجران، می‌توان این تجربه را به نسل جوان منتقل کرد.

وی در ادامه گفت: آنچه که امروز و در این آیین از آثار برگزیده و شایسته تقدیر مشاهده می‌کنیم، می‌تواند گام مهمی برای تشویق و حمایت نویسندگان و اهل قلم برتر استان باشد. جایزه کتاب سال استانی که خوشبختانه چندسالی است با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با نظم بیشتری از سوی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها اجرا می‌شود، می‌تواند زمینه شناسایی و معرفی نویسندگان فعال از سویی و ارتقای سطح کیفی نشر استان و تمرکززدایی فعالیت‌های فرهنگی حوزه کتاب از پایتخت باشد و حتی می‌تواند باعث شود که کتاب‌سازی کمتر شود یا اصلاً نباشد.

حسینی‌پور با بیان اینکه خوشبختانه در حوزه میراث مکتوب در چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در استان ایلام کتاب‌های زیادی به رشته تحریر درآمده است، اضافه کرد: بر اساس آمار بانک اطلاعاتی خانه کتاب از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۷، یعنی چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، ۱۰۵۴ عنوان کتاب توسط نویسندگان و ناشران استانی به چاپ رسیده است که ۹۶۶ عنوان تألیفی و مابقی ترجمه بوده است. تعداد پدیدآورندگان کتاب‌های فوق ۶۸۳ نفر بوده‌اند. از میان این تعداد پدیدآورنده، ۵۷۲ نفر یعنی ۷۷درصد، مرد و ۱۵۶ نفر یعنی ۲۳درصد، زن بوده‌اند. از این تعداد ۶۹ نفر نیز عضو سایت اهل قلم مؤسسه خانه کتاب هستند.

همچنین به گفته مدیرعامل خانه کتاب، در طبقه‌بندی کتاب‌های منتشرشده در ایلام، بیشترین عناوین موضوعی با ۲۱۴ عنوان، موضوع ادبیات بوده است. پس از آن علوم اجتماعی با ۱۷۷ عنوان و علوم عملی با ۱۶۷ عنوان قرار دارند. کل این کتاب‌ها توسط ۲۹ ناشر چاپ و منتشر شده‌اند. در سال ۱۳۹۷ حدود ۲۰۰ عنوان کتاب تاکنون توسط ۱۷ ناشر در استان ایلام منتشر شده است.

وی این مسئله را نشان‌دهنده ظرفیت فرهنگی این استان دانست و پیشنهاد کرد: در این شرایط ناشران به سمت حرفه‌ای‌شدن و تخصصی‌شدن حرکت کنند.

مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب با بیان اینکه این موسسه از سال آینده بنا دارد با برگزاری جوایز کتاب سال استانی در نیمه اول سال، زمینه شرکت آثار منتخب این جوایز را در جایزه کتاب سال مهیا سازد، تاکید کرد: به همین منظور ما درنظر داریم تقویم جوایز کتاب سال استانی را سامان‌دهی کنیم و با همکاری همه ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها جایزه کتاب سال هر استان را از فروردین ماه آغاز کنیم.

حسینی‌پور افزود: داوری و ارزیابی آثار ارسال‌شده هر استان از اول شهریور هر سال در دبیرخانه جایزه کتاب سال آغاز شده و گزارش و نتایج داوری هر استان تا پانزدهم مهرماه از سوی مؤسسه خانه کتاب اعلام می‌شود. اما مراسم اهدای جوایز منتخبان استان‌ها براساس تاریخی است که ادارات کل استان‌ها تعیین و اعلام می‌کنند.

وی در پایان با ارائه گزارشی از روند داوری و ارزیابی آثار در دومین جایزه کتاب سال ایلام، گفت: در دومین جایزه کتاب سال استانی ایلام درمجموع ۱۳۰ عنوان کتاب مورد ارزیابی قرار گرفت كه پس از داوری مرحله اول، ۱۵ عنوان کتاب به مرحله دوم راه یافت. پس از ارزیابی دقیق و علمی این ۱۵ اثر توسط حداقل دو نفر، در نهایت ۲ عنوان کتاب، برگزیده و ۴ عنوان کتاب شایسته تقدیر شناخت شدند. هر دو کتاب برگزیده به بخش تألیف اختصاص دارد. از میان آثار شایسته تقدیر، ۲ کتاب به بخش تألیف و ۲ کتاب به بخش ترجمه اختصاص دارد.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: