بازهم از بازسازی منزل پدرم بی‌خبرم!

زردشت اخوان‌ ثالث، فرزند مرحوم اخوان ثالث در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره بازسازی و مرمت منزل این شاعر بیان کرد: هیچ تماسی مبنی بر مشورت با خانواده مرحوم اخوان برای بازسازی منزل پدری از سوی شهرداری تهران انجام نشده است؛ موضوعی که پیش از این هم اتفاق افتاده بود.  

وی افزود: پیش از این نیز درباره این موضوع با مسئولان شهرداری گفت‌وگو داشته‌ایم اما از حساب و کتاب شهرداری در این زمینه سر نمی‌آورم.

اخوان ثالث درباره رفع اشکالات بازسازی نخست از سوی شهرداری گفت: شهرداری منطقه ۶ تهران پیش‌ از این بدون اطلاع خانواده مرحوم اخوان به بازسازی خانه این شاعر اقدام کرده بود که آن بار هم اتفاقی از این جریان باخبر شدم.

مدیر انتشارات زمستان بیان کرد: بعد از اینکه از موضوع خبردار شدیم، با شهرداری گفت‌و‌گو کردیم و به ما گفتند در جریان بازسازی با خانواده مرحوم اخوان همکاری می‌کنند اما از طرف خانواده اعلام شد همکاری زمانی معنا پیدا می‌کند که قرار‌ومدار‌ها برقرار باشد. ما تاکید داریم خانه باید در اختیار خانواده مرحوم اخوان باشد.

اخوان ثالث توضیح داد: قرار بود شهرداری منطقه ۶ خانه را بخرد و بودجه بازسازی را تامین کند و این کار زیر نظر خانواده انجام شود؛ به‌عبارت ذیگر تولیت خانه در اختیار خانواده باشد اما متاسفانه شهرداری مجدد کاری که خودش می‌خواهد انجام می‌دهد. متاسفانه هیچ حساب و کتابی نمی‌توان برای تصمیمات شهرداری قائل شد؛ یک روز عده‌ای می‌آیند و کاری انجام می‌دهند، فردا عده‌ای دیگر می‌آیند و کاری دیگر. 

خانه زنده‌یاد مهدی اخوان‌ثالث در سال ۹۱ از سوی شهرداری این منطقه خریداری شد تا بعد از بازسازی به خانه‌موزه تبدیل شود اما پس از آغاز مراحل بازسازی خانواده اخوان ثالث اعلام کرد بازسازی‌ بخش‌های مختلف خانه بدون نظر آن‌ها انجام شده و در برخی موارد، منجر به تغییر بخش‌هایی از خانه شده است. 

مساله تبدیل خانه اخوان به خانه‌موزه، اتفاقی بود که به هر روی رخ نداد و احمد مسجد جامعی در شهریور سال ۹۷ و در هشتاد و چهارمین جلسه شورا گفت: «سال ۹۴ کمیته تملک و بهره برداری از املاک تاریخی و فرهنگی شهر تهران تصویب شد اما گزارشی از آن ارایه نمی شود. شهرداری خانه مهدی اخوان ثالث را خریده اما مالک هیچ قرابتی با اخوان ندارد، ضمن اینکه خانواده اخوان هم همکاری خواهند داشت.»

این پرونده با خبری که اخیرا با عنوان «اتمام فاز اول مطالعات مرمت و بازسازی خانه مهدی اخوان ثالث» منتشر شد، بار دیگر به جریان افتاد. 
علیرضا آقایی، مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در این‌باره با اشاره به ضرورت تملک و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی شهر تهران، گفته است: «در راستای احیا و باز زنده سازی خانه مشاهیر، نخبگان و ترویج ارزش ها و اندیشه های نخبگان هنر و ادبیات که از اهداف شهرداری تهران است، عملیات مرمت و احیاء خانه مهدی اخوان ثالث نیز که پیش تر توسط شهرداری منطقه ۶ به تملک درآمده بود همزمان با سالروز درگدشت این هنرمند ایرانی آغاز شد.
آقایی با تاکید بر حفظ هویت خانه-موزه در مرمت این بنا افزود: تلاش خواهیم کرد تا ماهیت معماری و روح حاکم بر این مجموعه با همان حس و حال گذشته بازسازی شود.»

منزل مهدی اخوان ثالث در خیابان دکتر فاطمی، قرار دارد و این اثر در تاریخ اول مهر ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۱۰۴۰۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: