حسینی‌پور: کتابفروشان اردبیل از ظرفیت شهرداری کمک بگیرند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، نیکنام حسینی‌پور، ظهر امروز چهارشنبه ۱۳ آذرماه در سفر به اردبیل، از برخی کتابفروشی‌های این شهر بازدید کرد و در جریان وضعیت کتابفروشی، برنامه‌های جانبی آنان و مشکلات این صنف قرار گرفت.

در کتابفروشی اورنگ از جریانی که پیش از طرح پاییره اتفاق افتاد، یاد شد و تأثیر منفی تبعیضی که بین مرکز و شهرستان‌ها ممکن بود به وجود بیاید.

حسینی، از مدیران اورنگ، همچنین ضمن گله‌مندی از اعتبار پایین تعلق گرفته به این کتابفروشی در طرح یادشده، گفت: مشکل اینترنت در هفته‌های اول سبب شد تبلیغی در فضای مجازی نداشته باشیم، اما تمدید طرح به آن کمک کرد؛ با این حال برخلاف طرح تابستان موفق به فروش بالا و تمدید و شارژ نشدیم.

وی ادامه داد: قیمت بالای کتاب، سبب ترغیب مشتری برای گرایش به سمت طرح‌های فصلی می‌شود، برای همین، اغلب پیگیر طرح‌ها هستند و از این رو بهتر است طرح‌های تشویقی بیشتری برای شهرستان در نظر گرفته شود.

حسینی‌پور، مدیرعامل خانه کتاب هم در پاسخ گفت: طرح پاییزه به دلیل نقدینگی و اعتبارات ابتدا قرار نبود برگزار شود، اما پس از اینکه اقدامات لازم انجام شد، برگزاری آن در امتداد شعار «ایران، تهران نیست» برای شهرستان‌ها نیز در نظر گرفته شد.

وی افزود: اردبیل فرصت‌های بسیاری دارد و با توجه به اینکه صاحب مکتب است، صحبت‌هایی شده تا از این فرصت‌ها استفاده کرده و طرح‌های استانی در این استان برگزار کنیم.

مدیرعامل خانه کتاب با تأکید بر اینکه هرچه شهروندان داناتر باشند، هزینه آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌یابد، اظهار کرد: بهتر است کتابفروشی‌های اردبیل نیز همچون تهران رایزنی‌هایی با شهرداری داشته باشند تا از ظرفیت‌های بالای این ارگان بهره بگیرند.

سیدناصر اسحاقی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل نیز گفت: از سال ۹۳ قراربود اتحادیه‌‌ کتابفروشان وارد بحث نمایشگاه شده و پشت کتابفروشان باشد اما به دلیل شرایط موجود، شاید جرأت ورود به آن را ندارند.

وی اضافه کرد: با تقویت نمایشگاه‌های فصلی و استانی شاید بتوان برخی نقص‌ها را جبران کرد و من فکر می‌کنم اگر یارانه را به همین بخش تزریق کنیم، بسیار پربارتر و آبرومندتر خواهد بود.

غلامرضا امامی، پژوهشگر و مترجم نیز -که حسینی‌‌پور را در این کتابگردی همراهی می‌کرد، اظهار کرد: بار اولی است که به اردبیل می‌آیم و مقصد نخست نیز این کتابفروشی ست؛ از این که خانم‌ها نقش بزرگی در این حوزه دارند، خوشحالم.

وی با اشاره به عکس اوریانا فالاچی به یکی از کتاب‌های خود اشاره و اذعان کرد: من کتاب «گفت‌وگوهای فالاچی» را ترجمه کرده‌ و در چاپ دوازدهم آن مقدمه‌ای بر آن افزوده‌ام.

امامی که ترجمه برخی کتب ایتالیایی را در کارنامه ترجمه خود دارد، از وجود این عنوان در اورنگ، ابراز خرسندی کرد و از استقبال شهروندان اردبیلی از نویسندگان ایتالیایی پرسید.

این پژوهشگر با ذکر نام کالوینو از سوی متصدی اورنگ، وی را بزرگترین نویسنده معاصر ایتالیا دانست و افزود: این مژده را بدهم که کتابی از وی در دست ترجمه دارم و موضوع این است که در سفری که کالوینو برای تهیه فیلم در دوران پیش از انقلاب به ایران داشته، یادداشت‌هایی از این سفر نوشته بوده که همسر وی آنها را به سامان رسانده و حاوی تصاویر بسیار زیبایی در متن است.

امامی تأکید کرد: بهتر است آثار مکتوب از زبان اصلی ترجمه شوند زیرا گاهی کتابی از ایتالیایی به انگلیسی ترجمه می‌شود و مترجم به جای نسخه اصلی از نسخه انگلیسی برای برگردان فارسی استفاده می‌کند که در نهایت، اثر تولید شده با مشکل مواجه می‌شود.

در پایان بازدید از کتابفروشی اورنگ، حسینی‌پور کتاب گفت‌وگوها را خریداری و پس از امضای امامی، به مدیرکل ارشاد اردبیل هدیه کرد که در مقابل نیز سیدناصر اسحاقی، کتاب پشت چله خانه شیخ صفی ساناز حاجی محمد حسینی از نویسندگان اردبیلی را از همین کتابفروشی تهیه و به امامی هدیه داد.

بر اساس همین گزارش، نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل خانه کتاب، امروز دیداری سرزده از کتابفروشی الدورادو نیز داشت که در طرح پاییزه و تابستانه حضور نداشته اما مشارکت اجتماعی بالایی در حوزه کتاب دارد. از جمله کارهایی که مورد استقبال شهروندان هم قرار گرفته، امانت کتاب به ازادی ۱۰۰ تومان در روز است.

نمایشگاه کتاب شریعتی سومین مقصد حضور مدیرعامل خانه کتاب بود. این کتابفروشی در اردبیل به نشست‌ها، جلسات نقد و بررسی، معرفی، رونمایی و جشن امضای کتاب  و طرح‌های محیط زیستی مثل «نه به پلاستیک» شهره است.

در خلال بحث‌هایی که درباره طرح‌های فصلی صورت گرفت، امین اعلایی، متصدی نمایشگاه شریعتی، خواستار افزایش سقف اعتبار و خرید شد و پیشنهاد داد برای ۱۵۰ هزار تومان خرید، ۳۰ درصد تخفیف در نظر گرفته شود که این پیشنهاد از سوی حسینی‌پور مورد استقبال قرار گرفت و قول بررسی موضوع را داد.

کتابفروشی شریعتی در کنار کتاب‌های عمومی، کتاب‌های تخصصی، دانشگاهی و زبان انگلیسی نیز در مجموعه خود دارد که از روند کاری، قرارداد نمایندگی با ناشران مطرح و شناسنامه‌دار و نیز ارتباط با پخش توضیحاتی ارائه شد.

حسینی‌پور از اینکه برخی ناشران در اردبیل نمایندگی دارند، اظهار خوشحالی و ضمن تماس با برخی از آنها، از این اقدام قدردانی کرد.

مقصد چهارم کتابگردی امروز مدیرعامل خانه کتاب در اردبیل، کتابفروشی بهروز بود که از قدیمی‌ترین کتاب‌فروشی‌های این شهر محسوب می‌شود و تأسیس آن به سال ۱۳۴۰ بازمی‌گردد.

بهروز مدتی پس از فوت مالک اصلی، مشکل پروانه کسب پیدا کرده که این اتفاق از سوی خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) پیگیری شد تا با تدابیر مسئولان خانه کتاب و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی راه حلی برای آن پیدا شود.

حسینی‌پور با حضور در این کتابفروشی در جریان امر قرار گرفت و قرار بررسی، رسیدگی و حل موضوع گذاشته شد.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: