خراسانی: برای شعر انقلاب کم کاری کردیم

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست رونمایی از مجموعه اشعار منتشر شده توسط موزه انقلاب اسلامی با حضور مصطفی محدثی خراسانی و رضا اسماعیلی امروز (۱۱ اردیبهشت) در غرفه موسسه خانه کتاب واقع در نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

مصطفی محدثی خراسانی در ابتدای این نشست گفت: ما به آثاری که به تازگی در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس منتشر شده است، نگاهی داریم. دوستان تلاش‌های فراوان و نیاز سنجی دقیق و هوشمندانه‌ای در این حوزه انجام داده‌اند که  امروز حاصل آن رونمایی از پنج کتاب در حوزه شعر است.

خراسانی در ادامه به معرفی کتاب «چاووشی بیداران» پرداخت و گفت: این کتاب گلچینی از چهل سال شعر انقلاب اسلامی است که گردآوری شده و گزیده‌ای از تاثیرگذار‌ترین شعرهای انقلاب در طی این چهل سال است که در این کتاب جمع آوری شده و به صورت پنجاه شعر منشر شده است که هرکدام از این اشعار در زمان خود جریان سازبوده است.

محدثی خراسانی درباره جریان سازی شعر انقلاب عنوان کرد: جریان سازی شعر انقلاب به خود انقلاب بازمی‌گردد، همه‌ شاعران درشکل‌گیری این جریان سهم داشتند. مجموعه که دیگری که معرفی می‌شود کتاب خاطرات آسمان است که همه‌ی آن در قالب نیمایی سروده شده است و سوژه آن فرهنگ شهادت و ایثار است.

به گفته وی، ما در حوزه شعر انقلاب، پژوهش و تدوین و نظریه‌ پردازی کم کاری کرده‌ایم و نیازمند تلاش در این خصوص هستیم. موزه دفاع مقدس انجمن ادبی شکل داده است که بتواند کارهای بیشتری در زمینه دفاع مقدس اعم از گرد آوری و  طبقه بندی انجام دهد. یکی از کارهایی که این انجمنبه تازگی انجام داده،، فراخوان جشنواره شعر جوان «چاووشی بیداران» است که از همه شاعران جوان دعوت می‌کند تا  شعر خود را معرفی کردند و این فراخوان بتواند مبنای کارهایی در آینده قرار گیرد.

رضا اسماعیلی هم در این نشست طی سخنانی گفت: هدف از چاپ و نشر این‌کتاب‌ها معرفی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است. یکی از کتاب‌های که به همت موزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی چاپ شده است قافله‌بهار است که دربردارنده، زندگی‌نامه و گزیده اشعار چهل تن از شاعران انقلاب اسلامی است که شهید شدند. در این کتاب بیوگرافی مختصر و گزیده‌ی از اشعار آنها را آورده‌ایم. این کتاب در دو بخش تنظیم شده است که بخش اول سرآمدن شعر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است. بخش دوم معرفی فعالان ادبیات انقلاب اسلامی است. در بخش سرآمدن، زنده یاد قیصر امین پور، مهرداد اوستا، سید حسن حسینی، حمید سبزواری، احمد عزیزی، سلمان هراتی از جمله بزرگوارانی هستند که معرفی شدند. در بخش دوم حدود سی تن از شاعران معرفی شدند که علاوه براینکه از فعالان انقلاب اسلامی هستند در عرصه شعر هم آثار فراوانی چاپ و منشر کرده‌اند.

رضا اسماعیلی درباره کتاب بر بال ققنوس هم گفت: این کتاب در باب اشعار دفاع مقدس است که در آن تلاش شده فراز و نشیب‌های انقلاب اسلامی و همچنین بعضی از شخصیت‌های شاخص و نام آورد انقلاب اسلامی شعر گفته شود. قالب‌هایی چهارپاره، قصیده، رباعی، غزل، سپید، دوبیتی در این کتاب است که از بیست غزل، چهار چهارپاره و هفتاد پنج رباعی و سه دوبیتی و پانزده سپیده سروده تشکیل شده است. 

 

این مطالب را به اشتراک بگذارید: