حسینی‌پور: آذربایجان­ غربی دروازه تمدن مظاهر جدید به ایران بوده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان غربی، آیین اختتامیه دومین جایزه کتاب سال استان آذربایجان غربی عصر امروز چهارشنبه (۲۰ آذرماه) با حضور نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه خانه کتاب، حجت‌الاسلام و المسلمین ناصر خدایاری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی، جمعی از مسئولان استانی و نیز مولفان، مترجمان، پژوهشگران و اهالی قلم این استان، در سالن اجتماعات خانه مطبوعات ارومیه برگزار شد.

نیکنام حسینی‌پور در سخنانی در این آئین، گفت: خواندن کتاب از مهم‌ترین مهارت‌های اساسی دنیای امروز است و مطالعه، برای داشتن ارتباط با جامعه امروز امریست ضروری. خواندن کتاب قدرت تخیل را فزونی می‌بخشد و این امر موجب ارتقای خلاقیت در جامعه می‌شود، حافظه و تمرکز بهبود می‌یابد و موجب پیشرفت جامعه در زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی می‌شود. کتابخوانی باعث پیشرفت مهارت‌های فکری، بالا بردن دایره کلمات، مهارت‌های نگارشی و ارتباطی می‌شود و کتاب‌ به منزله پلی است که ما را با دنیای دیگران مرتبط می‌سازد و از گذشته‌، حال و آینده سخن می‌گوید. این کتاب‌ها هستند که گنجینه‌های حکمت و اندرز را رایگان در اختیار ما قرارمی‌دهند.
ankara bayan escort

وی افزود: کسانی که بدون داشتن فرهنگی عمیق و قوی و تحمل نکردن رنجِ تحقیق و تتبع و نداشتن زمینه‌های مناسب مانند کتابخانه‌های مهم و کتابخوان‌های علاقه‌مند و خلأِ داشتن مؤلفان و مصنفان و اساتیدی متفکر، سودای عظمت را در سر دارند بسیار در اشتباه‌اند. زیرا تفوق علم بر جهل و برتری فضایل بر رذایل مشیّت ازلی و سنت الهی است. (و لن تجد لسنه الله تبدیلا).

مدیرعامل خانه کتاب ادامه داد: البته در زمانه جدید باید آن‌قدر فرهنگ کتاب و کتابخوانی را ارتقاء بخشید که خواننده بین کتاب خوب و کتاب غیر مفید تفاوت قائل شود. در زمانی که اذهان مردم توسط فضای مجازی و غیره بمباران اطلاعاتی می‌شود و به همین خاطر خیلی از افراد نیاز به کتاب خواندن را احساس نمی‌کنند، باید با معرفی کتاب‌های خوب، اذهان آنان را به تأمل واداشت؛ زیرا علی‌رغم این‌که کتاب رقبای جدّی‌ای در طول تاریخ داشته اما هیچکدام مانا و پایدار نبوده‌اند و نتوانسته‌اند جای لذت کتاب و کتابخوانی را بگیرند‌؛ شاید شکل آن را تغییر داده باشند. به هر روی باید از فضای مجازی و شبکه­های اجتماعی به عنوان یک فرصت استفاده کرد نه تهدید.

حسینی‌پور گفت: هر کتابی که حقایقی را بازگو می‌کند مفید و سودمند است، زیرا هر چیز حقیقی‌ای برای دانستن و شناختن شایسته است. کتابِ بد کتابی است که حقایق را وارونه جلوه می‌دهد و باطل را مانند حق و حقیقت جلوه‌گر می‌سازد. کتابی خوب است که به پرورش ذهن کمک کند، بنابراین کتاب هم از نظر شکل و هم از نظر محتوا برای مخاطب بسیار مهم است‌. در اینجاست که نقش گرو‌ه­های مرجع پر رنگ می­‌شود. این افراد و حتی نهادها در زمانۀ پرتلاطم امروز مسئولیت بیشتری برای معرفی کتاب­های خوب دارند.

وی ادامه داد: با چنین رویکردی به استانی می‌پردازیم که شکل‌گیری تمدن‌های آشور، اورارتو، مانا، ماد و پارس در قبل از اسلام و ظهور سلسله‌های محلی در این بخش یعنی آذربایجان غربی و حضور اقلیت‌ها و اکثریت‌های دینی متعدد ترک، کرد، ارمنی و آشوری در کنار هم و نیز هم‌مرزی با کشورهای آذربایجان، ترکیه و عراق، این استان را یکی از بزرگترین مراکز تعامل فرهنگی و تاریخی معرفی کرده‌ است. این استان با سابقه تمدنی و تاریخی‌ای که چهارراه ادیان مختلف است، باعث شده هم اقوام گوناگون و هم مذاهب متفاوت در کنار هم با مسالمت زندگی کنند. این نشان از فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی است که همه ما در ظرفی به نام ایران به فعالیت می‌پردازیم.

حسینی‌پور با بیان اینکه شهر، شهر استان آذربایجان غربی هر کدام یک فصلی در تاریخ فرهنگ ایران است، تاکید کرد: اما در ارومیه خودش به جهت اینکه اولین بار مسیونرهای آمریکایی به آنجا رفتند چاپخانه و مدرسه درست کردند و تاریخ مدرسه‌سازی در این شهر خیلی قبل­‌تر از رشدیه بوده است و یکی از شهرهای ایرانی است که صاحب مدرسه، چاپخانه، درمانگاه و کتابخانه بوده است.

وی عنوان کرد: ویژگی­ این شهر و استان این است که ادیان مختلف در پاره‌­ای از پیکر ایران زمین قرن­‌ها با ملاطفت و دوستی با هم زندگی می­کرده‌­اند و شاید این شهر یا استان نمونه‌­ای از فرهنگ غنی ایران زمین را به نمایش گذاشته که این ادیان به صورت مسالمت­‌آمیز و رواداری با همدیگر زندگی می­‌کنند. این ریشه در فرهنگ ایرانی دارد که بسیار غنی است و می­‌تواند باورهای مختلف را در خودش جای دهد. مشترکات آن توحید و خداپرستی است و شاید جزء نادرترین شهرهای دنیا باشد که این قدر تنوع مذهبی دارد. ریشه آن یکی غنای فرهنگ ایرانی و دیگری هم تحمل و رواداری شیعی است که این هر دو به هم آمیخته­اند که ملاطفت و عطوفت دارند.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب همچنین گفت: در اینجا این تنوع فرهنگی باعث شد تا اهل دانش‌­افزایی باشند و کتابخوانی پایۀ اصلی این دانش‌­افزایی است که در اینجا رواج داشته، نمونه‌­اش چاپخانه‌­ها و کتابخانه­‌هایی که وجود داشته است. بزرگانی که چه در حوزه ادبیات بومی و چه در حوزه ادبیات ایرانی تأثیرگذار بوده‌­اند و سرآمدانی دارند. کتاب‌­آفرینان بزرگی از این حوزه برخاستند.

به گفته حسینی‌پور، این استان از نظر فرهنگی هم سابقه دیرینه‌ای دارد و مراجع تقلید مثل آیت‌الله خویی، نویسندگان، مترجمان و مصححان و افراد شاخص بسیاری را در خود پرورانده است؛ از جمله آن‌ها می‌توانیم به آیت‌الله احمد قرشی اشاره کنیم که از خادمان قرآن کریم و صاحب آثار شاخص تفسیر احسن‌الحدیث، قاموس قرآن و غیره بوده‌اند. از نویسندگان هم می‌توانیم به استاد غلامحسین صدری‌افشار، حسن انوری، عباس زریاب خویی، سیدجلال­‌الدین محدث اُرموی نسخه‌‌شناس و کتابشناس بزرگ کشور که گنجینه بی­‌مانندی را فراهم کرد، اشاره کرد.

وی افزود: میرجلال­‌الدین محدث اُرموی یکی از این بزرگ­مردان است که از خادمان کتابشناسی و نسخه‌­شناس و تصحیح متون است که خوشبختانه فرزندش میرهاشم هم به همین راه رفت و همه زندگانی­اش کتاب بود و فقط با کتاب کار داشت و بهروز ثروتیان اشاره کنیم که هرکدام خودشان در آسمان ادب و هنر ایران، ستاره‌هایی درخشان و بی‌بدیل بوده‌اند. آقای صدری افشار در حوزه فرهنگ فارسی اعلام که خانه کتاب در دی ماه ۹۵ برای آن فرهیخته ارجمند عصر کتاب را برگزار کرد‌. آقای انوری در حوزه فرهنگ سخن و استاد زریاب خویی در سیرت رسول الله و آقای ثروتیان در نظامی‌پژوهی و استاد یدالله امینی متخلص به مفتون و مشهور به مفتون امینی از شاعران معاصر. همچنین هر کدام از شهرستان‌های این استان یک ظرفیت نهانی دارند مثل خوی با شمس تبریزی که می‌تواند یک ظرفیت مضاعف فرهنگی برای استان و کشور باشد؛ ارومیه با کلیساها و مساجدی که دارد و قدمت تاریخی آن‌ها و یا مهاباد با باشگاه‌های کتاب‌خوانی و غیره‌.

مدیرعامل خانه کتاب گفت: حتی ارومیه یا اورمیه که به معنی آب شهر یا شهرآب است، هم از نظر فرهنگی هم در حوزه چاپ، مدرسه­‌سازی، روزنامه و نشریه از اولین­‌هاست. روزنامه‌­ای که برای آشوری‌­ها بوده به معنی (زهرا یرادی باهرا) طلوع روشنایی قبل از روزنامه وقایع اتفاقیه در ارومیه منتشر می­‌شده است.

حسینی‌پور همچنین تاکید کرد: در هر حال آذربایجان­ غربی دروازه تمدن مظاهر جدید به ایران بوده و چه بزرگانی که در این زمینه تأثیر ملی داشته­‌اند، کسانی که در عین حال به فرهنگ بومی زادگاه خود اهمیت می­‌دادند، فرهنگ ملی را از یاد نبرده‌اند و این خیلی ارزشمند است. لذا برای حفظ نام این بزرگان، پیشنهاد می­‌شود جایزه کتاب سال استان، هر سال به نام یکی از چهره­‌های فرهنگی و ادبی استان برگزار شود، تا موجب نسل­‌پروری شود. نام آنها بر سر درب مدارس و مراکز فرهنگی نصب شود، تا دانش آموزان آن را ببینند بلکه یکی ادامه دهنده راه آنها باشد. حفظ این میراث معنوی و میراث بانی از آن به عهده اصحاب فرهنگ و هنر و مدیران فرهنگی است. به امید اینکه این مفاخر قدر ببینند و بر صدر بنشینند.

همچنین بر اساس این گزارش، حجت الاسلام و المسلمین ناصر خدایاری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی در این مراسم در سخنانی اظهار کرد: دومین دوره جایزه کتاب سال این استان ویژه کتاب‌های منتشره در سال‌های
۹۷ توسط نویسندگان استان آذربایجان غربی با موضوعات مختلف برگزار شد.

وی افزود: پس از اعلام فراخوان این دوره از جایزه کتاب سال استان آذربایجان غربی، ۷۲ اثر به دبیرخانه این برنامه واقع در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ارسال‌ شد که این آثار هم با حضور هیئت‌ داوران، داوری شده و از برگزیدگان در مراسم اختتامیه تجلیل می شود. از این تعداد ۱۴ عنوان کتاب به مرحله دوم راه یافتند.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی اظهار کرد: پس از ارزیابی دقیق و علمی هر اثر توسط حداقل دو نفر از داوران، ۴ عنوان کتاب بعنوان برگزیده و ۴ عنوان کتاب شایسته تقدیر شناخته شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: آثار رسیده به دبیرخانه برای داوری به خانه کتاب جمهوری اسلامی ایران در تهران ارسال شد و پس از سه مرحله داوری توسط ۳۷ نفر از داوران برجسته کشوری، آثار برگزیده معرفی شدند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی افزود: هدف از برگزاری این دوره حمایت و تشویق مؤلفان، مترجمان و ناشران متعهد و ارتقای فرهنگ جامعه اسلامی، حفظ استقلال و هویت فرهنگ است.

بر اساس همین گزارش، در مراسم اختتامیه دومین جایزه کتاب سال استان آذربایجان غربی که هم اکنون با حضور مدیرعامل خانه کتاب و مسئولان استانی در حال برگزاری است، از برگزیدگان با اهدای تندیس، لوح و هدیه نقدی، تقدیر خواهد شد.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: