اطلاعات کتاب‌های بخش خارجی پالایش می‌شود

مهدی عمران‌لو، مدیر کمیته ناشران خارجی سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این بخش توضیح داد: سال گذشته نخستین‌بار اطلاعات کتاب‌های بخش خارجی پالایش و اطلاعات طبقه‌بندی مناسبی از کتاب‌های موجود در این بخش حاصل شد. 
 
وی ادامه داد: در سال گذشته با اینکه فرصت کمی در اختیار داشتیم اما اطلاعات همه کتاب‌هایی که یارانه گرفتند پالایش و بررسی شدند.
 
عمران‌لو با اشاره به روش انجام پالایش اطلاعات کتاب‌های بخش خارجی عنوان کرد: یکی از این مولفه‌ها، سال انتشار کتاب بود و از آنجایی که طبق آیین‌نامه نمایشگاه، کتاب‌های سه سال اخیر مشمول یارانه می‌شدند پیش‌بینی می‌شود امسال هم همین سه سال ملاک باشد.
 
وی تاکید کرد: امسال با توجه به زمان‌بندی بهتر و مناسب‌تری که در اختیار داریم پالایش اطلاعات سال چاپ کتاب در محدوده زمانی سه سال اخیر یعنی از ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ خواهد بود و امکان دارد به کتاب‌های سال ۲۰۲۰ محدود باشد.
 
عمران‌لو در این زمینه توضیح داد: با توجه به زودتر برگزار شدن نمایشگاه کتاب تهران و لزوم ارسال کتاب‌ها از ماه ژانویه به مقصد تهران برای حمل و نقل زمان بیشتری صرف شود. پیش‌بینی می‌کنیم حجم کتاب‌های ۲۰۲۰ امسال کمتر باشد.
 
وی از قیمت کتاب به‌عنوان یکی دیگر از مولفه‌های پالایش اطلاعات کتاب‌ نام برد و گفت: قیمت کتاب اهمیت ویژه‌ای در این پالایش دارد، زیرا گاهی یک کتاب توسط چند غرفه عرضه می‌شود و به همین دلیل قیمت‌ها باید یکسان‌سازی و قیمت صحیح کتاب برای ارایه در نمایشگاه اعمال شود.
 
مدیر بخش ناشران خارجی با بیان اینکه هدف بعدی ما این است که بتوانیم هرچه زودتر بحث ثبت‌نام را شروع کنیم، افزود: تا زمانی که ثبت‌نام تمام نشود و فهرست کتاب‌ها بارگذاری نشود امکان پالایش فهرست وجود ندارد. برای اینکه زمان کافی داشته باشیم تا ناشران فهرست‌ کتاب‌های خود را اصلاح کنند امیدواریم تا پایان دی ماه ثبت‌نام‌ها به پایان برسد.
 
عمرانلو همچنین از پیش‌بینی برگزاری نشست‌های تخصصی این بخش در سرای اهل قلم خبر داد و گفت: در نظر داریم نشست‌هایی در سالن اصلی سرای اهل قلم با محوریت کتاب‌های خارجی برگزار کنیم. 

وی ادامه داد: چاپ کتاب استادان و نویسندگان ایرانی از سوی ناشران خارجی و روش و شیوه انجام این کارها با هدف کمک به نشر داخلی از‌جمله مباحث نشست‌های تخصصی کمیته ناشران خارجی خواهد بود.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: