جوایز مهمی مثل جایزه جلال آل‌احمد قطعا در فروش اثر تاثیرگذار است

محمدرضا شرفی‌خبوشان از نویسندگان جوان و صاحب‌نام کشور در حاشیه بازدید از سی‌ودومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ضمن حضور در غرفه خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره عرضه آثار جدید خود در این دوره از نمایشگاه گفت: قرار بود دو اثر جدید بنده در نمایشگاه عرضه شود؛ اما آماده نشد تا در ایام نمایشگاه به دست مخاطبان برسد. البته این آثار که یکی از آن‌ها رمان بزرگسال و دیگری رمان نوجوان است و هر دوی این‌ها توسط نشر شهرستان ادب به چاپ خواهد رسید؛ در نیمه اول امسال عرضه خواهد شد.
 
او ادامه داد: قرار است دو تا از کارهای بنده در نمایشگاه امسال به صورت صوتی عرضه شود، که این نسخه‌های صوتی توسط نشر جام‌جم تهیه شده است و روی آن کار شده تا کتاب را به شکل حرفه‌ای ارائه دهند. خوانش این آثار هم توسط گویندگانی است که در این زمینه آموزش دیده‌اند، خیلی تخصصی کار می‌کنند و جزو کسانی هستند که حرفه‌شان این است.
 
شرفی‌خبوشان که رمان «بی‌کتابی» او در دو دوره قبل جایزه جلال ‌آل‌احمد برگزیده شده است، درباره تاثیر جایزه‌های ادبی بر معرفی و استقبال بیشتر از آثار برگزیده شده، عنوان کرد: جوایز مهمی مثل جایزه جلال آل‌احمد که جایزه کتاب سال در بخش رمان هم محسوب می‌شود، قطعا خیلی در معرفی و فروش اثر تاثیرگذار است؛ که برای کتاب من هم موثر بود. امسال هم چاپ پنجم رمان «بی‌کتابی» در نمایشگاه عرضه شده و با استقبال خوبی از طرف مخاطبین مواجه شده است. قطعا یکی از دلایل این استقبال، دیده شدن در جایزه جلال آل‌احمد است.
 

 
نویسنده رمان «بی‌کتابی» درباره استقبال و بازدید مردم از این دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: حضور مردم از نظر فیزیکی در نمایشگاه خیلی چشمگیر است و محسوس است که مخاطبان اقبال خوبی به کتاب دارند. علی‌رغم اینکه خیلی‌ها گمانه‌زنی می‌کردند که به دلایل مختلفی مثل افزایش قیمت کاغذ و کتاب، استقبال کم شود، می‌بینیم که این عوامل خیلی تاثیر نداشته و مردم و اهالی کتاب، همچنان جایگاه خاصی برای کتاب در هزینه‌ها و خرید خود قائلند. الحمدلله حضور مردم نشان می‌دهد که تحت هر شرایطی، کتاب را فراموش نمی‌کنند.
 
برگزیده جایزه جلال‌ آل‌احمد درباره برنامه‌های جنبی نمایشگاه گفت: بخش عظیمی از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روی ارتباط رودررو با مخاطب، یعنی حضور فیزیکی مخاطب و خرید کتاب بناگذاشته شده است. اما نمایشگاه در بخش‌های دیگر هم فعالیت چشم‌گیری دارد؛ از جمله ارتباط با ناشران مختلف، پیدا کردن فضاهای مناسب برای عرضه کتاب در مجامع بین‌المللی، آشنایی ناشران با نوآوری و کارهای مرتبط با نشر دیگر ناشران و ارتباط خود نویسندگان با ناشران و این قبیل اقدامات بخشی از کارهای عمده نمایشگاه است که دیده می‌شود.    

شرفی‌خبوشان حضور نویسنده و مولف در نمایشگاه کتاب را یک اقدام مثبت خواند و افزود: خود من برای دیدار با مخاطبان و امضای کتاب در نشر شهرستان ادب حضور پیدا کردم و سه کتاب «عاشقی به سبک ونگوک»، «بی‌کتابی» و «موهای تو خانه ماهی‌ها است» را برای مخاطبان و علاقه‌مندان امضا کردم. یکی از بخش‌های جنبی خیلی جالب و جذاب هر نمایشگاهی همین دیدار اهالی کتاب و خوانندگان با نویسندگان و مولفان است. خیلی از مخاطبان و اهالی کتاب دوست دارند صاحبِ قلمی که کتاب آن را خوانده‌اند و لحظاتی از عمر خود را صرف فضایی کرده‌اند که حاصل مطالعه بوده، را از نزدیک ببینند و با مولف گفت‌وگو کنند. این فضا، به نظر من فضای خیلی خوبی خواهد بود و در ایجاد نشاط و هیجان در جامعه کتاب‌خوان موثر است. امیدوارم که بیش از این، این مقوله پررنگ‌تر شود؛ چون همان‌طور که در حوزه‌های دیگر مثل ورزش، موسیقی و سینما اقبال، رویکرد و علاقه‌مندی مردم به هنرمندان را شاهد هستیم، در زمینه کتاب هم نمونه‌های آن را در نمایشگاه کتاب شاهد هستیم؛ که مردم علاقه‌مندی خود به نویسنده و دیدار با او را نشان می‌دهند و هر چه این پرنگ‌تر و چشمگیرتر شود، نشان‌دهنده علائم رشد کتاب‌خوانی، گسترش فرهنگ و بالا رفتن کیفیت سلیقه مردم هم هست.
 
وی در پایان درباره برنامه آینده خود گفت: در حال حاضر روی یک رمان  و یک مجموعه داستان  کار می‌کنم که آماده چاپ بشود.  

این مطالب را به اشتراک بگذارید: