تشویق نوجوانان به استفاده صحیح از اینترنت و فضای مجازی با کتاب

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، پیشنهاد مطالعه آخر هفته این‌بار، مربوط به کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به اینترنت و فضای مجازی است. هرچند که اغلب کارشناسان و نویسندگان معتقدند استفاده از اینترنت و گسترش فضای مجازی مخاطبان را از کتابخوانی دور کرده و تاثیرات نامطلوبی روی بچه‌ها می‌گذارد، قاسم فیض‌آبادی، نویسنده و پژوهشگر کتاب‌های کودک و نوجوان، معتقد است نباید بچه‌ها را از اینترنت و فضای مجازی دور کنیم چراکه بچه‌ها با استفاده صحیح از این امکانات می‌توانند اطلاعات زیادی کسب کنند و به پاسخ بسیاری از پرسش‌های‌شان دست‌ یابند.
 
او در کتاب‌های «پسری که قلب ناسا را نشانه رفت»، «راز لنج عروس دریا» و «دختری که عاشق فوتبال بود» تلاش کرده با نگاهی متفاوت به اینترنت و فضای مجازی، داستان را به گونه‌ای مطرح کند تا کودکان و نوجوانان راه و روش درست استفاده از این امکانات را بیاموزند و بتوانند با بهره‌گیری از آن‌ها اطلاعاتشان را افزایش دهند.
 
 

فیض‌آبادی، درباره این آثار که به تازگی از سوی نشر نخستین منتشر شده، می‌گوید: در این کتاب‌ها نوجوانانی را در نظر گرفته‌ام و محور داستان قرار داده‌ام که با توجه به شرایط سنی که دارند با یکسری مسائل درگیر می‌شوند و تلاش می‌کنند راه حلی برای مشکل پیش آمده بیابند. به عنوان مثال در کتاب «پسری که قلب ناسا را نشانه رفت» ماجرای پسری بیان می‌شود که مادرش بیمار است و در کشور درمانی برای بیماری‌اش وجود ندارد. این پسر با کمک دوستانش، تیمی تشکیل می‌دهد و شروع به تحقیق در اینترنت برای یافتن روشی برای درمان مادرش در خارج از کشور می‌کند تا اینکه در اثر این تحقیقات با بخش درمانی سازمان ناسا آشنا می‌شود.

این نویسنده معتقد است، نوجوانان با مطالعه کتاب «پسری که قلب ناسا را نشانه رفت» علاوه براینکه داستانی سرگرم‌کننده می‌خوانند، اطلاعات علمی زیادی درباره روش جست‌وجو در اینترنت، سازمان ناسا و هرکرها به‌دست می‌آورند.
 
 

فیض‌آبادی، درباره «راز لنج عروس دریا» نیز توضیح می‌دهد: در این کتاب نیز داستان پسر نوجوانی بیان می‌شود که با کار پدرش که تجارت است، موافق نیست به دلیل اینکه گاهی بحث قاچاق کالا پیش می‌آید. تااینکه در آخرین محموله‌ای که قرار است جابه‌جا شود و بسیار ارزشمند است، مشکلی پیش می‌آید و به دست دزدان دریایی سومالیایی می‌افتد. پدر پسرک از شنیدن این خبر شوکه می‌شود و سکته می‌کند و مادر پسرک از او می‌خواهد، مساله دزدی محموله را پیگیری کند. پسرک هم در تحقیقاتی که در اینترنت و فضای مجازی انجام می‌دهد بالاخره با یکی از دزدان دریایی سومالیایی آشنا می‌شود و در صحبت با این دزد دریایی، اطلاعات زیادی درباره بلاهایی که برسر مردم سومالیا آمده و ستم‌هایی که به آن‌ها شده و اینکه محکوم به نابودی شده‌اند، به دست می‌آورد.
 
 

او درباره کتاب «دختری که عاشق فوتبال بود» نیز می‌گوید: ماجرای این کتاب، داستان طنزی درباره دختری است که بعد از سه دختر به دنیا آمده و قبل از تولدش همه اقوام و دوستان فکر می‌کنند او پسر است اما برخلاف تصور همه این اتفاق نمی‌افتد. دختر این داستان علاقه زیادی به توپ و فوتبال دارد و به همین دلیل خانواده‌اش مجبور می‌شوند در طول تابستان او را به خانه مادربزرگش در روستا بفرستند تا از فضای توپ و فوتبال دور شود اما در روستا با تیم فوتبالی آشنا می‌شود و ماجراهایی برایش پیش می‌آید.
 
به گفته فیض‌آبادی، مخاطب با مطالعه این آثار درمی‌یابد که برخی از فضاهایی که منع می‌شود مانند اینترنت و … می‌تواند مزایایی هم داشته باشد، فقط باید بیاموزد که از راه درست از آن‌ها استفاده کند.

انتشارات نخستین، کتاب «پسری که قلب ناسا را نشانه رفت» را با شمارگان هزار نسخه و قیمت ۱۵۰ هزارریال، «راز لنج عروس دریا» راباا شمارگان هزار نسخه و قیمت ۱۲۰ هزار ریال و «دختری که عاشق فوتبال بود» را با شمارگان هزار نسخه و قیمت ۹۰ هزار ریال منتشر کرده است.
 

این مطالب را به اشتراک بگذارید: