تمام قصه‌های «۹۰ ثانیه» جوهر مناسبی برای داستان‌شدن داشتند

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از ستاد خبری بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، مهدی رجبی نویسنده کتاب «قصه زندگی من۲» که در جریان برپایی جشنواره قصه‌گویی رونمایی شد، گفت: این کتاب حاصل بازبینی ۷هزار اثر از سوی هیات داوران بخش «قصه‌ ۹۰ ثانیه‌‌ای» بود و من تنها ۱۴۷ فیلم را دیدم و تعدادی از آن‌ها را که قابلیت داستان شدن داشتند، برای روایت انتخاب کردم.

وی درباره اینکه آیا دخل و تصرفی در قصه‌های راویان صورت گرفته یا خیر، توضیح داد: طبیعتاً هر قصه‌ای را می‌تواند از منظر ادبی تبدیل به داستان کرد و برای این کار قطعا باید دخل و تصرفی روی روایت آن داشت که در این کتاب نیز چنین روندی طی شده ولی روح قصه همان است که قصه‌گو آن را تعریف کرده است. برخی از قصه‌ها چهار الی پنج صفحه‌ هستند، چون پرداخت بیشتری روی آنها صورت گرفت اما کلیت داستان بر مبنای قصه‌ قصه‌گو است.

وی افزود: اگر کسی این قصه‌ها را شنیده باشد، می‌تواند مقایسه جالبی با فرم داستانی آن انجام دهد؛ ببیند چطور یک داستان‌نویس، قصه‌هایشان را تبدیل به داستان کرده است.

رجبی داستان را متفاوت از قصه دانست و گفت: قصه بخشی از یک اتفاق است که به صورت شفاهی نقل می‌شود و به جزییات آن فکر نمی‌شود البته تاثیر خوبی روی مخاطب می‌گذارد. اما داستان، اتفاقی است که به جزییات آن فکر می‌شود، روی فرم و فضاسازی کلمات و جمله‌ها کار می‌شود و پیوندهای ادبی در آن مشهود است. شاید اگر فرصت بیشتری داشتم تعداد قصه‌های بیشتری را تبدیل به داستان می‌کردم اما قصه‌های داستان‌شده کتاب را به بقیه ترجیح دادم البته باقی قصه‌ها نیز ضعیف نبودند چون هر کدام جوهر و گوهر زیبایی داشتند که بدرخشند.

وی در پایان تاکید کرد: در همه قصه‌های بخش ۹۰ ثانیه‌ جشنواره قصه‌گویی، حداقل یک لحظه زیبا وجود داشت و کاش فرصت داشتم همه آنها را تبدیل به داستان کنم چون برای خودم تجربه جذابی بود.

بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی شنبه ۳۰ آذرماه در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پایان می‌یابد.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: