انتشارات فائق در نمایشگاه شرکت نمی‌کند

افسر صفائیان، مدیر انتشارات فائق در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره حضور پیدا نکردن این نشر در سی‌‌و‌دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: با توجه به اینکه احساس می‌کنم برگزاری نمایشگاه کتاب تهران بی‌احترامی به ناشران است، در سی‌و‌دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شرکت نمی‌کنم.

وی در تشریح دلایل خود برای اتخاذ این تصمیم افزود: اموری که در این جریان به صنف واسپاری شده، به اصلاح فقط کار‌ است؛ به‌عبارت دیگر اموری هستند که درآمد و یا وجهه‌ای ندارد.

عضو هیات مدیره انجمن ناشران آموزشی گفت: معتقدم جریان واگذاری امور به صنف هرسال محدود‌تر می‌‌شود؛ در‌حالی‌که باید به صنف کمک شود که توانایی خود را تقویت کند و سرپا بماند، اما شاهدیم به‌عنوان نمونه بخش سرای اهل قلم به دست صنف است اما تبلیغات که درآمدزایی دارد، در اختیار صنف قرار نگرفته است.

صفائیان با انتقاد از وجه پر‌رنگ فروشگاهی بزرگترین رویداد فرهنگی کشور ادامه داد: ناشران باید بتوانند حتی با یک جلد از تازه‌های نشر خود و با هدف انجام مذاکره در نمایشگاه حضور پیدا کنند.

این فعال حوزه نشر ادامه داد: فروش انواع کالا‌های نامربوط با نمایشگاه کتاب از سیخ،‌ گل‌‌سر تا پیچ و میخ، فضا را به بازار مکاره‌ای تبدیل کرده است.  

وی، جریان برگزاری نمایشگاه را برای بسیاری از ناشران استرس‌زا توصیف و بیان کرد: حتی زمان انتقال کتاب به نمایشگاه و جمع‌آوری بعد از پایان ۱۰ روز، شرایط استرس‌زایی برای ناشران ایجاد می‌شود. دوره گذشته مدیر اجرایی بخش ناشران آموزشی بودم، حتی با وجود تهیه و ارائه فهرست اقداماتی که باید انجام می‌شد، نابسامانی جدی وجود داشت و کسی هم پاسخگو نبود. وضعیتی که موجب شد، حتی تا سه روز بعد از نمایشگاه درگیر جمع‌آوری وسایل و ساماندهی امور ناشران باشم.

عضو هیات مدیره انجمن ناشران آموزشی بیان کرد: در‌حالی‌که ناشران باید زمان حضور در نمایشگاه احساس خوبی داشته باشند، به دلیل مشکلات مختلف مانند برخی نابسامانی‌ها استرس و اضطراب را تجربه می‌کنند.

صفائیان افزود: تا پیش از انتقال نمایشگاه به مجموعه نمایشگاهی «شهر آفتاب» در این رویداد شرکت می‌کردم اما دوره‌های بیست‌و‌نهم و سی‌و‌ام را حضور پیدا نکردم.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: