انتقال روزنامه‌های دوره ناصرالدین شاه به کتابخانه مرکزی اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، مسعود کثیری با اعلام این خبر گفت: گنجینه مطبوعات قدیمی شهر اصفهان در سال‌های گذشته، جمع‌آوری و بعد از مدتی به‌دلایلی به تهران منتقل شد. این مجموعه تا پیش از این، از دسترس پژوهشگران خارج بود.

وی افزود: هفته گذشته طی تفاهمنامه‌ای قرار شد در کتابخانه مرکزی شهر اصفهان جایگاهی برای این گنجینه ارزشمند در نظر گرفته شود و این مجموعه که شامل ۸ کامیون روزنامه و نشریات قدیمی از دوران ناصرالدین شاه است که در انبارهای تهران انباشته و رها شده بود.
 
مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی اصفهان ادامه داد: این گنجینه نخستین روزنامه‌ها در شهر اصفهان است که در اواخر حکومت ناصرالدین شاه و در زمان ظل‌السطان حاکم اصفهان در اصفهان منتشر می‌شدند.
 
کثیری گفت: در دوران مشروطه روزنامه‌ها حکومتی نبودند و در این دوران «الجناب» از میرسیدعلی جناب، «فرج بعد از شدت» و «انجمن بلدیه» به صورت هفته‌نامه منتشر می‌شد و ناصرالدین شاه با وجود مخالفت‌های شدید خود با روزنامه‌هایی مثل اختر نتوانست از توزیع آن در ایران جلوگیری کند و انقلاب مشروطه مدیون مطالب روزنامه‌ها بود. هم اکنون مجموعه این هفته‌نامه‌ها را مرکز اصفهان‌شناسی در یک کتاب منتشر کرده است.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: