خالقان محتوای غنی حمایت‌ می‌شوند

سید‌سعید میر‌محمد صادق، معاون فرهنگی موسسه خانه کتاب در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره اقدامات این موسسه در بررسی موضوع  کتاب‌ها، بیان کرد: موسسه خانه کتاب از یک‌سال گذشته با هدف خدمات‌دهی بهتر به اهل قلم، عنوان‌‌های کتاب را از منظر محتوایی بررسی کرده است.

وی ادامه داد: این بررسی با هدف تاثیر‌گذاری، هدفمند و متنوع شدن انواع پیش‌بینی‌‌های حمایتی و خدمات انجام شده است. نتیجه این بررسی‌ها نشان می‌‌دهد در دو حوزه کلی، کتاب چاپ می‌شود.  

میرمحمد صادق افزود: نخست، حوزه تخصصی است که نویسندگان، مترجمان و مصححان به خلق اثر در موضوعات فرهنگی، ادبی، هنری، دانش و پزشکی دست می‌زنند و این افراد در آفرینش و همچنین انتقال در قالب‌های ترجمه، احیاء و تصحیح محتوا نقش اساسی دارند. اما بخش دوم پدیدآورندگان، عمدتا در حوزه اطلاعات عمومی و سرگرمی مشغول به تولید کتاب هستند.

وی با اشاره به ویژگی‌های گروه نخست، گفت: این گروه در خلق محتوا و غنای فرهنگی، هنری علمی و دانشی نقش دارند و مشمول پیش‌بینی‌های حمایتی قرار خواهند گرفت.  

وی درباره ویژگی‌های گروه دوم ادامه داد: تشابه موضوعی عناوین و تعدد بسیار کتاب در حوزه اطلاعات عمومی و سرگرمی مهم‌ترین مولفه دسته دوم تولید‌کنندگان کتاب است؛ به‌عنوان مثال با کلید‌واژه بازی، مانند بازی با اعداد، بازی با حروف، بازی با کلمات، بازی با ارقام ریاضی و یا با واژه گنجینه، گنجینه حروف، گنجینه لغات و غیره به تولید کتاب پرداخته شده است.

میرمحمدصادق اضافه کرد: از‌ شاخص‌ترین ویژگی‌های این نوع کتاب‌ها، برخی تعداد صفحات اندک و برخی چاپ‌های محدود است.   

معاون فرهنگی موسسه خانه کتاب با اشاره به آمار سایت اهل قلم ادامه داد: از زمان ثبت‌نام کامپیوتری اهل قلم در سال ۱۳۹۳ تا سال گذشته ۱۸۶۸۲ نفر و فقط در دی‌ماه سال جاری تعداد ۱۹۰۹ نفر در سایت اهل قلم ثبت‌نام کرده‌اند که کیفی‌سازی خدمات در این زمینه، ضرورت دارد.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: