تحلیل اطلاعات در محیط‌های پیچیده از دیدگاه یک تئوریسین نظامی

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب‌ «تحلیل اطلاعات: چگونه در محیط‌های پیچیده بیاندیشیم؟» با ترجمه حمید جعفری و فرهاد نظری‌زاده که در سال ۱۳۹۷ از سوی موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی چاپ و منتشر شده، به مرحله دوم داوری سی‌وهفتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران راه پیدا کرد.
 
فرهاد نظری‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، با اشاره به ضرورت ترجمه کتاب «تحلیل اطلاعات: چگونه در محیط‌های پیچیده بیاندیشیم؟»، بیان کرد: موضوع این کتاب جدید نیست، اما فراگیر است و تقریبا در همه حوزه‌ها ازجمله مهندسی، مدیریت و امنیتی به علم تحلیل اطلاعات نیازمندیم.
 
وی ادامه داد: محیطی که اکنون در آن حضور داریم و روند رویدادهایی که در آینده با آن‌ها مواجه خواهیم بود، نشان می‌دهد که حجم اطلاعات در دسترس خیلی بیشتر خواهد بود و بحث دیتاهای بزرگ مطرح می‌شود. تغییرات به‌صورت غیرخطی اتفاق می‌افتند، تعداد کنشگران محیط و ارتباطات آن‌ها بیشتر می‌شود و لذا پیچیدگی محیط افزایش پیدا می‌کند. به‌نظر می‌رسد در محیط‌های پیچیده، روش‌های سنتی تحلیل اطلاعات کارایی خود را از دست می‌دهند.
 
این مترجم گفت: این کتاب بنا به سِبقه فعالیت نویسندگان آن، فضای امنیتی و دفاعی را بیشتر مورد توجه قرار داده، به این دلیل که در این‌گونه محیط‌ها اطلاعات حساس‌تر و زمان برای تحلیل اطلاعات کمتر و در نتیجه چالش تحلیل اطلاعات پررنگ‌تر است.

نظری‌زاده افزود: نویسنده در این کتاب به ۱۲ روش تحلیل اطلاعات ازجمله تفکر انتقادی، تحلیل روند، نشانه‌شناسی، تفکر فنی و تفکر ترکیبی اشاره می‌کند. یک نکته مهم این است که نویسنده به این موضوع می‌پردازد که تحلیل‌گران برای تحلیل درست و به‌هنگام در محیط‌های پیچیده، باید ۱۴ ویژگی شناختی همچون قدرت تجزیه، تفکر انتقادی، توانایی پیش‌بینی و دانش تجمیع اطلاعات دارا باشند. چگونگی ارتقای این ویژگی‌ها از مباحث مهم کتاب است.
 
وی با اشاره به ویژگی‌های اصلی این کتاب اظهار کرد: نخست اینکه کتاب حاضر به موضوع تحلیل اطلاعات در محیط‌ پیچیده می‌پردازد و از آنجایی‌که محیط ما مرتبا نسبت به قبل پپچیده‌تر می‌شوند، لذا آشنایی با روش‌های جدید تحلیل اطلاعات می‌توان کاربردی و جذاب باشد. دومین ویژگی مهم کتاب نیز ارتقای ویژگی‌های شناختی تحلیل‌گران است. در واقع تمرکز کتاب روی تحلیل‌گر است که چطور می‌توان قابلیت‌های تحلیل او را بالا برد.
 
این پژوهشگر در معرفی نویسنده کتاب نیز گفت: مایکل هال؛ سرتیپ بازنشسته نیروی زمینی ارتش آمریکا است که دارای مدرک دکترا از دانشگاه جرج واشنگتن و دانشگاه نظامی آمریکا بوده و ۳۵ سال سابقه فعالیت در حوزه تحلیل اطلاعات دارد. وی که پیش از این دو کتاب دیگر نیز در این زمینه نوشته، در حوزه‌های امنیتی و نظامی به نیروهای نظامی و سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا مشاوره می‌د‌هد. این کتاب در سال ۲۰۱۰ از سوی انجمن نظامی آمریکا (AUSA) به چاپ رسیده و به‌عنوان یک کتاب مرجع بارها مورد استناد قرار گرفته است.
 
در این زمینه در صفحه دانش ایبنا بخوانید
پرورش آبزیان دریایی و لب‌شور به‌شدت مورد نیاز کشور است
سدسازی تنها به یک شرط؛ حفظ محیط‌‌زیست
«کتاب جامع جراحی کودکان» یک دایرة‌المعارف پزشکی است
صفر تا صد درمان حیوانات در یک کتاب
«التجارب» خلاصه دیدگاه‌های رازی در پزشکی است
تاریخچه‌ای از خوارزمی تا مریم میرزاخانی
کاربردهای وسیع هورمون‌های گیاهی در کشاورزی و صنعت دنیا
مورخان علم می‌گفتند کتاب جالبی است
دندانپزشکی علمی آمیخته با هنرمندی است
آلودگی خاک، آب و هوا با رشد صنعت و افزایش سطح زندگی بشر

تلفیق هنر طراحی و بافت پارچه در یک کتاب

این مطالب را به اشتراک بگذارید: