ثبات نسبی بازار کتاب کودک به لطف بازی‌های کارتونی

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پابلیشرزویکلی، به گفته گروه ان پی دی آمریکا (NPD) فروش کتاب‌های حوزه کودک به لطف بازی‌ها و فیلم‌های انیمیشن در سال ۲۰۱۸ رونق خاصی داشته است. بر اساس داده‌های منتشر شده این گروه کتاب‌های برگرفته از بازی‌ها و شخصیت‌های کارتونی موجب فروش بالای کتاب‌های کودک در آمریکا می‌شود.
 
گروه ان پی دی یکی از بزرگترین شرکت‌های آمارگیری از فروش بازی‌های کامپیوتری و محصولات دیگر مربوط به کتاب‌ها و لوازم التحریر است. دفتر مرکزی این گروه در شهر نیویورک قرار دارد ولی نزدیک به ۲۰ شعبه در کشورهای مختلف جهان بازار محصولات فرهنگی را رصد می‌کنند.
 
گروه ان پی دی در آخرین گزارش خود اعلام کرده است که در سال گذشته فروش کتاب‌های کودک و نوجوان تا ۲۶درصد رشد داشته است که بیشترین سهم این رشد مربوط به فیلم‌های انیمیشن و بازی‌های کامپیوتری محبوب کودکان است.
 
کریستن مک لین تحلیل‌گر ارشد این گروه می‌گوید بیشتر کتاب‌های کودک بازار کتاب آمریکا بر اساس شخصیت‌های کارتونی و بازی‌های کامپیوتری نوشته می‌شود که همین امر هم موجب ثبات نسبی بازار کتاب کودک شده است.
 
به گفته مک لین ناشران آمریکایی معمولاً حق تالیف کتاب‌های کودک اقتباسی از روی شخصیت‌های کارتونی و بازی‌ها را از شرکت‌های مربوطه خریداری می‌کنند چون می‌دانند کتاب‌های نوشته شده بر اساس فیلم‌ها فروش بالایی دارند. البته بعضی از فیلم‌ها نیز بر اساس کتاب‌ها ساخته می‌شوند که این مورد هم موجب فروش بالای کتاب اصلی می‌شود.
 
طبق آمارهای منتشر شده توسط گروه ان پی دی البته فروش این نوع کتاب‌ها در سال ۲۰۱۷ کمی بالاتر از سال گذشته (۲۸درصد) بود ولی این ثبات نسبی در بازار در سال‌های بعدی نیز پیش‌بینی می‌شود. مک لین اعتقاد دارد بسیاری از کتاب‌های کودک به لطف ساخت فیلم‌های سینمایی و کارتونی از فروش خوبی برخوردار می‌شوند و نوعی تضمین برای آنها محسوب می‌شود به طوری که حتی ناشران برای ساخت فیلم از روی کتاب‌شان با یکدیگر رقابت می‌کنند.
 
طبق آمارهای ارائه شده توسط این گروه در سال ۲۰۱۸ بیشترین سهم فروش کتاب‌های اقتباسی کودک نسخه سینمایی و کارتونی از جنگ ستارگان بود. در لیست ارائه شده ۱۲ کتاب پرفروش حوزه کودک عناوینی مثل فروزن، پوکمون، ماینکرافت، پرنسس دیزنی و لگو دیده می‌شود.
این مطالب را به اشتراک بگذارید: