بیشترین آسیب را از موبایل‌ها، کتابخانه‌های ما دیده‌اند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان جنوبی، به پاس نیم قرن خدمات علمی و فرهنگی «دکتر محمدجعفر یاحقی»، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد و نویسنده و محقق حوزه ادبیات، آیین تجلیل از این قرآن پژوه اهل شهرستان فردوس، با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استاندار خراسان جنوبی، جمعی از مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان و مسئولان شهرستانی، نخبگان، استادان دانشگاه، نویسندگان، کتابداران، فرهنگیان و فردوسی‌های مقیم بیرجند در محل سالن اجتماعات بانک ملی این شهر برگزار شد.
 
چهل قلم طرحی برای تجلیل از نویسندگان متعهد و برجسته کشور
محمدرضا رضایی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی در این مراسم گفت: طرح «چهل قلم» برنامه‌ای است که از طرف نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، طراحی و به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی اجرا می‌شود. در این طرح، شاعران و نویسندگان متعهد و برجسته کشور تجلیل می‌شوند و معیار انتخاب نویسندگان روزآمدی، تعهد، نگارش ادبی، تخصص و استمرار تولید اثر است.

وی افزود: دکتر یاحقی البته نیاز به این مسایل و همایش‌ها ندارد اما جامعه و نسل جوان نیاز به شناختن و معرفی وی دارد.
 

این مقام مسئول در حوزه کتابخانه‌های عمومی استان خراسان جنوبی، مناعت طبع و روحیه والای معلمی را از صفات برجسته دکتر محمدجعفر یاحقی برشمرد و ادامه داد: استاد یاحقی با عناوین علمی متعدد، نظیر مؤلف برتر کتب درسی در سال ۷۶، استاد نمونه کشوری در سال ۷۸، معرفی به عنوان دانشمند برگزیده کشور توسط بنیاد ملی نخبگان، جوایز متعددی را در کارنامه درخشان علمی خود دارد که جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران برای «فرهنگ نامه قرآنی»، جایزه پژوهش برتر پنجمین نمایشگاه علوم قرآنی برای «تفسیر ۲۰ جلدی ابوالفتوح رازی» و جایزه دومین و چهارمین جشنواره بین‌المللی فارابی از آن جمله است.

 محمد بهنام‌فر استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند نیز در این مراسم، انگیزه‌های والا و انسانیِ دکتر یاحقی در تعلیم و آموزش را ستودنی خواند و گفت: تألیف حدود ۵۰ کتاب، ۲۶۰ مقاله و شرکت در مجامع بین‌المللی تنها گوشه‌ای از پرونده زرین و درخشان علمی این استاد مسلم رشته ادبیات است.

وی همچنین در ستایش وسعت اندیشه و آگاهی دکتر محمدجعفر یاحقی از ممتاز بودن فضای کلاس‌های درسی وی سخن گفت و همچنین چند بعدی بودن دکتر یاحقی در زمینه علم، ادبیات، قرآن‌پژوهی را دلیل دیگری بر برتری وی دانست.
 
این استاد دانشگاه اضافه کرد: تلاش و مجاهدت علمی سبب نشد تا دکتر یاحقی تنها در عرصه علمی پیشتاز باشد بلکه در امور اجرایی و حضور همه جانبه وی در سایر زمینه‌ها هم موثر بوده است.
 

یک پژوهشگر، نویسنده و از مدرسان دانشگاه نیز در این آیین گفت: صحبت در مورد دکتر محمدجعفر یاحقی از این جهت سخت است که وی شخصیتی شناخته شده است. دکتر یاحقی دانشمندی است که در حوزه‌های علمی و دانشگاهی بسیار تواناست و به حق می‌توان وی را جز سرآمدان حوزه ادبیات در ایران دانست.

 امیر الهامی مدرس و مجری صدا و سیما در ادامه به معجزه کلام و همراهی دانش و اندیشه محمدجعفر یاحقی در محتوای سخنانش اشاره کرد و افزود: این خصایل از دکتر یاحقی، استادی ساخته که در مجالس و مجامعی که وی در آن باب سخن را می‌گشاید، اندیشمندان و عوام، حلاوت و شیرینی کلامش را در می‌یابند.

وی کار زیبای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب در تجلیل از اهالی قلم برجسته و متعهد را اقدامی شایسته تقدیر دانست و اظهار امیدواری کرد: این برنامه جریانی را به پیش ببرد تا جامعه از اقدام پژوهی، تلاش و کوشش‌های علمی دکتر محمدجعفر یاحقی درس گرفته و الگوهای نظیر این استاد عالیقدر در جامعه ترویج یابند.

الهامی با اشاره به برخی خصوصیات اخلاقی وی، نواندیشی را از ویژگی‌های آثار یاحقی برشمرد و تاکید کرد: تقدیر از یاحقی، تقدیر از انسانی بزرگ است که جامعه به امثال آن‌ها نیاز دارد.

جهانی بیندیشید و منطقه‌ای عمل کنید

 سیدمهدی رحیمی دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند هم در این مراسم با تمجید از علم و دانش فراوان  محمدجعفر یاحقی گفت: استاد یاحقی به دلیل جنبه‌های متعددی، انسانی قابل ستایش است و در کنار تمامی ویژگی‌های اخلاقی و علمی، حضور مؤثر و فعال این استاد ارجمند در مجامع بین المللی، شایسته الگوبرداری است.
 
وی با بیان اینکه شعار دکتر محمدجعفر یاحقی منطق «جهانی بیندیشید و منطقه‌ای عمل کنید» است، تصریح کرد: تسلط بی‌حد و حصر استاد یاحقی بر مسائل محتوایی رشته ادبیات ستودنی است. او در کلاس‌های درسی تنها معطوف به متن نبوده و همواره نگاهی همه جانبه و چند سویه به محتوای مطالب داشته است.

معاون هماهنگی، امور اقتصادی و منابع انسانی استاندار خراسان جنوبی نیز در ادامه این مراسم گفت: شخصیت والای دکتر محمدجعفر یاحقی در گفتمان نمی‌گنجد و بی‌شک نسل جوان ما نیازمند روشنگری افراد و اندیشه‌هایی چون دکتر یاحقی است و امروزه معرفی آثار افرادی مانند دکتر یاحقی و سایر اولیاء و دانشمندان، نیاز جامعه ماست.
 

مشیرالحق عابدی تأکید کرد: باید به گونه‌ای تلاش کنیم تا تمامی جوانان ما دانش، اخلاق و منش مفاخری چون دکتر یاحقی را الگوی خود در زندگی قرار دهند.

وی همچنین مناعت طبع و افتادگی دکتر یاحقی را ستود و ویژگی‌های بی‌نظیر اخلاقی و تلاش و مجاهدت‌های علمی او را از بزرگترین دلایل موفقیت وی دانست.

فراموش کردن کتابخانه‌ها باعث عقب ماندگی می‌شود

 محمدجعفر یاحقی، نویسنده، محقق و قرآن پژوه نیز در این آیین، علت حضور خود را احترام به انقلاب، قلم و کتاب دانست و از تمامی دست‌اندرکاران و شرکت‌کنندگان در این همایش تقدیر کرد و گفت: اگر کتابخانه‌ها فراموش شود و رشد نکند، دچار عقب ماندگی خواهیم شد.

وی افزود: انس و زندگی با کتاب پیشرفت و موفقیت در همه زمینه‌ها را به دنبال دارد اما متاسفانه وضعیت کتابخوانی اسفناک است و فضای مجازی رقابت سرسختی با کتابخوانی دارد در حالی که در کشور‌های دیگر اینطور نیست.
 

یاحقی تصریح کرد: کتابخانه‌های ما بیشترین آسیب را از فضای مجازی و موبایل‌ها می‌بینند در حالی که کشورهای دیگر موبایل را ساختند اما گرفتار آن نشدند. مسولان باید خطر این موضوع را بیان کنند تا نسل جوان همچنان با کتاب مانوس باشد پیشرفت، علم، صنعت، فضا و… همه با کتاب و مطالعه حاصل می‌شود.

وی ادامه داد: در این کشورها تکنولوژی و فناوری نه تنها از ارزش و جایگاه کتاب و کتابخوانی کم نکرده است بلکه روز به روز بر اهمیت آن افزوده است اما متأسفانه در کشور ما، تلفن همراه و استفاده نادرست از آن تمام وقت مفید دانش آموزان را به خود اختصاص داده است.

این نویسنده و محقق برجسته تاکید کرد: کتاب، باب دانایی و دریچه ای به تمام علوم است و نور دانایی از کتاب ساطع می‌شود و تمامی علوم از دل اقیانوس بیکرانی به نام کتاب می‌جوشد.

وی در پایان سخنانش از تمامی دست اندرکاران آموزش خواست تلاش کنند تا کودکان و نوجوانان با کتاب و کتابخوانی مأنوس شوند چراکه این تلاش در آینده، ثمره خوبی را به ارمغان خواهد آورد و نسلی دانش پژوه، دارای تفکر انتقادی و اندیشمند را به ایران اسلامی، هدیه خواهد داد.

رونمایی از کتاب حدیقه الحقیقه

بر اساس همین گزارش، در راستای اجرای طرح «چهل قلم» در خراسان جنوبی، اثر جدید  محمدجعفر یاحقی و دسیدمهدی زرقانی به نام «حدیقه الحقیقه» رونمایی شد. به گفته یاحقی، تصحیح جدید متن ۱۰ هزار و ۸۰۰ بیتی حدیقه سنایی بر اساس نسخه منچستر که کهن‌ترین نسخه متن تفصیلی حدیقه است، با مقایسه با پنج نسخه کهن دیگر و ضبط‌ها و تفاوت‌های ویژه با چاپ‌های قبلی و شرح و تعلیقات و فهارس، منتشر شده است. دوره دو جلدی «حدیقه الحقیقه» سنایی غزنوی با مقدمه، تصحیح و تعلیقات محمدجعفر یاحقی و سیدمهدی زرقانی در ۱۵۳۴ صفحه و توسط انتشارات سخن، روانه بازار نشر شده است.
 

در پایان این مراسم، دستگاه‌های اجرایی مختلف از جمله استانداری، اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه‌های بیرجند، پیام نور و فرهنگیان با اهدای لوح تقویر و هدایایی از استاد دکتر محمدجعفر یاحقی تجلیل کردند و سپس جشن امضای آثار وی با حضور علاقه مندان برگزار شد.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: