بی‌اطلاعی مردم از برگزاری پاییزه میزان استقبال را پایین آورد

مجید خیاطیان، مدیر کتاب‌فروشی شرکت سهامی انتشار در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درخصوص استقبال مردم از طرح پاییزه کتاب۹۸ گفت: استقبال از این دوره قابل مقایسه با دیگر دوره‌های طرح‌های فصلی نیست. حضور مردم در کتاب‌فروشی‌ها به حداقل رسیده‌است و یکی از اصلی‌ترین علت‌های آن، اطلاعات ناکافی مردم از برگزاری هفته کتاب و طرح‌ پاییزه است.

وی با بیان اینکه در این دوره، اطلاع‌رسانی از برگزاری طرح‌های فصلی ضعیف و ناکافی بوده‌است، ادامه داد: مخاطبانی که به کتاب‌فروشی مراجعه می‌کنند، از این طرح‌ بی‌خبرند و پس از آنکه مطلع می‌شوند، از طرح پاییزه استقبال می‌کنند و کتاب می‌خرند. به همین دلیل اگر در زمینه اطلاع‌رسانی بیشتر طرح‌های فصلی اقدامات نتیجه‌بخشی صورت بگیرد، قطعا ظرفیت گسترده‌تری از مردم به خرید و خواندن کتاب روی می‌آورند.

خیاطیان با تاکید بر تاثیرگذاری طرح‌های فصلی بر حمایت از کتاب‌فروشان و کتاب‌دوستان بیان کرد: این طرح ظرفیت برگزاری مستمر را دارد؛ زیرا بسیاری از اهالی کتاب از آن استقبال می‌کنند و به این تخفیف‌های فصلی امیدوارند.

مدیر کتاب‌فروشی شرکت سهامی انتشار با انتقاد از اینکه گرانی مسبب کاهش قدرت خرید مردم شده‌ است؛ اظهار کرد: گرانی کاغذ بر گرانی کتاب و کاهش توان خرید مردم اثر گذاشته‌است. هرچه کتاب گران‌تر می‌شود، تقاضای مخاطب برای این کالای فرهنگی کاهش پیدا می‌کند و اگر این روند کنترل نشود، کتاب به تدریج از سبد خانواده‌ها حذف می‌شود.

وی افزود: اگر کاغذ با نرخ دولتی به دست ناشران برسد و نرخ کتاب یا توسط دولت، یا براساس الگویی مشخص تعیین شود، استقبال مردم از خرید کتاب بیشتر می‌شود و گرانی کتاب به‌تدریج کاهش پیدا می‌کند.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: