امیرزاده: بخش فرهنگ به چند سلبریتی ختم نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، به‌نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همایون امیرزاده، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارتخانه متبوع با حضور در بخش گفت‌وگوی ویژه شبکه خبر درباره معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ و هنر در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین استدلال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شخص محترم وزیر برای تداوم معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ و هنر چیست، اظهار کرد: بحث معافیت مالیاتی موضوعی است که از سال ۸۰ در دستور کار دولت‌ها قرار گرفت، تخصیص مالیات به مشاغل فرهنگی یک ضرورت است که در تمام دولت‌ها تداوم داشته است اما این نکته را باید مدنظر داشت که این قانون درست اجرا نشده است.
 
وی ادامه داد: برای حمایت از حوزه فرهنگ، هنر و رسانه از سال ۸۰ به موضوع معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه پرداخته شده است که در سال ۸۳ تغییراتی در آن ایجاد و نهایتا در سال ۹۴ با اصلاحیه جدیدی به تصویب رسید.
 
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: حوزه فرهنگ یک حزوه کم درآمد و نوپایی است که نیازمند حمایت جدی است و اهمیت آن از سوی مسئولین بارها مورد تاکید قرار گرفته و رهبر معظم انقلاب نیز در بیانات خود بر مظلومیت حوزه فرهنگ تاکید داشته‌اند. بیانات مقام معظم رهبری و تاکیدات مسئولین در حوزه فرهنگ نشان از آن دارد که باید بیش از اینها به این حوزه بپردازیم.
 
امیرزاده درباره معافیت مالیاتی سلبریتی‌ها نیز یادآور شد: تنزل دادن حوزه فرهنگ و هنر تنها به چند هنرپیشه ظلم به این حوزه است. واقعیت این است که در تمام مشاغل فرهنگی و هنری بخش‌های مختلفی را داریم که در کنار یکدیگر برای یک کار فرهنگی هنری تلاش می‌کنند، برای نمونه در مورد موضوع کنسرت این شائبه مطرح می‌شد که اجرای یک کنسرت درآمد بالایی را دارد، این در حالی است که ۱۵ شغل برای اجرای یک شب کنسرت درگیر خواهند بود.
 
وی افزود: براساس ماده دو بنده (ل) اظهارنامه مالیاتی اصحاب فرهنگ و هنر اشخاص موضوع این دستورالعمل مکلف به انجام سایر تکالیف مربوطه برای تسلیم به موقع اظهارنامه، ترازنامه، حساب سود و زیان یا اظهارنامه برحسب مورد می‌باشند که عدم رعایت شرایط ترتیبات مقرر در قانون مالیات مستقیم کشور افراد را از معافیت مالیاتی محروم خواهد کرد.
 
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: اینکه عده‌ای در صنوف فرهنگی هنری درآمد دارند شکی نیست اما تعداد این افراد نسبت به جمعیتی زیاد هنرمندان که سراسر کشور را در برمی‌گیرد کم است، به هر صورت قانون وحی منزل نیست و کسی که از ابتدا این قانون را نوشته با مسائل امروز و پدیده سلبریتی‌ها روبه‌رو نبوده است، البته ما هم موافق این هستیم که حس تبعیض در جامعه وجود نداشته باشد زیرا این یک امر پسندیده است.
 
امیرزاده بیان داشت: اگر بخواهیم فرهنگ را در زیر بخش‌های دیگر معرفی کنیم به بیراهه رفته‌ایم، فرهنگ زیربنای توسعه‌ همه‌جانبه است و اگر به فرهنگ بپردازیم رشد و توسعه کشور متوازن می‌شود، شکی نیست که در بحث مالیات نباید تبعیضی وجود داشته باشد کما اینکه تمام کارکنانی که در حوزه‌های فرهنگی و هنری هستند مالیات آن‌ها اخذ می‌شود.
 
وی اضافه کرد: در این معافیت مالیاتی فعالیت‌های فرهنگی مدنظر است و ما نیز برای برقراری عدالت مالیاتی هیچ تردیدی نداریم، قانون قابل تغییر است و باید بررسی‌هایی در این رابطه داشته باشیم، حساب کلیت حوزه فرهنگ را نباید با ۱۰ الی ۲۰ یا ۱۰۰ نفر در یک کف ترازو گذاشت، فرهنگ مجموعه‌های وسیع و ذی‌نفع‌های زیادی را در برمی‌گیرد که امروز قانون برای آن‌ها است، هرکسی در کشور درآمد زیادی دارد باید از آن مالیات گرفت و برای هیچ کسی خط قرمزی قائل نیستیم.
 
امیرزاده با گلایه از سازمان مالیاتی گفت: در سال ۸۰ که این قانون مالیاتی وضع شده بود درآمد سینماگران تا این حد نبوده و پدیده‌ای به نام سلبریتی نداشته‌ایم. البته باتوجه به اینکه قانون سه بار اصلاح شده است اکثر کاربران ما نتواسنتند از این معافیت‌ها بهره ببرند و همچنین اصلاح این قانون باید به پیشنهاد سازمان مالیاتی صورت بگیرد.
 
درآمد مالیاتی حاصل از اهالی فرهنگ و هنر ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیارد خواهد بود
هادی جعفری‌نژاد، رئیس امور فرهنگ، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه کشور نیز در این برنامه با اشاره به پیشینه قانون معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ و هنر و اصلاح آن در سال ۹۴ گفت: معافیت اصحاب فرهنگ و هنر به نوعی کمک دولت به این قشر در قالب یارانه است و می‌توان گفت در اصل این اتفاق یک نوع سرمایه‌گذاری بلندمدت دولت برای اصحاب فرهنگ و هنر به شمار می‌رود. در واقع این موضوع نشان از اهمیت دولت به بخش فرهنگ و هنر است.
 
وی ادامه داد: باتوجه به اینکه در شرایط تحریم‌ها به سر می‌بریم و باتوجه به افزایش هزینه‌های جاری باید برای این هزینه‌ها درآمدزایی داشت؛ یکی از این راه‌ها افزایش مالیات است، اما این مالیات نباید به گونه‌ای باشد که از افرادی که مالیات دریافت می‌کردیم مبلغ آن را افزایش دهیم بلکه باید از کسانی که فرار مالیاتی دارند هزینه‌های جاری را تامین کرد. این موضوع می‌تواند شامل برخی از اهالی فرهنگ و هنر نیز باشد.
 
رئیس امور فرهنگ، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه کشور بیان کرد: تقلیل دادن خیل عظیم هنرمندان به تعداد اندکی از هنرپیشگان منصفانه نیست، ۲۰۰هزار فعال فرهنگی و هنری، ۴هزار ناشر، ۱۵هزار کتاب‌فروش، ۳۵۰۰ موسسه قرآنی، ۸۰ هزار فعال قرآنی، ۲هزار گروه تجسمی و تئاتر و ۵ هزار رسانه مکتوب و مجازی گروه‌هایی هستند که شامل معافیت مالیاتی می‌شوند.
 
جعفری‌نژاد خاطرنشان کرد: حدود ۱۶۰هزار میلیارد برآورد ما برای تحقق مالیاتی سال ۹۹ است که از این میان سهم اهالی فرهنگ و هنر ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیارد تومان است که در مقایسه با وصول کل درآمد مالیاتی کشور عدد ناچیزی است.
 
وی با بیان این مطلب که تمام کشورهای اروپایی در بحث فرهنگ حمایت‌های ویژه‌ای را از موضوعات فرهنگی کشور خود دارند، گفت: این موضوع در جمهوری اسلامی که زیربنای آن فرهنگ بوده بیش از سایر کشورها مورد تاکید است، به تعبیر رهبر معظم انقلاب «فرهنگ به مثابه هوا است»، بدیهی است حمایت از بخش فرهنگ نیاز به پرداخت یارانه دارد و یکی از راه‌های کمک به بحث فرهنگ معافیت مالیاتی است.
 
جعفری‌نژاد ابراز داشت: از زمان اعلام معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ و هنر پیام‌های تقدیر و تشکر زیادی را از سوی ناشران داشته‌ایم که اکثریت آن‌ها به این موضوع اشاره داشتند که اگر قرار باشد مالیات هم بدهند دیگر نمی‌توانند در این حوزه فعالیت کنند، با مقایسه اعداد و ارقام هم متوجه می‌شویم که درآمد مالیاتی حاصل از فرهنگ و هنر عددی نیست که بتواند در راستای درآمدزایی کشور خیلی تاثیرگذار باشد، این نکته را هم باید بدانیم که با حمایت از کالاهای فرهنگی این محصولات راحت‌تر به دست مصرف‌کننده می‎رسد، درواقع با این حمایت‌ها سبد کالای فرهنگی را در خانواده‌ها نگه می‌داریم.
 
نباید تبعیضی مالیاتی بین بخش‌های مختلف درآمدی کشور داشت
 
احمد زمانی، معاون سازمان امور مالیاتی نیز در تماسی تلفنی با بیان این مطلب که اصل بحث معافیت مالیاتی یک واقعیتی است که در کشور ما بررسی‌های زیادی بروی آن صورت گرفته است، گفت: تقریبا می‌توانیم بگوییم در سال‌های گذشته شاهد افزایش معافیت‌های مالیاتی در بخش‌های مختلف بوده‌ایم و این کاهش نظام مالیاتی همیشه به نفع مشاغل نیست. گاهی در برخی بخش‌ها درآمدهای سرشاری داریم که می‌تواند در رویکرد نظام اقتصادی کشور جایگاهی داشته باشد.
 
وی ادامه داد: ما نظام مالیات بر درآمد اشخاص را داریم و درآمد از هربخشی که ایجاد شود باید مالیات آن پرداخت شود و نباید بخش‌های مختلف را از یکدیگر جدا کنیم، رویکردی که امروز نظام اقتصادی کشور دارد هم در ارتباط با ایجاد عدالت مالیاتی و هم برای تامین درآمدهایی است که دولت نیاز دارد، همچنین رویکردهایی که در آینده همچون مالیات بر درآمد افراد است را نیز در دستور کار داریم براساس این است که هرکسی به شکل فردی هردرآمدی دارد باید مالیات آن را پرداخت کند.
 
زمانی تصریح کرد: اصولا در بحث اقتصاد کاری که باید انجام دهیم این است که نباید حوزه‌های مختلف را از هم جدا کنیم، دولت از کالاهای فرهنگی همواره حمایت می‌کند و این حمایت می‌تواند به‌صورت ایجاد بازار یا شرایط عرضه باشد اما این بدان معنا نیست که اگر دولت حمایت‌هایی از تولید فیلم‌ها و سریال‌ها می‌کند از هنرپیشه‌ای که نقش ایفا کرده و درآمد به‌دست آورده مالیات دریافت نکند. اگر قرار باشد این اتفاق بیافتد تبعیض آشکاری است که بین بخش‌های مختلف درآمدی رخ می‌دهد.
این مطالب را به اشتراک بگذارید: