بسیاری از کتاب‌هایی که منتشر می‌شود مورد نیاز جامعه نیست

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام، ناشران و نویسندگان استان ایلام در نشستی با محمدجواد مرادی‌نیا مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در سالن جلسات مجتمع فرهنگی هنری ارشاد ایلام برگزار شد، به بیان بخشی از مشکلات خود پرداختند.

حمایت از خرید کتاب، نبود آثار نویسندگان بومی در کتابخانه‌های عمومی، نیاز به تاسیس ساختمان ناشران، وضعیت ضعیف پخش کتاب، ایجاد نمایشگاه دائمی کتاب و حمایت از آثار فاخر و… از جمله مباحث مهمی بود که در این نشست از سوی نویسندگان و ناشران استان مطرح شد.

عمران خودآموز مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام هم با اشاره به اینکه از سال ۹۰ تاکنون تعداد ناشران از ۱۴ ناشر به ۳۵ دفتر نشر افزایش یافته است، بیان کرد: ما در تعداد عناوین کتاب نیز از نظر کمی با افزایش قابل توجهی روبه‌رو بودیم. همچنین تیراژ کتاب در ایلام در سال گذشته ۲۲۵ هزار جلد بوده است و امسال هم تابه‌حال به ۱۱۵ هزار جلد رسیده است.

وی افزود: از فعالیت‌های محوری در حوزه کتاب، جایزه کتاب سال است که امسال دوره سوم آن را برگزار خواهیم کرد، همچنین کارگاه‌های نقد کتاب‌های نویسندگان و مولفان استان به‌طور مستمر در طول سال در حال برگزاری است.

محمدجواد مرادی‌نیا مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در پاسخ به سوالات و مطالبات ناشران و نویسندگان استان ایلام، عنوان کرد: بخش قابل توجهی از پیشرفت و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در دست خود ناشران است.

مرادی‌نیا در عین حال تاکید کرد: بسیاری از کتاب‌هایی که ناشران منتشر می‌کنند مورد نیاز جامعه نیست، علی‌رغم اینکه ناشران در پایتخت از وضعیت اقتصادی گله‌مند هستند اما به نسبت استان‌ها شرایط راضی کننده‌ای دارند، آن هم به دلیل تبلیغات و متمرکز شدن روی کار کیفی.

وی ادامه داد: شکل ظاهری کتاب، نوع عرضه، نحوه پخش کتاب، تبلیغات مناسب و… در فروش یک کتاب بسیار موثر است اما پیش از اینها محتوا اهمیت بیشتری دارد.

مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: حمایت دولت از ناشران در دوره‌های مختلف پررنگ و موثر بوده است اما نحوه این حمایت باید آسیب‌شناسی شود چون سیاست‌گذاری‌های فرهنگی در این حوزه موجب شد تا صنعت نشر گسترش یابد و کار کیفی کمتر شود.

وی یادآور شد: ناشران در استان ایلام باید از حرکت‌های فردی امتناع کنند و به سمت فعالیت‌های صنفی و جمعی حرکت کنند، علاوه بر خرد جمعی می‌توان روی شخصیت حقوقی ناشران حساب باز کرد، پخش استانی هم از دیگر برنامه‌هایی است که می‌تواند در عرضه آثار موثر باشد.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: