خانه‌ام را برای تاسیس نمایندگی «چشمه» گرو گذاشتم

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در ادامه رویکرد توسعه کتاب‌فروشی‌های «چشمه» در کشور، اعطای برند به متقاضیان یکی از رویکردهای مسئولان این انتشارات بوده است. در این راستا، یکی از کتاب‌فروشی‌ها که از سال گذشته فعالیت خود را با برند چشمه در شهر اراک آغاز کرده، کتاب‌فروشی آفتاب اراک است.

رضا قاسمی، مدیر این کتاب‌فروشی که انگیزه بالایی برای احداث این کتاب‌فروشی داشته، مشکلات و فشارهای اقتصادی فراوانی را در شروع کار متحمل شده و امیدوار است بتواند با فروش بالا، برای هزینه‌های خود توجیه مالی پیدا کند؛ اتفاقی که به گفته او هنوز چندان میسر نشده.
 

جمعیت بالای کتاب‌خوان در اراک
رضا قاسمی مدیر کتاب‌فروشی چشمه آفتاب اراک درباره انگیزه‌اش برای تاسیس این کتاب‌فروشی به ایبنا گفت: اراک جمعیت کتاب‌خوان بالایی داشت اما متاسفانه کتاب‌فروشی بزرگی وجود نداشت. از طرف دیگر، برنامه‌های فرهنگی در حوزه کتاب و داستان‌نویسی نیز در این استان به‌صورت متمرکز وجود نداشت.

وی ادامه داد: تصمیم من این بود که پایگاهی به وجود بیاید تا علاوه بر فعالیت‌های ادبی، به‌عنوان یک واحد فرهنگی و نشر شناخته شود و کارگاه‌های آموزشی و فرهنگی نیز در آن برگزار شود.

مدیر کتاب‌فروشی چشمه آفتاب، افزود: در اراک چنین فضای متمرکزی در بخش خصوصی وجود نداشت. در بخش دولتی نیز فضاهایی وجود داشت اما هیچ کدام فعال نبودند. این‌ها دلیلی شد برای اینکه این کتاب‌فروشی را با هزینه‌های بالا راه‌اندازی کنم.

قاسمی اضافه کرد: علاوه بر فضای کتاب‌فروشی، سه موسسه فرهنگی دیگر نیز در مجموعه چشمه آفتاب فعالیت می‌کنند که برگزاری کارگاه‌ها و فعالیت‌های نشر، زیر نظر این موسسه‌ها صورت می‌گیرد.
 

مصائب تاسیس کتاب‌فروشی برند
قاسمی درمورد سختی‌هایی که در مسیر راه‌اندازی کتاب‌فروشی داشته است، بیان کرد: برای آنکه این کتاب‌فروشی را تاسیس کنم، مجبور شدم خانه‌ام را گرو بگذارم. 

وی افزود: در همان ابتدای کار، ۱۵۰ میلیون‌ تومان کتاب تنها از نشر چشمه خریداری کردم. علاوه بر این‌‌ها برای آماده‌سازی فیزیکی ساختمان کتاب‌فروشی نیز هزینه‌های بسیار زیادی انجام دادیم.

افت فروش و عوامل آن
قبل از عید فروش نسبتا خوبی را شاهد بودیم اما بعد از عید، با افت شدید فروش مواجه شدیم. پیش‌بینی من فروش روزانه ۴ میلیون تومان بود اما متاسفانه این روزها، نهایتا ۷۰۰ هزارتومان در روز، فروش داریم.

وی در مورد چرایی پایین آمدن حجم فروش، بعد از عید بیان کرد: خود من هم بابت کاهش حجم فروش در کتابفروشی‌ها متعجب هستم. از دوستانی که در وزارت ارشاد و نهاد‌های مختلف هستند نیز پرس و جو کرده‌ام. برخی عقیده دارند، نمایشگاه کتاب یکی از دلایل است. برخی نیز دلایل اقتصادی را تاثیرگذار می‌دانند.
 

قاسمی گفت: با اینکه شرایط اقتصادی خوبی را شاهد نیستیم، با این حال من به تازگی اقدام به خریداری هفتادمیلیون تومان کتاب کرده‌ام؛ با اینکه در حسابم این تمام سرمایه من بود.

وی اضافه کرد: اگرچه افزایش قیمت کتاب، می‌تواند در کاهش آمار فروش اثر بگذارد، اما من خیلی این موضوع را تاثیرگذار نمی‌دانم. به نظرم فردی که کتاب‌خوان باشد، حتی با افزایش قیمت نیز راه می‌آید.

کتاب‌فروشی چشمه اراک؛ ۱۷۰مترمربع مساحت
مدیر کتاب‌فروشی چشمه آفتاب، با اشاره به اینکه کتاب‌فروشی را در یک ساختمان ۳ و نیم طبقه‌ای راه‌اندازی کرده است، گفت: طبقه همکف این ساختمان، با مساحت ۱۷۰ مترمربع به کتاب‌های حوزه‌های مختلف تخصیص یافته و باقی طبقات، به فعالیت‌های فرهنگی، صنایع دستی و نوشت‌افزار اختصاص پیدا کرده است.

وی افزود: در طبقه سوم مجموعه چشمه آفتاب، ۳ کلاس آموزشی و یک سالن بزرگ وجود دارد که به کارگاه‌های داستان‌نویسی و نمایش فیلم اختصاص دارد.
 

قاسمی به رشته‌های هنری مختلفی از جمله فیلمنامه‌نویسی، نقد فیلم، عکاسی، نقاشی، شعر، ویراستاری، کتاب‌داری و تند‌خوانی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۱۳ نفر از استادان بزرگ در حوزه‌های مختلف هنری برای حضور در کارگاه‌ها به عنوان مدرس، اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی درمورد بخش کودک در کتاب‌فروشی آفتاب گفت: کامل‌ترین بخش کتاب‌فروشی‌، بخش کودک است. ما بیشترین کتاب را در سطح استان در حوزه کودک، نوجوان و جوان داریم.

قاسمی گفت: در حال حاضر ۷۰درصد فضای کتاب‌فروشی مربوط به کتاب است که حدود ۲۶ هزار جلد کتاب در این بخش وجود دارد. ۳۰درصد فضا نیز به صنایع دستی و نوشت‌افزار اختصاص پیدا کرده است.

کارآفرینی در حوزه هنری
مدیر کتاب‌فروشی چشمه آفتاب از اشتغال‌زایی در حوزه فرهنگی گفت و توضیح داد: در حال حاضر بالغ بر ۲۰ نفر در مجموعه چشمه آفتاب، مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد ۱۳ نفر، هنرمند حوزه صنایع دستی هستند.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: