انتقاد از نبود بوستان کتاب در آذربایجان غربی/ جای کتاب در هایپرمارکتها خالی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان غربی، حجت‌الاسلام ناصر خدایاری، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی، صبح امروز، اول دیماه، در جلسه انعقاد تفاهم نامه ششمین دوره پایتخت کتاب بین دستگاه‌های اعضاء ستاد با این اداره کل گفت: فراهم کردن زمینه مطالعه برای تک تک افراد جامعه و افزایش دانش و معلومات عمومی مردم از طریق ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی از اهداف اجرای پایتخت کتاب ایران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سطح استان امکان پذیر است.
 
وی در این جلسه که با حضور هادی طباطبایی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی در محل اتاق جلسات معاونت محترم سیاسی و امنیتی استانداری برگزار شد، افزود: این طرح به عنوان حرکتی نوین و موثر و خودجوش برای احیای مطالعه کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی محسوب می شود و این تفاهم نامه جهت همکاری در اجرای طرح های پایتخت کتاب ایران به شرح ذیل منعقد می گردد.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود با اشاره به موضوع تفاهم نامه، تصریح کرد: همکاری در اجرا و برگزاری طرح های پایتخت کتاب ایران، تشکیل کارگروه برای بررسی طرح های سازنده ارائه شده و مفید کتابخوانی، مشارکت در برگزاری طرح های ترویج کتابخوانی و همکاری و تشویق افراد ومروجان کتابخوانی در اجرای طرح های کتابخوانی از جمله موضوعات مهم مطروحه شده درراین تفاهم نامه است. مدت تفاهم نامه از تاریخ شروع اجرای این تفاهم نامه به مدت دو سال می‌ باشد.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی اذعان کرد: همچنین مدیران دو طرف تفاهم‌نامه با برگزاری جلسات مشترک و ارائه طرح های مختلف در اجرای فعالیت های کتابخوانی و فرهنگی در صورت فراهم بودن شرایط همکاری دوطرفه ای را برقرار خواهند نمود.

وی یادآور شد: مقوله کتاب، مقوله بین‌بخشی بوده و بین سه قوه و ادارات باید این موضوع مطرح شود و همه ارگان ها در اجرای این امر و فرهنگ اهتمام ویژه داشته باشند. نبود بوستان کتاب و خالی بودن جای کتاب در هایپرمارکت و سوپرمارکت‌های بزرگ جز مشکلات این حوزه است. 

در ادامه این جلسه رسول بابازاده، معاون فرهنگی اداره کل ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی با بیان اینکه طرح پایتخت کتاب از جمله طرح‌هایی در راستای ترویج فرهنگ کتاب است، اظهار کرد: از سال ۹۶ این طرح را پیگیر هستیم و در سال گذشته ارومیه و مهاباد جز شهرهایی بودند که بعنوان شهرهای خلاق در طرح پایتخت کتاب مطرح شدند.

وی با اشاره به سه هدف کلی این طرح، گفت: کمک به توسعه پایدار، فرهنگی و اجتماعی بر محوریت شهرها، انسجام بخشی به محوریت کتابخوانی  و سومین هدف شناسایی ظرفیت‌ و پتانسیل‌ها در سطح استان آذربایجان‌غربی است.

این مقام مسوول یادآور شد: امروزه بدلیل گسترش فضای مجازی، مردم از فرهنگ مطالعه و کتابخوانی دور شدند و هدف اصلی این طرح احیای این فرهنگ دربین مردم است.

یادآوری می شود، این تفاهم نامه در ۷ ماده ودو نسخه که هر نسخه حکم واحد دارد تنظیم و امضا و مبادله می‌گردد که پس از امضا توسط اشخاص صلاحیت دار اجرایی خواهد شد.

خبر دیگر از رویدادهای کتابی در آذربایجان غربی اینکه، حجت‌الاسلام ناصر خدایاری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در مراسم اهدای کتاب به روستای قولنجی که به همراه سایر مسئولان این اداره‌ها و ناصر منصوری دهیار روستای قولنجی برگزار شد، گفت: این اقدام در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در سطح روستاها و تشویق کودکان و نوجوانان به این امر صورت گرفت.
 

وی افزود: نذر کتاب به عنوان اصلی‌ترین نذر فرهنگی می‌تواند آثار خوب اجتماعی، اشاعه و گسترش فرهنگ مطالعه و افزایش سرانه مطالعه را در پی داشته باشد.

این مقام مسئول تصریح کرد: درصورتی‌که فرهنگ کتاب‌خوانی در این قبیل روستاها به‌درستی نهادینه ‌شده و سنت‌های همچون شاهنامه‌خوانی و نقاله خوانی زنده باشد، فرصت مناسبی برای پر کردن اوقات فراغت روستانشینان خواهد بود و به‌مرور سایر کتاب‌ها و کتاب‌های غیردرسی را در مدارس روستاها نیز می‌توان وارد چرخه مطالعه روستانشینان کرد.

وی با بیان اینکه فعالیت ترویجی کتابخوانی در روستاها نسبت به شهرستان‌ها بسیار راحت‌تر است، گفت: روسـتاها محمـل مناسـبی برای فعالیتهای مدنی، مشـارکت در فعالیتهای اجتماعی به شـمار می‌آید. بر ایـن اسـاس می‌تـوان امیدوار بـود که فعالیتهای ترویجـی با کارنامه قابل قبولـی رو به رو شود.

خدایاری ادامه داد: مطالعه و کتابخوانی نقش مهمی در بهبود زندگی اجتماعی افراد و رفتار جمعی آنها دارد و بخش مهمی از اهداف ذاتی نهادهایی مانند بخشداری‌ها و دهیاری‌ها، سامان دادن به امور زندگی جمعی مردم است و این مسئله اهمیت پایگاه‌های فرهنگی مهمی مانند کتابخانه‌های عمومی را بیش از بیش آشکار می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی در پایان سخنان خود تاکید کرد: در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی حضور مستمر تمام دستگاه‌های اجرایی مهم و امری الزامی است و فعالیت‌های کتابخوانی در روستاها نشانگر هویت فرهنگی آن روستاست و گام مهمی در توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه به شمار می‌رود.

وی  در ادامه یادآور شد: بخشداران و دهیاران نباید خود را به کارهای عمرانی محدود کنند و باید بخشی از همت و توجه آنها معطوف به کارهای فرهنگی باشد.

در این بازدید مشکلات و کمبودهای پیش روی کتابخانه روستای قولنجی و اعضای بررسی شد.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: