«بوچانی» تنها یکی از ظرفیت‌های ادبی استان ایلام است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، دومین دوره جایزه کتاب سال استانی ایلام چهارشنبه ۸ اسفند با حضور شاعران، نویسندگان، مترجمان و ناشران و دوستداران و فعالان عرصه فرهنگ و هنر در این شهر برگزار شد. نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل خانه کتاب و محمد نوذری معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام، مهمانان ویژه این برنامه بودند.

در ابتدای جلسه عمران خودآموز، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام ضمن خیر مقدم به مهمانان گفت: استان ایلام دارای فرهنگ شفاهی بسار غنی است که در اوایل دهه هفتاد خورشیدی فعالان فرهنگی استان به مکتوب کردن این فرهنگ همت گماردند.

خودآموز افزود: اکنون در چهل سالگی انقلاب اسلامی مفتخریم که بیش از ۱۰۰۰ کتاب، در زمینه‌های مختلف در استان کم‌جمعیت ایلام چاپ شده و اکنون در دومین دوره کتاب سال استان شاهد حضور ۱۳۰ عنوان کتاب در بخش رقابتی هستیم.

وی ادامه داد: استان ایلام دارای ظرفیت‌های بسیاری در زمینه ادبیات است که نمونه آن بهروز بوچانی، نویسندە کُرد ایلامی است که موفق به دریافت معتبرترین جایزه ادبی استرالیا شده است.

خودآموز ضمن بیان اینکه در داوری آثار نهایت دقت به کار گرفته شده است، گفت: خوشبختانه استقبال نویسندگان استان از این جشنواره بسیار خوب بوده است.

سخنران دوم محمد نوذری، معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام بود که ضمن تبریک ولادت حضرت فاطمه (س) و روز زن گفت: ارج نهادن به رویداد مبارک چاپ کتاب نوعی پاسداشت فرهنگ و تمدن ایران زمین است.

وی با بیان اینکه متاسفانه سرانه مطالعه در کشور ما پایین است، افزود: برای بهبود اوضاع نشر و همچنین کتابخوانی باید تمهیدات ویژه اندیشیده شود.

در ادامه برنامه محمدجواد شوهانی خواننده معروف کُرد به اجرای برنامه پرداخت و سپس نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل خانه کتاب سخنرانی کرد و در ادامه پوستر سومین جشنواره کتاب سال استانی ایلام، رونمایی شد و در نهایت هم منتخبین دومین دوره این جایزه، معرفی و تقدیر شدند.

بر اساس این گزارش، در دومین جایزه کتاب سال استانی ایلام درمجموع ۱۳۰ عنوان کتاب مورد ارزیابی قرار گرفت كه پس از داوری مرحله اول، ۱۵ عنوان کتاب به مرحله دوم راه یافت که پس از ارزیابی علمی هر یک از این آثار توسط حداقل دو نفر، در نهایت ۲ عنوان برگزیده و ۴ عنوان هم شایسته تقدیر شناخته شدند. هر دو کتاب برگزیده و نیز دو عنوان از آثار شایسته تقدیر هم تألیفی است.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: