امکان نصب تابلوی راهنمای شهری برای کتابفروشی‌ها

حسن منوری؛ مدیر تبلیغات اصناف سازمان زیباسازی شهر تهران در پاسخ به پیگیری خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مبنی بر گلایه برخی کتابفروشی‌ها درباره عدم اجازه برای نصب تابلوی راهنما گفت: در بسیاری از موارد، تراکم، کاربری پیاده‌راه و خیابان و عرض گذر به شهرداری اجازه نمی‌دهد که بتواند تابلوی راهنما نصب کند.
 
وی افزود: آنچه برای نصب تابلوهای راهنمای اماکن ملاک عمل است، مصوبات و دستورالعمل شورای شهر تهران است که اجرایی می‌شود.
 
منوری با بیان اینکه در تهران حدود ۷۰۰ هزار کاربری غیرمسکونی از اصناف و بازاریان و فعالیت‌های خدماتی مثل بیمه و شرکت‌های تولیدی و خدماتی تا ناشران و کتابفروشان فعالیت می‌کنند، عنوان کرد: در ماده ۱۰ مصوبه شورای اسلامی شهر تهران با شماره شناسه ۱۹۰۷ آمده است که نصب هرگونه تابلو در معابر شهری ممنوع است مگر برای بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها و داروخانه‌های شبانه‌روزی که داخل فرعی قرار دارند؛ به شرطی که منافاتی با قوانین شهرداری نداشته باشند.
 
وی یادآور شد: طبیعی است کتابفروشی‌ها و موسسات انتشاراتی که در خیابان‌های اصلی قرار دارند نیازی به تابلوی شناسه ندارند اما در برخی خیابان‌های فرعی به شرطی که در مناطق اصلی نباشد و رفت‌وآمد نیز زیاد نباشد، این موضوع قابل بررسی است.
 
منوری با بیان اینکه امکان جانمایی تابلوی راهنما در خیابان‌ها باید وجود داشته باشد، گفت: اگر کتابفروشی داخل خیابان فرعی باشد در صورتی که عرض گذر اجازه بدهد، پیاده‌رو و تراکم عابر پیاده و سواره نداشته باشیم امکان نصب تابلوی راهنما در ابتدای خیابان فرعی وجود دارد، اما برای محورهای اصلی که تابلوی سردر دارند یا روی سایه‌بان تبلیغ و نوشته دارند چنین امکانی نیست.
 
وی تاکید کرد: در شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری تهران برای کتابفروشی‌ها امکان نصب تابلوی راهنما پیش‌بینی نشده است اما برای وزارتخانه‌ها و مراکز آموزشی و پزشکی چنین تابلوهایی پیش‌بینی شده است.
 
منوری با بیان اینکه اگر به یک رسته شغلی تابلو بدهیم گرفتاری‌های زیادی برای شهرداری ایجاد می‌شود، گفت: در گذشته‌ای نه چندان دور معابر اصلی شهر از تابلوهای مختلف پر بود و ما با حجم زیادی از تراکم تابلوها و ناهجاری‌ها روبه‌رو بودیم و اصلاح این روند از مدت‌ها قبل در دستور کار قرار گرفت و اکنون شاهد وضعیت مناسبی در خیابان‌های تهران هستیم.
این مطالب را به اشتراک بگذارید: