برگزارنشدن طرح پاییزه بهتر از برگزارشدن آن است

سعید علمی، مدیر انتشارات بدرقه‌ جاویدان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره استقبال و فروش کتاب بعد از گذشت ۱۳ روز از آغاز طرح‌ پاییزه بیان کرد: طرح پاییزه کتاب حتی بعد از اعلام تمدید آن تا ۵ آذر‌ماه، همچنان با بی‌توجهی مخاطبان مواجه  است. فروش کتاب‌ها افزایش نداشته‌ است و خوانندگان کتاب در مقایسه با روزهای عادی، استقبال چندانی از کتاب‌فروشی‌ها نکرده‌اند.

وی با اشاره به اطلاع‌رسانی ناکافی و تصویب ناگهانی برگزاری طرح پاییزه کتاب ۷۲ ساعت قبل از آغاز طرح اظهار کرد: اطلاع‌رسانی درباره طرح پاییزه، تنها به تبلیغات خود کتاب‌فروشی‌ها محدود بود و مخاطبان کمی از آغاز طرح مطلع شدند؛ البته تصویب ناگهانی برگزاری طرح با مشارکت شهرداری نیز در برنامه‌ریزی کتاب‌فروشی‌ها برای تبلیغات بی‌تاثیر نبود.  

علمی افزود: بسیاری از مردم و قشر کتابخوان همچنان از برگزاری طرح بی‌خبر هستند و استقبال آن‌‌طور که انتظار می‌رفت چشم‌گیر نبود.

مدیر انتشارات بدرقه‌ جاویدان، میزان تخفیف طرح‌ پاییزه در مقایسه با افزایش بهای تمام شده کتاب را ناجیز ارزیابی کرد و گفت: ۲۰ تخفیف و تعیین سقف خرید هر شهروند ۱۲۰ هزارتومان، شاید یک یا دو جلد کتاب خریداری شود؛ با این اوصاف، اگر طرح برگزار نشود، خیلی بهتر است. مبلغ کم تخفیف، گرانی کتاب‌ و محدودکردن اهالی کتابخوان برای خرید کتاب تا سقف ۱۲۰ هزارتومان اصلا اتفاق خوبی نیست.

به گفته‌ سعید علمی، انتشارات بدرقه جاویدان دوبار در سال همزمان با هفته کتاب و نمایشگاه بین‌المللی کتاب، ۲۰ درصد تخفیف برای مشتریان در نظر می‌گیرد.  مخاطب با این تخفیف همیشه با خیال راحت و بدون ارائه کدملی خرید می‌کند و با رضایت از کتاب‌فروشی خارج می‌شود.

وی با اشاره به نخستین حضور خود در طرح پاییزه کتاب و استفاده از یارانه وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: این اولین باری است که انتشارات بدرقه جاویدان در این طرح شرکت کرده ‌است که اصلا تجریه جالبی نبود؛ چراکه ۱۲۰ هزارتومان یارانه، مبلغ چشمگیری برای خرید کتاب نیست و نه‌تنها سبب افزایش فروش کتاب و استقبال مخاطبان عام و خاص کتاب در کتاب‌فروشی‌ها نمی‌شود بلکه برگزار نشدن آن بهتر از برگزارشدن طرح است.

علمی با بیان اینکه یکسان‌سازی تخفیف کتاب‌های تالیفی و ترجمه تصمیم مثبتی برای خوانندگان کتاب است، گفت: تفاوت تخفیف کتاب‌های تالیفی و ترجمه، به مثابه تبعیض بین علاقه‌مندان کتاب‌های تالیف و ترجمه بود؛ بنابراین یکسان‌سازی تخفیف‌ها باعث می‌شود که همه مردم بتوانند از امتیازهای این طرح به‌اندازه بهره‌مند شوند.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: