بررسی تأویل‌گرایی در رویکرد به مهدویت در فرقه‌های انحرافی

محمدعلی فلاح علی‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، در معرفی یکی از آثار خود با عنوان «تأویل‌گرایی در انحرافات مهدویت»، گفت: بررسی جایگاه تأویل نصوص دینی همواره محل مناقشه و گفتگوی علمی بوده است؛ چنانچه در علوم مختلفی نظیر علوم قرآنی، تفسیر، علوم حدیث، اصول فقه، فلسفه، کلام و عرفان اسلامی مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه تأویل از ابتدای کاربرد آن در معنای لغوی تا معنای اصطلاحی‌اش دارای سیر تطور ویژه­‌ای است، افزود: من در کتابم، تأویل را به معنای برداشت­‌های باطنی از متن مقدس به کار برده‌ام؛ اعم از اینکه در قالب مفهوم یا مصداق و مراد متکلم یا حتی حکمت و سبب نزول باشد.

وی ادامه داد: فرقه­‌های انحرافیِ مدعی مهدویت، با عدم رعایت ضوابط تأویل صحیح و با توجه به ظرفیت ذاتی تأویل در ایجاد فرصت سوء‌استفاده از نصوص دینی به جهت توجیه عقائد فرقه‌­ای و تثبیت ادعای مهدویت رهبران فرقه از تأویل نصوص دینی بهره کامل برده‌­اند که از این شیوه نادرست در این رساله، به تأویل­‌گرایی فرقه­‌ها یاد شده است.

فلاح علی‌آباد افزود: در ابتدای این اثر بنا به ضرورت، جایگاه تأویل در معارف اسلامی و تبیین ضوابط تأویل مورد توجه قرار گرفته است، سپس به تحلیل و گونه­‌شناسی تأویل در موضوع مهدویت پرداخته شده است.

نویسنده کتاب تأویل‌گرایی در انحرافات مهدویت ادامه داد: بر اساس نتایج این جستار می­‌توان گونه‌­های متنوعی را بر این موضوع برشمرد؛ در این راستا گونه­‌های تأویل­‌گرایی فرقه‌­ها از حیث موضوع تأویل شده و مفاهیم کلیدی مهدویت و موارد دیگری نظیر انواع شیوه­‌های تأویلی، تنوعات فرجام تأویل، انواع تأویل با توجه شخص تأویل­گر قابل ذکر است.

وی با اشاره به ویژگی‌­ها و شاخصه­‌های تأویل‌گرایی فرقه­‌ها ادامه داد: استفاده از نصوص متشابه، ضعیف و متأخر در تأویل، ذوق‌گرایی و استنادات بدون دلیل، از مهم­ترین شاخصه‌­های قابل ذکر است.

فلاح علی‌آباد با بیان اینکه پژوهش حاضر از پیامدها و راه­کارهای مقابله با فرقه­‌های انحرافی نیز غافل نشده است، تصریح کرد: از پیامدهای فرقه‌های انحرافی، می‌توان به پیامدهایی چون تفسیر به‌رأی، در هم ریختن نظام امامت، داخل شدن عقاید موهوم در دین، نفی شریعت و اباحی‌گری و بسترسازی ظهور مدعیان جدید اشاره کرد. راهکارهای مقابله با فرقه‌های تأویل­‌گرا نیز در چهار بخش راه­کارهای علمی-پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی و عملیاتی قابل ذکر است.

نویسنده کتاب تأویل‌گرایی در انحرافات مهدویت ادامه داد: حاصل این تلاش، توجه عمیق به فصل مشترک فرقه‌ها در تأویل‌­گرایی است که می‌­تواند الهام‌بخش یک متد در جهت خلع سلاح این جریانات از ابزار تأویل و آگاهی بخشی عمومی نسبت به این آموزه باشد.

یادآوری می‌شود، کتاب تأویل‌گرایی در انحرافات مهدویت به قلم محمدعلی فلاح علی‌آباد در ۴۱۲ صفحه، از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با قیمت ۵۵ هزار تومان به‌تازگی منتشر شده است.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: