برگزیدگان سیزدهمین جشنواره قرآنی «مُدهامَّتان» معرفی شدند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کهگیلویه و بویراحمد، این آئین با حضور استاندار، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد و داوران و شرکت کنندگان از شهرستان‌های هشت‌گانه این استان در سالن سینما هنر یاسوج برگزار شد.

علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این آئین ضمن تقدیر و تشکر از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد برای برپایی این برنامه، گفت: این افتخار را داریم که دین ما دینی است که رسول آن با اعظم صحف و بالاترین کتاب، مسیر ارشاد بشریت را دنبال کرد.

احمدی یادآور شد: ما کتابی داریم که قانون اساسی این کشور بوده و این کتاب، راه، مسیر و سعادت دنیوی و اخروی ما را تضمین و نشان داده است.

وی با اشاره به اینکه در قرآن مسیر درست برای سعادت و رستگاری انسان ذکر شده، عنوان کرد: انتخاب با ماست که مسیر سعادت و خوشبختی را انتخاب یا خدای ناکرده بی‌راهه، کژی و انحراف را انتخاب کنیم.
 

استاندار کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: به برکت مجاهدت ملت بزرگ ایران و فضایی که با پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفت، قرآن در مدار اندیشه و تفکر جامعه به ویژه جوانان ما قرار گرفت.

وی تصریح کرد: امروز نه تنها در استان کهگیلویه و بویراحمد بلکه در همه جای این کشور نونهالان، جوانان، متولیان و خانواده‌های آنها در راستای بسط، نشر و نهادینه کردن فرهنگ قرآنی در تلاش هستند.

احمدی یادآور شد: یک صورت آنچه که ما دنبال می‌کنیم بحث قرائت است و شاید زیباتر از آوای کلام خدا، آوایی نداشته باشیم که باعث سکینه قلوب شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: وقتی که ما تلاوت قاریان بزرگ اسلامی و حتی ایران را می‌شنویم، آرامشی بعد از تلاوت بر دلها حکمفرما می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این کلام، کلامی برخاسته از دنیای فیزیکی ما نیست، گفت: این کلام و آوا صوتی متفاوت، آوایی متفاوت و لحنی متفاوت دارد.

احمدی ضمن تاکید بر اینکه خداوند قرآن را برای تمرین آوا بر پیامبر خود نازل نکرد، اذعان کرد: ما نیز با این هدف قرآن را دنبال نمی‌کنیم.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: ما قرآن را قانون اساسی زندگی می‌دانیم، زیرا مسلمان هستیم و باید چارچوب‌ها و دستورالعمل‌های زندگی خود را از این کتاب الهی استخراج کنیم. دین ما دین محبت، اخلاق، تعهد، انسان سازی، پیشرفت و تعالی انسان است.
 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: ۱۳۰ نفر از اعضای کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد این استان در مرحله استانی سیزدهمین دوره جشنواره قرآنی «مدهامتان» شرکت کردند.

رضا دهبانی پور افزود: این جشنواره در بخش‌های مردان و زنان و در ۲ رده سنی هفت تا ۱۶ سال و ۱۶ تا ۳۰ سال به مدت یک روز در شهر یاسوج برگزار شد.

وی افزود: شرکت کنندگان در این جشنواره در هشت رشته شامل قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، قرائت تقلیدی، قرائت نماز، حفظ کل، حفظ جزء ۳۰، نقاشی آیات و اذان با یکدیگر رقابت کردند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: امسال رشته نقاشی آیات برای نخستین بار به مرحله استانی این جشنواره افزوده شد.

دهبانی پور عنوان کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد تمرکز خاصی بر روی حوزه قرآن دارد و برنامه‌های متنوع قرآنی از جمله محافل انس با قرآن و نشست‌های تفسیر، قرائت، روخوانی و روانخوانی در طول سال از سوی این نهاد در نقاط مختلف استان اجرا می‌شود.
 

وی افزود: ابتدای امسال تاکنون علاوه بر تجلیل از ۳۰۰ فعال قرآنی کهگیلویه و بویراحمد تعداد ۶ هزار جلد قرآن کریم، سه هزار جلد مفاتیح الجنان و ۲ هزار جلد نهج البلاغه نیز بین مساجد، مدارس، مؤسسه‌های قرآنی و خانه‌های نور استان توزیع شده است.

دهبانی‌پور گفت: ۹ اسفند امسال آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم به طور مکتوب در کهگیلویه و بویراحمد برگزار می‌شود و یک هزار و ۱۷۰ مرد و زن از استان نیز برای شرکت در آن نام نویسی کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، در بخش مردان مرحله استانی سیزدهمین دوره جشنواره قرآنی «مدهامتان» 20 نفر در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، قرائت تقلیدی، قرائت نماز، حفظ کل، حفظ جزء ۳۰ و اذان و در بخش زنان نیز ۱۴ نفر در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، قرائت نماز، حفظ کل، حفظ جزء ۳۰ و نقاشی آیات، تجلیل شدند.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: