جشنواره کتاب و رسانه الگوهای برتر خبرنگاری کتاب را معرفی می‌کند

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دورهمی کتاب و رسانه، نشست صمیمی خبرنگاران، روزنامه‌نگاران، عکاسان و برنامه‌سازان رسانه‌ها با دست‌اندرکاران جشنواره کتاب و رسانه سه‌شنبه(۱۰ دی‌ماه) در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد. 

محمد جواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در این نشست، با اشاره به مشقت و طاقت فرسایی کار رسانه در ایران گفت: کار رسانه، کار سختی است و متاسفانه در کشور ما سخت‌تر است. اگر این حرفه در دنیا در زمره کارهای پرمشقت قرار بگیرد، در ایران بنابر دلایل بسیاری پرمشقت‌تر و طاقت‌فرساتر است و نه تنها برای فعالیت در این حرفه قدرشناسی از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران صورت نمی‌گیرد، بلکه خبرنگاران باید مشکلات آن را هم تحمل کنند. 

وی افزود: دلیل اصلی خبرنگار جز عشق و باور به این هدف که این حرفه می‌تواند کمکی به بهترشدن حال مردم جامعه داشته‌باشد، نیست. 

حق‌شناس با بیان اینکه یکی از اتفاقات مهم عرصه رسانه، حرکت به سمت تولید محتوا در حوزه کتاب است، اظهار کرد: کتاب در جامعه ما، حال خوبی ندارد و ما باید از این وضعیت خجالت‌زده و شرمسار باشیم. یک زمانی شمارگان کتاب‌ها با توجه به اینکه جمعیت نصف حالا بوده، چند برابر بوده‌است. 

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تاثیرات برگزاری جشنواره کتاب و رسانه در تولید محتوا اهالی این حوزه بیان کرد: جشنواره کتاب و رسانه هجدهمین سال خود را پشت سر گذاشته‌است و این اتفاق مبارکی است. این جشنواره به دیده‌شدن برگزیدگان حوزه کتاب در جامعه کمک می‌کند تا قدرشناسی حداقلی از آن‌ها صورت بگیرد. همچنین، باعث می‌شود تا مشکلات و ایرادات وارده در این حوزه نیز برطرف شود. 

وی ادامه داد: آثار برگزیده جشنواره کتاب و رسانه، به معرفی الگوهای برتر کاری در حوزه خبرنگاری کتاب کمک می‌کند و باعث می‌شود تا اهالی این حوزه بتوانند با قدرت و انگیزه آثار خود را چاپ و منتشر کنند. 

حق‌شناس خاطرنشان کرد: من به عنوان خادم این عرصه قدردان تلاش و فعالیت تمامی خبرنگاران در عرصه رسانه هستم.

حق‌شناس در پایان صحبت‌های خود، به وعده معوق‌مانده خود که به برگزیدگان شانزدهمین دوره از جشنواره کتاب رسانه داده بود، اشاره کرد و گفت: برای تاخیر در وعده‌ای که توسط شورای شهر داده‌شد، جز قبول مسئولیت و عذرخواهی سخنی ندارم. 

خبرنگاران، نقشی موثر در نهادینه‌کردن فرهنگ کتابخوانی دارد
در بخش دیگری از این مراسم، ابوالفضل رفیع، مدیر کل فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی و هنری شهرداری در حوزه کتاب گفت: تفاوتی که در حوزه فرهنگی شهرداری تهران نسبت به دوره قبل خود به‌وجود آمده‌است، افزایش فعالیت‌های فرهنگی و هنری به‌شکل تخصصی در کنار اجرای فعالیت‌های مناسبتی سازمان شهرداری تهران است. حوزه فرهنگی شهرداری تهران با نهادهای تخصصی حوزه کتاب به‌عنوان تسهیل‌گر فعالیت‌های این حوزه بیشتر شده‌است. 

وی افزود: امسال حدود ۱۲ طرح در حوزه کتاب چون کتابخانه همسایگی و مشارکت در طرح پاییزه کتاب با حمایت کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران و در ارتباط و تعامل با موسسه خانه کتاب انجام داده‌ایم.

رفیع با اشاره به ادامه‌دار بودن فعالیت‌های سازمان فرهنگی شهرداری تهران در حوزه‌های فرهنگی و هنری به‌ویژه کتاب عنوان کرد: فعالیت‌ها در حوزه‌های فرهنگی و هنری با اهتمام رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران به‌شکل تخصصی ادامه‌دار خواهد بود.

مدیر کل فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه اهالی رسانه ارتباط میان سازمان فرهنگی شهرداری تهران با جامعه و شهروندان را در پیش‌برد فعالیت‌های فرهنگی بیشتر کرده‌است، خاطرنشان کرد: طرح‌های فرهنگی نیاز به ترویج و تکرار دارد و خبرنگاران برای نهادینه‌شدن این فرهنگ می‌توانند سازمان فرهنگی شهرداری تهران را حمایت کنند و نقش تاثیرگذای در این حوزه داشته باشند. 

رفیع با اشاره به حمایت از اهالی رسانه در جامعه خاطرنشان کرد: این اقدامات، حداقل‌ترین کاری‌است که می‌توانیم برای تشکر از زحمات اهالی رسانه انجام بدهیم، البته که برای قدردانی شایسته برای فعالیت‌های گسترده اهالی رسانه کافی نیست، اما تلاش می‌کنیم که برای حمایت‌های بیشتری از این قشر داشته‌باشیم. 

جشنواره کتاب و رسانه باید به خبرنگاران واگذار شود
محمد طباطبایی، مدیر روابط عمومی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای ارزیابی هنرمندان نویسندگان و شاعران با اشاره به اینکه جشنواره کتاب‌ورسانه باید به خود خبرنگاران حوزه کتاب واگذار شود گفت: جشنواره‌ای که با حمایت دولت برگزار شود، در آن حرف‌وحدیث وجود دارد. ما سرنوشت جشنواره مطبوعات را به یاد داریم که چه اتفاقی برای آن رخ داد.

طباطبایی با بیان اینکه جشنواره کتاب و رسانه باید به استقلال برسد، اظهار کرد: این جشنواره باید واگذار شود و یا مسیری که برای مشارکت خبرنگاران شروع شده، ادامه‌دار باشد. مدیرعامل موسسه خانه کتاب هم این رویکرد را به شکل جدی دنبال کرده‌است و کمترین دخالتی که یک مدیر می‌توانست در جشنواره کتاب و رسانه داشته باشد، را داشت.

مدیر روابط عمومی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره کتاب و رسانه نباید به رویدادهای فرهنگی چون هفته کتاب گره‌زده شود، عنوان کرد: سرنوشت جشنواره کتاب و رسانه که جشنواره مهمی است، نباید به رویدادهایی چون هفته کتاب واگذار شود بلکه باید استقلال کامل خود را به لحاظ اجرایی و برگزاری داشته باشد.

طباطبایی بیان کرد: یکی از اتفاقاتی که امسال آغاز شده و باید ادامه‌دار باشد، این است که جشنواره کتاب و رسانه به تکرار دچار نشود. دو یا سه سالی است که این اتفاق در حال کمرنگ شدن است و حضور تکراری یک‌سری از چهره‌های ثابت باید تغییر پیدا کند. امیدوارم جشنواره نوزدهم کتاب و رسانه با رویکرد جدیدی که در حال برگزاری است، پیشرفت روز افزون پیدا کند.

در پایان این نشست، خبرنگاران درباره دغدغه‌های خود با محوریت‌های اهمیت دادن به جایزه جشنواره کتاب و رسانه، معرفی و تبلیغ جشنواره کتاب و رسانه در برگزاری رویدادهایی چون نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، دعوت از اساتید ترازاول علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاری به هیات دواران جشنواره کتاب و رسانه، وعده‌های بی‌سرانجام مسئولان ذی‌ربط در اختتامیه جشنواره کتاب و رسانه، مشکلات خبرنگاران دور از مرکز، حمایت‌نشدن موسسات رسانه‌ای استان‌ها، ضرورت شفافیت داوری آثار، تبلیغات گسترده برای اطلاع‌رسانی از برگزاری جشنواره کتاب و رسانه در جامعه، انتخاب برگزیدگان جشنواره به‌عنوان داور و… سخن گفتند.

در این مراسم، محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران؛ ابوالفضل رفیع، مدیر کل فرهنگی شهرداری تهران؛ ؛ نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب؛ علیرضا بهرامی، دبیر هجدهمین جشنواره کتاب و رسانه؛ محمد طباطبایی، روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از خبرنگاران حوزه کتاب حضور داشتند.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: