توصیه‌هایی ساده و دم‌دستی برای حرکت در جاده سلامتی

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «وقتی پای سلامتی در میان باشد» تألیف محمدجواد کریمی، به مخاطب یادآوری می‌کند برای بازگشت به جاده سلامتی و رضایت از کیفیت زندگی، باید بسیاری از کارهایی که به‌طور روزانه انجام می‌دهیم و به نوعی سبک زندگی ما شده‌اند را تغییر داده یا درباره آن‌ها تجدیدنظر کنیم.
 
پنج راز زیبایی، از ویژگی‌های کفش مناسب چه می‌دانید؟، تمامی حس‌های نوزاد من، چند توصیه برای یک صبحانه کامل، پنج غذای ضروری برای آقایان، ۱۰ قدم تا کاهش اضطراب، پنج خطایی که حین مسواک زدن مرتکب می‌شویم، ۶ نکته درباره بارداری بعد از ۳۵ سالگی، سه اشتباه در مورد مراقبت از موها، بی‌اشتهایی نشانه چیست، منظور از تغذیه صحیح چیست، کاهش نفخ و شکمی صاف، اشتباهات مردم در غذا خوردن، معایب استفاده از مایکروویو در تهیه غذا، مدت نگهداری مواد در یخچال و بیماری‌های ناشی از غذا، برخی از سرفصل‌های خواندنی این کتاب است.

باتری حافظه‌ات را پُر کن
«برنامه‌های پرورش ذهن و بازی‌ها، راه‌های خارق‌العاده‌ای هستند برای اینکه مغزتان را به چالش بکشید. سودوکو، جدول و بازی‌های الکتریکی، می‌توانند سرعت فعالیت مغز و حافظه‌تان را افزایش دهند… مدیتیشن روزانه، احتمالا بهترین کاری است که شما می‌توانید برای سلامت جسم و مغز و روانتان انجام دهید… مغزتان به چربی‌های مفید و سالم احتیاج دارد، پس روی روغن ماهی سالمون، آجیل‌ها مانند گردو، روغن تخم کتان و روغن زیتون تمرکز و چربی‌های اشباع‌شده را از رژیم غذایی‌تان حذف کنید… تمرین‌های ورزشی، تمرین‌های فوق‌العاده‌ای برای مغز نیز هستند. وقتی بدنتان را حرکت می‌دهید، مغزتان باید یاد بگیرد که چگونه ماهیچه‌ها را هماهنگ کند، فاصله‌ها را تخمین بزند و تعادل را برقرار کند. تمرین‌های متفاوت و گوناگون انجام دهید تا مغزتان را به چالش بکشید.»
 

کنترل وزن و کاهش کلسترول با خوردن صبحانه
«صبحانه باید حداقل ۲۰ درصد از انرژی روزانه را فراهم نماید. این درحالی ‌است که اغلب به دلیل عدم آشنایی با اهمیت این وعده غذایی، یا از آن صرف‌نظر می‌شود و یا مفید و مغذی تهیه نمی‌شود. مصرف مواد مفید و مناسب برای این وعده غذایی بسیار مهم است. مصرف صبحانه باعث افزایش قدرت تمرکز، توجه و تأمین انرژی روزانه می‌شود و توانایی ذهنی و کارکرد فردی را بالا می‌برد. خوردن یک وعده صبحانه کامل به دلیل تأمین نیازهای غذایی، باعث کنترل وزن و پایین آمدن سطح کلسترول خون می‌شود، ناراحتی‌های گوارشی را از بین می‌برد و جذب ویتامین‌ها را افزایش می‌دهد.
 
نخوردن صبحانه باعث می‌شود در طول روز بخصوص نزدیک ظهر و ناهار، فرد دچار گرسنگی شدید شده و حجم بیشتری از غذا را در یک وعده غذایی مصرف نماید و از آن‌جایی که غذاهای وعده ناهار اغلب پرچربی و پرکالری است، بنابراین عواقب بعدی را به دنبال خواهد داشت. اغلب دیده شده کسانی که صبحانه نمی‌خورند، نیم‌چاشت روزانه خود را با غذاهای پرکالری و کم‌اهمیت همچون بیسکوییت، پفک، شکلات و چیپس و غیره پر می‌کنند که این امر علاوه بر خطرات ذکر شده، باعث چاقی و سرطان نیز می‌شود. تهیه یک صبحانه خوب و مناسب نیاز به آگاهی و برنامه‌ریزی دارد… چیدن میز صبحانه یا سفره می‌تواند به تحریک ذائقه کمک کند. از مواد غذایی متنوع و رنگی و میوه‌های فصل کمک بگیرید.»

بی‌اشتهایی نشانه چیست؟
«کم‌خوراکی یا بی‌اشتهایی علامت شایعی است که می‌تواند علل مختلفی داشته باشد که بسیاری از آن‌ها اهمیت چندانی ندارند. تقریبا تمام عفونت‌ها می‌توانند باعث بی‌اشتهایی شوند. مثلا ویروس سرماخوردگی یا آنفولانزا ممکن است عامل آن باشد، یا علل جدی‌تر مثل سل، کم‌کاری غده تیروئید، بیماری‌های قلبی یا ریوی یا گرفتاری‌های کبدی. متأسفانه یکی از شایع‌ترین علائم اخطاردهنده اولیه سرطان، بی‌اشتهایی است که معمولا با تغییر در حساسیت به مزه‌ها همراه است. بی‌اشتهایی، مقاومت بدن در برابر خوردن هر چیزی است که به فرایند بهبود کمک کند. با این همه بیماری تنها علت کاهش اشتها نیست. گاهی چیزی که به دلیل خاصی خورده‌اید، مثل یک دارو، می‌تواند عامل آن باشد.
 
آنتی‌بیوتیک‌هایی مثل اریترومایسین، جوانه‌های چشایی را غیرفعال کرده و باعث کندی حرکت غذا در روده شده و احساس پُری بعد از خوردن غذا را طولانی می‌کنند. تمام آمفتامین‌ها که برای کاهش وزن تجویز می‌شوند، احساس گرسنگی را از بین می‌برند. داروهای مسکن و ضدالتهاب مفصل می‌توانند معده را تحریک کرده و باعث تهوع و برگرداندن غذا شوند. دیژیتالیس (که یک داروی قلبی است) و داروهای مدر (که باعث دفع آب شده و فشار خون را پایین می‌آورند) نیز میل به غذا خوردن را کم می‌کنند… خود پیری بر روی اشتها تأثیر می‌گذارد. گاهی نیز اتفاقی در زندگی بر اشتها تأثیر می‌گذارد. اگر اخیرا یک برنامه ورزشی را شروع کرده‌اید، ممکن است دچار بی‌اشتهایی شوید تا بدن خود را با نیازهای جدید تطبیق دهد.»
 
نخستین چاپ کتاب «وقتی پای سلامتی در میان باشد» در ۱۷۶ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه به بهای ۳۰ هزار تومان از سوی انتشارات آوینا راهی بازار نشر شده است.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: