انتقاد مجاهدی از رواج شعرهای سفارشی در بازار کتاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی، رئیس حوزه هنری استان قم و کارشناسان این حوزه با استاد محمدعلی مجاهدی شاعر پیشکسوت در حوزه انقلاب و دفاع مقدس و نیز شعر آئینی، دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار، مجاهدی با اشاره به فعالیت‌های حوزه هنری قم اشاره کرد گفت: خوشبختانه حوزه هنری قم در مسیر درستی قدم برمی‌دارد و نزد هنرمندان این شهر، خوشنام است. اگر نهادهای فرهنگی ما وفاق و همدلی داشته ‌باشند، کارها بهتر پیش می‌رود و خوشبختانه در قم این همدلی بین حوزه هنری و اداره ارشاد وجود دارد.
 
این شاعر آئینی با اشاره به مشکلات حوزه فرهنگ و هنر شهر قم گفت: متاسفانه فضاهای فرهنگی موجود در شهر جوابگوی نیازهای هنرمندان، نویسندگان و شاعران نیست. در قم تعداد نهادهایی که رنگ و لعاب فرهنگی دارند، فراوان‌اند اما بودجه آن جایی که باید هزینه نمی‌شود.
 
وی افزود: من حتی در دیدار با مراجع قم پیشنهاد کردم اگر بخشی از وجوهات برای کار فرهنگی صرف شود اتفاق خوبی است.
 
استاد مجاهدی با انتقاد از روند چاپ مجموعه‌های سفارشی و کم محتوای شعر بیان کرد: تمام دلخوشی یک شاعر ممکن است این باشد که آثارش چاپ شود؛ اثری که ممکن است برای یک شعرش چند ماه وقت صرف شده باشد و هر بیت آن چندین بار اصلاح شده باشد. اما گاهی برای یک کار سفارشی کم‌محتوی که سرودن آن شاید یکی دو ساعت وقت نبرد، به برخی چند میلیون پرداخت می‌شود. در این وضعیت چه انتظاری باید داشت و کارهای خوب و با کیفیت چطور باید خلق شود؟!

این مطالب را به اشتراک بگذارید: