اعلام نامزدهای نهایی جایزه بوکر بین‌المللی / حضور اولگاتوگورزوف در میان نامزدهای نهایی

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، نامزدهای نهایی جایزه بوکر بین‌المللی اعلام شد و در فهرست نهایی هم درست مانند فهرست اولیه امسال زنان نقش پررنگی دارند. اتفاقی که در تاریخ جایزه بوکر سابقه ندارد و پنج اثر از شش کتاب حاضر در فهرست نهایی توسط نویسندگان زن نگاشته شده است.
 
اولگار توگارزوف، که برگزیده سال گذشته بوکر بین‌المللی است، بار دیگر در این فهرست حضور دارد و با نویسندگانی از سراسر جهان برای دریافت جایزه ۵۰ هزار پوندی رقابت می‌کند.
 
«اولگا توگارزوف، نویسنده لهستانی و برنده بوکر بین‌المللی سال ۲۰۱۸ امسال با کتاب «استخوان‌های مرده‌ها را شخم بزن» با ترجمه آنتونیا لیولد جونز موفق شد در فهرست نهایی قرار بگیرد.
 
«اجسام اسمانی» نوشته جاکا آل‌هارتی با ترجمه مریلین بوث از زبان عربی و «سال‌ها» نوشته آنی اِرنو، «جزایر کاج» نوشته ماریون پوشمان با ترجمه جن کالِیا از زبان آلمانی، «بازمانده» نوشته آلیا ترابوکو با ترجمه سوفی هیوز از اسپانیایی موفق شدند به فهرست نهایی راه یابند.
 
«شکل ویرانه‌ها» نوشته خوآن گابریل واسکز با ترجمه آن مک‌لین از اسپانیایی تنها رمان نوشته‌شده توسط یک مرد است که موفق شد در فهرست نهایی جایزه امسال حضور یابد. رمانی تاریخی که طبیعت دو قتل مهم در بوگوتا در سال‌های ۱۹۱۴ و ۱۹۴۸ را روایت می‌کند.
 
هیئت داوران ۱۰۸ کتاب به ۲۵ زبان مختلف را خواندند تا شش اثر فهرست نهایی را اعلام کنند. شش اثر از زبان عربی، فرانسوی، اسپانیایی، آلمانی، و لهستانی انتخاب شدند و جایزه مالی به طور مساوی بین نویسنده و مترجم تقسیم می‌شود.
 
بتانی هیوز، مورخ و رئیس هیئت داوران جایزه امسال درباره حضور پررنگ زنان گفت: «انتخاب‌های بر اساس سیاست و توجه به این موضوع صورت نگرفته است و اصلاً به جنسیت نویسندگان توجهی نکردیم.»
 
جایزه بوکر بین‌المللی هر سال برگزار و به آثاری تعلق می‌گیرد که به زبان انگلیسی ترجمه شده باشد. جایزه پنجاه هزار پوندی بین نویسنده و مترجم اثر برنده به طور مساوی تقسیم می‌شود. هیئت داوران برنده امسال جایزه بوکر بین‌المللی را در تاریخ ۲۱ ژوئیه (۳۱ خرداد) اعلام خواهند کرد. سال گذشته اولگا توگارزوف با کتاب «پروازها» موفق شد جایزه بوکر بین‌المللی را به دست آورد.
این مطالب را به اشتراک بگذارید: