انتقاد امام جمعه قم از تمسخر لهجه قمی/ استاندار: قم نیازمند نشاط است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، آخرین نشست شورای فرهنگ عمومی استان قم در سال ۱۳۹۷، عصر روز چهارشنبه (هشتم اسفندماه) با حضور آیت‌الله سیدمحمد سعیدی امام‌ جمعه قم، بهرام سرمست استاندار قم، سیدموسی حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم و جمعی از مدیران‌ کل و مسئولان ارشد استان در سالن جلسات پژوهشکده علامه طباطبایی (ره) آستان مقدس حضرت معصومه (س) برگزار شد.

طبع مخاطبان در دایره هویت دینی دنبال شود
در این نشست، آیت‌الله سعیدی با اشاره به اینکه در برخی مسائل فرهنگی مربوط به استان قم، دچار افراط و تفریط می‌شویم، بیان کرد: گاهی توسط برخی افراد درباره فضای فرهنگی قم طنزهایی مطرح می‌شود که این طنزها، نام قم و زبان و لهجه قمی را خراب کرده و این، کارِ ناپسندی است که سبب تحقیر قم می‌شود.

تولیت آستان مقدس کریمه اهل‌بیت (س) با بیان اینکه هر شهر و استانی غیر از مشترکاتی که با هم دارند، اقتضائات مربوط به خود را نیز دارند، افزود: قم حریم اهل بیت (ع) است و نباید با دست خودمان به بهانه ایجاد نشاط این حریم را مخدوش کنیم، چراکه نشاط ‌آوری در جامعه قوانین خاصی دارد و برخی از نشاط‌ها و تفریحات در قم، جایگاهی ندارد، لذا نباید برای جذب مخاطبان به هر اقدامی دست زد، چراکه می‌توان ذائقه مردم را با برنامه‌ها تغییر داد.

امام جمعه قم، با تاکید بر اینکه تولید محتواها در استان قم باید متناسب با فرهنگ این استان باشد، گفت: هنرمندان باید با قم و فرهنگ اهل‌بیت (ع) عجین باشند و شادی‌ها، هنرها و محتواهای تولیدی با شرایط و ویژگی‌های شهر مقدس قم هماهنگ شوند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی قم با اشاره به اینکه طبع مخاطبان باید در دایره هویت دینی دنبال شود، تصریح کرد: ما برای همه جامعه نشاط می‌خواهیم، برای تولید نشاط باید طبع مخاطب را بشناسیم و شادی‌ها، هنرها و محتواهای تولیدی باید با شرایط و ویژگی‌های شهر مقدس قم هماهنگ شوند؛ قم حرم اهل‌بیت (ع) است و حریم این حرم مطهر باید حفظ شود.

تولید محتوا در حوزه‌های فرهنگی امری تخصصی است
در این جلسه نیز بهرام سرمست با بیان اینکه باید جامعه را بر اساس واقعیت‌های آن بررسی کرد و در این زمینه برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد، گفت: ایجاد تضاد ارزشی از جمله واقعیت‌های جامعه کنونی است و اگر این واقعیت، به درستی پذیرفته نشود، به طور قطع برنامه‌های این شورا نیز نمی‌تواند اثرگذار باشد.

استاندار قم در ادامه با اشاره به پیگیری ارزیابی عملکردها به صورت دقیق و جدی عنوان کرد: امیدواریم با تشویق مدیرانی که در سال جاری در جلسات شورای فرهنگ عمومی حضور پرشوری داشته‌اند، بتوانیم در جلسات آتی شاهد حضور فعال‌تر همه مدیران دستگاه‌ها باشیم.

وی با تاکید بر اینکه تولید محتوا در حوزه‌های فرهنگی امری تخصصی است، تصریح کرد: هر دستگاهی متناسب با وظایف و رسالت‌های خود و با استفاده از کارشناسان و متخصصان می‌تواند تولید محتوا داشته باشد، اما مخاطب‌شناسی و ضریب نفوذ در حوزه سیاست‌گذاری رسانه‌ای موضوعی مهم و غیرقابل انکار است و اگر برنامه‌ای تولید شود که نتواند مخاطب را جذب کند، تاثیرگذار نخواهد بود و به عبارتی این برنامه مخاطب را از دست داده است.

سرمست ادامه داد: در زمینه مخاطب‌شناسی و ظرفیت‌های هنری در امر تبلیغات و در راستای تولید محتوای فاخر باید از اصحاب فن و هنر استان، نهایت استفاده را کرد و از اساتید دانشگاهی و حوزوی بهره‌مند شد، و در نهایت در برخی برنامه‌های خود تجدیدنظر کنیم، چراکه اگر شیوه‌های تبلیغی فرهنگ ما مؤثر بود، نباید مشکلی نیز داشته باشیم، اما اینکه مشکل داریم نشان می‌دهد در حوزه روش‌های تبلیغی و فرهنگی باید بازنگری کنیم تا این آثار و محتوا بتواند مخاطب را به نحو احسن جذب کند.

استاندار قم بیان کرد: هر دستگاهی باید به میزان سهم خود و حیطه مسئولیتش اقدام به ارزیابی عملکرد به صورت دقیق و جدی نماید و در نخستین نشست سال آینده، با رویکرد خوداظهاری و خودانتقادی، نسبت به برنامه‌ریزی مجدد برای سال جدید اقدام کنیم تا بتوانیم در این زمینه گام‌های بهتری برداریم.

وی ترویج نشاط اجتماعی را راهکاری برای رفع آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد و افزود: باید در سطح ملی و استانی برای همه اقشار و سلایق جامعه برنامه تولید کنیم و تفاوت سطوح و دریافت‌های قشرهای مختلف را در تولید محتوا مورد تاکید و توجه قرار دهیم.
 
سرمست با تاکید بر اینکه دستگاه‌های اجرایی باید به سازمان صداوسیما در جهت ایجاد نشاط اجتماعی کمک کنند، گفت: ما به‌عنوان مسئولان اجرایی، خود را خدمتگزار آحاد جامعه می‌دانیم، اگر بخواهیم در جامعه تأثیرگذاری داشته باشیم، لازمه‌اش این است که برنامه‌ریزی‌های مؤثرتری داشته باشیم.
 
شورای فرهنگ عمومی قم رتبه نخست کشوری را در سال ۹۷ کسب کرد
در بخش دیگری از این نشست، سیدموسی حسینی کاشانی در سخنانی به تشریح جلسات شورای فرهنگ عمومی استان قم در سال جاری پرداخت و تصریح کرد: در سال جاری، ۱۲ جلسه شورای اصلی، ۱۳ جلسه هیأت اندیشه‌ورز و ۱۶ جلسه کارگروه مصوب تشکیل شده است، همچنین این شورا در سال جاری ۱۰۶ مصوبه شامل، ۵۴ مصوبه اجرایی و ۵۲ مصوبه در حوزه سیاست‌گذاری فرهنگی داشته است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان قم، با بیان اینکه فرهنگ‌سازی استفاده از کالای ایرانی، فرهنگ شادی و نشاط اجتماعی در دهه کرامت و آموزش سواد رسانه‌ای بیشترین مصوبات را در حوزه سیاست‌گذاری فرهنگی به خود اختصاص داده است، ادامه داد: ۴۱ مصوبه از بین ۵۴ مصوبه حوزه اجرایی به طور کامل انجام شده که آمار ۷۵ درصد از کل مصوبات شورای فرهنگی قم در حوزه اجرایی بوده است.

وی در ادامه به موضوعاتی که توسط این شورا مورد تاکید قرار گرفته است، اشاره کرد و افزود: بزرگداشت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی، ساماندهی تبلیغات محیطی، نظارت بر تولید و عرضه پوشاک، بررسی موضوع مد، آسیب‌های اجتماعی و تلاش برای کاهش آن، برنامه‌ریزی برای افزایش سواد رسانه‌ای در شهر، اجرای طرح حجاب و عفاف به عنوان یک آسیب اجتماعی و جریان‌سازی فرهنگی برای استفاده از کالای ایرانی از مهم‌ترین موضوعات مورد تاکید در شورای فرهنگ عمومی قم در سال جاری بوده است.

حسینی کاشانی با اشاره به اینکه دستگاه‌ها و نهادهای مختلف استان، در راستای تحقق اهداف این شورا، مشارکت جدی و مطلوبی داشته‌اند، گفت: در حوزه سواد رسانه‌ای اقدام مهمی در سطح مساجد استان در حال بر و اجرا است که این اقدام از جمله خروجی‌های شورای فرهنگ عمومی قم است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، با اشاره به دغدغه رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به وضعیت فرهنگی قم، تصریح کرد: شورای فرهنگ عمومی به دنبال این است که ظرفیت‌های موجود را بسیج و مسائل و مشکلات موجود را رفع نماید.

وی با بیان اینکه حضور مدیران ارشد در جلسات شورای فرهنگ عمومی قم قابل تقدیر است، عنوان کرد: شورای فرهنگ عمومی استان قم با برگزاری بیشترین نشست‌ها رتبه نخست را در میان شوراهای فرهنگ عمومی سراسر کشور به خود اختصاص داده است.
 
نیازمند تولید محتوا در برنامه‌های فرهنگی هستیم
رضا سیار فرماندار قم نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه مدیران دستگاه‌های فرهنگی باید اقدام به تولید محتوای فاخر نمایند، بیان کرد: باید در تولیدات فرهنگی، محتوای غنی مورد توجه جدی قرار گیرد، چراکه نبود محتوا منجر می‌شود که این برنامه‌ها و تولیدات به سمت نامناسبی کشیده شود.

قرماندار قم با بیان اینکه استفاده از قالب‌های مختلف هنری بهترین بستر برای انتقال مفاهیم فرهنگی و دینی است، افزود: هر دستگاهی با استفاده از ظرفیت‌هایی که دارد باید به دنبال تولید محتواهای فرهنگی مورد نیاز باشد، همچنین باید با استفاده از زبان هنر، تولید محتوای متناسب با شرایط قم مورد توجه جدی دستگاه‌های فرهنگی قرار گیرد.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: