حسینی‌پور: باید از همه حلقه‌های نشر حمایت شود/ صنوف نشر مطالبه‌گر باشند

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) دیدار صمیمانه با انجمن‌های فعال حوزه اهل قلم به مناسبت «روز قلم» با حضور محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیکنام حسینی‌پور، مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب و جمعی از نمایندگان تشکل‌ها و انجمن‌هاي اهل قلم، عصر شنبه(۱۵ تیر‌ماه) در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد.

دولت باید از همه صنوف اهل قلم حمایت کند
حسینی‌پور در این نشست ضمن تبریک «روزقلم» بیان کرد: اهل قلم یا قلمداران، قلنداران حوزه فرهنگ هستند که جامعه را در حوزه اندیشه رهبری می‌کنند. وظیفه دولت است که به همه صنوف اهل قلم توجه و از آن‌ها حمایت کند؛ بنابراین در موسسه خانه کتاب طی یک سال‌و‌نیم گذشته تلاش کرده‌ایم از همه وجوه صنوف مختلف استفاده و همچنین مطالبات آن‌ها را منتقل کنیم؛ حتی در حوزه تصمیم‌سازی نیز به جلب مشارکت‌ها توجه شده است.

وی با اشاره به توجه به صنف به‌عنوان یکی از سیاست‌های کلان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود: در برنامه کلان وزیر محترم که به مجلس شورای اسلامی ارائه شده، به واگذاری برخی امور به صنوف تاکید شده است.

حسینی‌پور با بیان این مطلب که مطالبات صنوف متنوع و در برخی حوزه‌های مشترک است، ادامه داد: در موسسه خانه کتاب تلاش شده مطالبات مشترک صنوف تا حدودی پیگیری شود. یکی از وظایف مهم اهل قلم در شرایط فعلی تزریق امید و نشاط، گسترش همبستگی،‌ نشاط و امید در جامعه است. 

نقش موسسه خانه کتاب تسهیل‌گری است
مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب گفت: کتاب در مقایسه با سایر شاخه‌های هنری از‌جمله سینما، تئاتر و موسیقی از جذابیت‌های کمتری برخوردار است، اما تاکید داریم که مبنای همه این هنر‌ها کتاب است. با وجود این چقدر تلاش شده تا در شاخه‌های مختلف هنری، کتاب دیده شود؟ به‌عنوان مثال در حوزه سینما فیلم‌سازان چقدر از منابع غنی موجود در کشور، اقتباس کرده‌اند؟ انجمن‌ها باید اقداماتی در این زمینه انجام دهند. در موسسه خانه کتاب، فعالیت‌هایی شکل گرفته است اما به تنهایی نمی‌توان در این حوزه حرکت کرد علاوه براین تلاش کرده‌ایم بیشتر نقش تسهیل‌گری داشته باشیم.

وی با اشاره به برخی مطالبات صنوف اهل قلم افزود: دریافت تسهیلات بیمه‌ای و یا خدمات بن مربوط به نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب تهران از‌جمله مطالبات اهل قلم است. امسال هم‌زمان با سی‌و‌دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، تلاش کردیم با توجه به اجرای آزمایشی آئین‌نامه جدید اهل قلم از همه ظرفیت انجمن‌ها در این جریان استفاده کنیم.

حسینی‌پور افزود: هرچند که معتقدیم اجرایی آئین‌نامه جدید شاید با نواقصی همراه بود، امید‌واریم با مشارکت انجمن‌ها اصلاح این آئین‌نامه تا شهریو‌ر‌ماه نهایی شود تا در نمایشگاه سال آینده مشکلی در جریان ارائه خدمات به اهل قلم وجود نداشته باشد. معتقدیم ارائه تهسیلات به اهل قلم حداقل خدمات موسسه خانه کتاب به اهل قلم است.

رایزنی‌های خانه کتاب با نهاد‌های مختلف برای ارائه خدمات به اهل قلم
حسینی‌پور با اشاره به رایزنی موسسه خانه کتاب با برخی نهاد‌ها با هدف ارائه خدمات به اهل قلم بیان کرد: با شرکت «شهر سالم» در شهرداری تهران با هدف بهره‌مندی اهل قلم از خدمات پزشکی این شرکت مذاکره شده است.

وی توضیح داد: پارسال بین موسسه خانه کتاب با بیمارستان آیت‌الله یثربی کاشان تفاهم‌نامه امضا شد تا اهل قلم مبتلا به سرطان با معرفی موسسه خانه کتاب درمان شوند؛ علاوه‌براین با بانک صارات تفاهم‌نامه همکاری امضا شد، همچنین در‌حال رایزنی با صندوق اعتباری هنر هستیم.

انجمن‌ها به موسسه خانه کتاب کمک کنند
وی با اشاره به ثبت اطلاعات ۲۲ اهل قلم در سایت اهل قلم موسسه خانه کتاب افزود: با وجود این تعداد باید به محدودیت‌های ارائه خدمات توجه شود. چگونه باید بین این تعداد با وجود آسیب‌های مختلف از‌جمله کتاب‌سازی و ترجمه‌های موازی که معمولا ماهرانه انجام می‌شود،‌ طبقه‌بندی‌ انجام داد تا خدمات به اهل قلم واقعی برسد؟ در این جریان انجمن‌ها باید به موسسه خانه کتاب کمک کنند.

مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب با تاکید بر اهمیت گفت‌وگو بین مسئولان و اهل قلم ادامه داد: موضوع گفت‌وگو با اهل قلم یکی از دغدغه‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از زمان تصدی در معاونت امور فرهنگی بود. بسیاری از سو‌ء‌تفاهم‌‌ها در جریان گفت‌و‌گو رفع خواهد شد. در جریان گفت‌و‌گو و دیدار با اهل قلم که طی چند روز گذشته به مناسبت روز قلم انجام شد، درباره حوزه ممیزی و یا ترجمه، نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کتاب و همچنین میزان اختیار، مسئولیت و پاسخگویی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشریح و بسیاری از سوء‌تفاهم‌ها برطرف شد.

حسینی‌پور گفت: در سرای اهل قلم نیز موقعیت برای گفت‌‌و‌گو آماده است و  این ظرفیت وجود دارد که طی سال به مناسبت‌های مختلف مسائل صنوف حوزه قلم طرح شود. مدعی حل همه مسائل اهل قلم نیستیم چراکه امکان آن وجود ندارد اما می‌توان گام به گام در این مسیر حرکت کرد؛ به‌ویژه در شرایط قعلی که شاهد فضای یاس نو‌امیدی در جامعه هستیم، اهل قلم به تولید آثار فاخر اقدام کنند. 

نگاه متعادل به همه حلقه‌های نشر
وی با بیان این مطلب که ناشران باید در قبال تولید کتاب، مسئولیت‌پذیر باشند افزود: تلاش کرده‌ایم تا در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ناشر‌محوری متعادل شود و همه حلقه‌های نشر در فرآیند تولید کتاب دیده شود. یکی از نتایج توجه صرف به ناشران صدور بیش از ۱۴ هزار پروانه نشر است. 

حسینی‌پور همچنین با اشاره به همکاری موسسه خانه کتاب با انجمن‌ها در شناسایی اهل قلم گفت: امسال از انجمن‌ها فهرست دریافت شد، برای سهولت در شناسایی این افراد بهتر است این جریان سیستمی اجرا شود. موسسه خانه کتاب نه‌تنها در روز قلم بلکه طی سال برای تکریم و دیدار با اهل قلم آمادگی دارد؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم، دیدار با اهل قلم از سوی انجمن‌ها در سطح وزارت، معاونت امور فرهنگی و در سطح مدیریت موسسه خانه کتاب پیشنهاد داده شود.  

وی با اشاره به توجه انجمن‌ها به مطالبه‌‌های‌شان افزود: انجمن‌ها باید در زمینه‌های مختلف زاییش داشته باشند. برگزاری جلسه‌های نقد ترجمه از وظایف انجمن‌هاست. آمادگی داریم فضای مناسب را در اختیار انجمن‌ها برای برگزاری این نشست‌ها قرار دهیم. 

حسینی‌پور با تاکید بر جایگاه وقف کتاب در فرهنگ ایران بیان کرد: در حوزه وقف در حال  تدوین و انتشار کتاب هستیم؛ علاوه‌براین تجلیل از واقفان حوزه فرهنگ را برگزار می‌کنیم. وظیفه ماست برای توجه سازمان‌ها به وقف فرهنگی، فرهنگ‌سازی کنیم تا اراده و انگیزه در آن‌ها ایجاد شود.

حمایت از اعزام اهالی قلم به نمایشگاه های خارجی
وی گفت: در حال تدوین آئین‌نامه‌ای برای حمایت از برگزیدگان رویداد‌های بین‌المللی هستیم تا با همکاری موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، خدماتی از‌جمله اعزام به نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های خارجی را ارائه کنیم. با ۱۵ انجمن علمی نیز تفاهم‌نامه همکاری امضا شده و صنوف می‌توانند با همکاری با این انجمن‌ها جلسه‌های نقد کتاب برگزار کنند. 

مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب خطاب به روسای انجمن‌ها و صنوف گفت: در حوزه کتاب‌سازی در دو بخش ترجمه و تالیف به‌ویژه در حوزه دین به ما کمک کنید.

وی درباره طرح تابستانه کتاب سال ۹۸ گفت: این طرح با توجه به نگاه وزیر محترم به شهرستان‌ها از ۲۵ تیر‌ماه در شهرستان‌ها و در تهران  27 تیر‌‌ماه آغاز می‌شود. سقف خرید به ۱۲۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. تخفیف کتاب‌های تالیفی ۲۵ و کتاب‌های ترجمه ۱۵ درصد تعیین و تلاش شده غیر‌مستقیم از مولف ایرانی برای خلق آثار با کیفیت‌تر حمایت شود. این حمایت از رویکرد‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: