تجربه یک نویسنده کودک از حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن

زهرا نعمت‌الهی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره حضورش در نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن گفت: در پنج روز حضورم در نمایشگاه کتاب پکن فرصت دیدار از تازه‌های نشر ناشران بین‌المللی حوزه‌ کودک را داشتم. با قرار قبلی با تعدادی از ناشران حاضر در نمایشگاه، دیدار و درباره‌ داستان‌هایم گفت‌وگو کردیم. با ناشران جدیدی آشنا شدم. پیشنهادهایی برای همکاری در پروژه‌های مشترک و مذاکره درباره‌ چند داستانم، از دیگر فرصت‌های ایجاد شده در این سفر بود.

               

 وی افزود: در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۲۱- ۲۲  آگوست، در غرفه‌ فستیوال اناناس دو نشست پیرامون تجربه‌‌ام به عنوان یک نویسنده‌ ایرانی از خلق داستان تصویری داشتم. طی این کارگاه‌ها، پروسه‌ خلق داستان تصویریِ برگزیده‌ام «دختر حنا»‌ را از ایده‌ اولیه و تحقیق تا چگونگی انتخاب تصویرگر، استوری برد، پیش‌طرح‌ها و رسیدن به ماکت نهایی تشریح کردم و از نگاهم به داستان تصویری، ضرورت‌ها و کارکردهای این شکل ادبی و همچنین سوژه‌های موردعلاقه‌‌ام با مخاطبانم گفت‌وگو کردم. این نشست‌ها فرصت مغتنمی بود برای آشنایی‌ام با چند تصویرگر جوان و موفق چینی که علائق مشترکی با من داشتند. در روزهای جمعه و شنبه ۲۳-۲۴  آگوست در غرفه کودکان BIBF سه داستان «آن بیرون چه خبر است؟» «ستاره های روی زمین» و « دختر حنا» را برای کودکان چینی بلندخوانی کردم.

نعمت‌الهی ادامه داد: روز جمعه به ‌همراه «عباسعلی وفایی» رایزن فرهنگی ایران در پکن، از بخش‌هایی از مرکز کودکان چین دیدار کردیم. همراهان ما در این دیدار، «ک خو کینگ» معاون مرکز کودکان چین و «لو یا مین» معاون بخش ارتباطات سازمان زنان چین بودند. در کارگاهی در این مرکز، تجربه‌ قصه‌گویی خلاق و بلندخوانی داستانم «آن بیرون چه خبر است؟» را با کودکان چینی داشتم. اما فراتر از همه‌ این تجربه‌های شگفت‌انگیز، ارزشمندترین دستاوردم از این حضور، دوستی با انسان‌هایی از نقاط مختلف دنیا بود که همه وجه مشترکی داشتند و آن عشق به کودکان و ایستادگی برای آنان بود.

 

این مطالب را به اشتراک بگذارید: