تامین کتاب از ناشران با اُفت ارزش پول هر روز سخت‌تر می‌شود

محسن حلاج در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، با اشاره به قدمت ۳۴ ساله کتابفروشی معراج در شهرستان دزفول، گفت: افزایش بی‌رویه قیمت کاغذ و رشد چندبرابری آن نسبت به سال گذشته، موجب شده که بیشتر کتابفروشی‌ها در کشور و از جمله دزفول، از تعداد نیروهایشان کم کنند. کتابفروشی معراج هم از این قاعده مستثنا نبوده و تعداد نیروهایش را از ۲۵ نفر به ۱۵ نفر تقلیل داده است.

وی افزود: با توجه به قیمت بالای کاغذ، ناشران کتاب‌هایشان را نقدی می‌فروشند در حالی که قبلاً به صورت چکی کتاب‌ها در اختیار کتابفروشی قرار می‌گرفت. این روزها ارزش پول پایین آمده و در عین حال قیمت کتاب‌ها هم رو به افزایش است. این مثل کفه ترازو عمل می‌کند؛ یعنی باید اعتبارمان بالا برود تا بتوانیم کتاب بخریم. به نظرم با این وضعیت و کسادی بازار فروش کتاب، بیشتر کتابفروشی‌ها رو به تعطیلی هستند.

مدیر کتابفروشی معراج دزفول با بیان اینکه بیشتر سرمایه کتابفروشان و ناشران در حال از بین رفتن است، توضیح داد: قیمت بالای کتاب موجب شده که ناشر نتواند کتاب را تجدید چاپ کند چرا که باید آن را بر اساس قیمت پشت جلد عرضه کند که این مسئله در مقطع فعلی، یعنی نابودی چرخه صنعت نشر؛ به عقیده من، این روزها و با وجود مسائلی مانند مالیات‌های کمرشکن و درآمد پائین، تنها عشق و علاقه است که می‌تواند یک کتابفروشی را سر پا نگه دارد.
 

وی یکی دیگر از مشکلات عمده کتابفروشی‌ها را برپایی نمایشگاه‌های کتاب با تخفیف‌های گاه تا ۵۰ درصد عنوان کرد و گفت: در این نمایشگاه‌ها بیشتر کتاب‌های عمومی با کیفیت پایین و با نسخه کپی به فروش می‌رسد و وقتی مشتری کتاب می‌خرد و می‌برد و مقایسه می‌کند، تازه متوجه می‌شود که چه اشتباهی کرده است! ولی ما کتابفروش‌ها باید هزینه ایاب و ذهاب و دیگر هزینه‌های جانبی را پرداخت کنیم، بیشتر از ۱۵ درصد نمی‌توانیم تخفیف دهیم. این نمایشگاه‌ها ضربه محکمی بر پیکره کتابفروشی‌ها می‌زنند.

مدیر کتابفروشی معراج در شهرستان دزفول همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو، اجرای طرح‌های فصلی حمایتی از کتابفروشی‌ها را زمانی موثر می‌داند که آنها بتوانند به‌سرعت، اعتبار مصرف شده را دریافت کنند و در این رابطه عنوان کرد: با توجه به تورم بالای کاغذ، کتابفروشی‌ها نمی‌توانند کتاب‌ها را خریداری و با یک وقفه طولانی اعتبارشان را دریافت کنند. به نظرم برای اجرای طرح تابستانه کتاب، مسئولان یک بازنگری اساسی در این خصوص انجام دهند و سپس، نسبت به اجرای طرح اقدام کنند.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: