توسعه اجتماعی باید به مردم متکی باشد

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آئین اختتامیه پنجمین دوره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران و پنجمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب عصر امروز شنبه (۴ اسفندماه) با حضور اسحاق جهانگیری؛ معاون اول رئیس‌جمهوری، سیدعباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی؛ معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد مسجدجامعی؛ عضو شورای اسلامی شهر تهران، علیرضا مختارپور؛ دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و ابراهیم حیدری؛ مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار همایش‌های بین‌المللی کتابخانه ملی برگزار شد.
 
صالحی با اشاره به زمینه شکل‌گیری رویدادهای ترویج کتاب و کتابخوانی در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ۵ سال قبل که سخن از برگزاری جشنواره معرفی و انتخاب پایتخت کتاب و روستاها و عشایر دوستدار کتاب به میان آمده بود به نظر می‌آمد که این جشنواره یک فرصت اکتشافی برای توسعه اجتماعی کشور باشد.
 
وی ادامه داد: اگر قبول دارید توسعه اجتماعی در ایران یک ضرورت است و ما، تاخیرهایی در این زمینه داشته و داریم، حتما نقطه پیشران این توسعه اجتماعی، توسعه فرهنگی است.
 
صالحی افزود: نقطه صفر توسعه فرهنگی، کتاب و کتابخوانی است. کتاب به‌عنوان یک ماده متمرکز و انرژی ذخیره شده حرکت‌های اجتماعی، می‌تواند مبنایی برای تمدن‌سازی و پیشرفت باشد. همه تمدن‌های بشری به نحوی با کتاب آغاز و با کتاب حرکت کردند. مسیر توسعه علم و فناوری و همچنین همه رویش‌های زندگی انسانی از کتاب آغاز شده و با کتاب تدوام پیدا کرده است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: اینکه چگونه می‌توانیم بحث کتاب و کتابخوانی را با توسعه فرهنگی و از طریق این نوع توسعه به توسعه اجتماعی نزدیک کنیم، ایده پایتخت کتاب ایران و برنامه‌های ترویج کتابخوانی به عنوان ایده مرکزی طرح شد.
 
صالحی ادامه داد: ایده پایتخت کتاب ایران و جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب از زاویه کتاب مطرح نیست، بلکه می‌تواند مقدمه‌ای باشد برای یک پویش و خیزش بزرگ؛ با همین نگاه اتفاقات ۵ ساله قبل را می‌توان مرور کرد.
 
این وزیر دولت تدبیر و امید گفت: بیش از ۴۵۰ شهر در این مسیر پا به پا آمدند و بیش از ۵هزار و ۵۰۰ روستا حضور پیدا کردند؛ این تعداد مشارکت، چشم‌اندازی را فراهم می‌کند تا تجربه برگزاری رویدادهای کتابخوانی را گسترده کنیم.
 
صالحی بیان کرد: پس از گذشت ۵ سال به نظر می‌رسد این تجربه در حیطه‌های مختلف، فرصت‌های متنوعی را فراهم کرده است. این رویدادها اکتشاف ایده‌ها را میسر کرده است.
 
وی تاکید کرد: ما در حوزه‌های فرهنگ و در زندگی اجتماعی و همچنین توسعه اقتصادی به شکار ایده‌ها نیازمندیم. ایده‌های خلاقانه و گسترده‌ای در اقلیم بزرگ و متنوع ما وجود دارد. شکار ایده‌های مقدمه اقدامات بعدی است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر تاثیر برگزاری رویدادهای ترویج کتابخوانی بر طرح ایده‌های متنوع ادامه داد: حجم قابل‌توجهی از ایده‌های زیرساختی برای حوزه کتاب و کتابخوانی طی این دوره میسر شده است؛ علاوه بر این بانک اطلاعاتی قابل توجهی نیز شکل گرفته است. گاه به ایده‌های کوچک کم بها می‌دهیم در حالی‌که پردازش این ایده‌ها می‌تواند به ایده‌های بزرگ منجر شود.
 
صالحی گفت: توسعه اجتماعی و پویش‌های اجتماعی به افراد پای‌کار نیاز دارد. با آغاز رویدادهای ترویج کتاب و کتابخوانی، نمی‌دانستیم در فضای میهن پهناور ایران زمین چه کسانی و چه گروه‌هایی به حوزه کتاب و کتابخوانی تعلق دارند. اکنون که ۳ هزار فرد و گروه به‌عنوان اعضای پویش‌های کتاب و کتابخوانی شناخته شده‌اند، نشان دهنده این است که چگونه می‌توان یک ایده را به اکتشاف افراد پای‌کار تبدیل کرد.
 
وی با تاکید بر اهمیت مشارکت مردمی افزود: جریان فرهنگی‌ای که از ۵ سال پیش شکل گرفته، فرصتی را فراهم کرد تا ببینیم و بشناسیم که به چه افراد و گروه‌هایی می‌توانیم متکی باشیم.
 
صالحی ادامه داد: یکی دیگر از نکته‌های قابل توجه از تجربه برگزاری رویدادهای ترویج کتاب و کتابخوانی این بود که به ما نشان داد که چگونه می‌توانیم حلقه‌های وصل و هم‌افزایی در سطح ملی و منطقه‌ای، شهرستانی و استانی را پیدا کنیم.
 
وی بیان کرد: بخش مهمی از روند توسعه به این بستگی دارد که حلقه‌های وصل را بتوان پیدا کرد و این حلقه‌های وصل به‌گونه‌ای به هم متصل شوند که یک جریان فرهنگی را برای پیشرفت ایجاد کنند.
 
این وزیر کابینه دولت تدبیر و امید افزود: امروزه در فضای ملی و همچنین استانی و شهرستانی مرتبط با فرهنگ مکتوب و کتاب و کتابخوانی به چنین نگاه‌ها و اتفاقاتی نزدیک شده‌ایم. توسعه اجتماعی حتما باید به مردم متکی باشد. دولت‌ها حداکثر می‌توانند نقش تسهیل‌کننده داشته باشند. توسعه اجتماعی با مردم شتاب می‌گیرد و تداوم پیدا می‌کند.
 
صالحی گفت: شکل‌گیری مجامع و نهادهای مدنی مانند مروجان کتاب و کتابخوانی، روستاها و عشایر دوستدار کتاب اتفاقاتی بودند که از دل حرکت مردمی برآمدند. جریانی که طی ۵ سال گذشته اتفاق افتاد، گرچه در حوزه کتاب و کتابخوانی پویا و بالنده محسوب می‌شود اما به‌عنوان یک مدل در سایر حوزه‌ها می‌تواند موثر باشد.
این مطالب را به اشتراک بگذارید: