از نقش انگلستان در فرقه‌سازی‌های معاصر ایران تا چالشی درباره دیوانسالاری

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی، این شماره فصلنامه شامل مطالبی از جمله بخش دوم از نقد کتاب «الف لام خمینی، نوشته هدایت‌الله بهبودی» است که به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی با عنوان «الف لام؛ خدمت یا خیانت» به نگارش درآمده است.

در این بخش که همراه با چند ملاحظه فصلنامه پیرامون برخی واکنش‌ها نسبت به بخش اول آمده است، منتقد، عدم شناخت امام (ره) با لحاظ تمام ابعاد و زوایای شخصیتی علمی و معرفتی را به عنوان یک مشکل اصلی نویسنده کتاب الف لام خمینی برشمرده و این که بدون این شناخت به اسنادی بها داده که نمی‌تواند شناخت امام از رهگذر آنرا ممکن سازد و حتی در برخی موارد به استناد برخی ارجاعات نامعتبر نسبت‌های ناروایی به امام داده که حضرتش بارها در سخنرانی‌ها و مواضع خود خلاف آن را مطرح کرده است.

لیبرال منشی، مذاکره و زد و بند با عمال رژیم و یا رضایت به سلطنت از جمله اتهامات نویسنده الف لام خمینی به امام (ره) است که در این نقد به آن پرداخته می‌شود.
 
مظفر نامدار در بخش سخن سردبیر، دیوانسالاری موجود در ایران را به چالشی جدی کشیده و سه دولت اخیر در جمهوری اسلامی ایران را به دلیل گیر افتادن در دام همین دیوانسالاری مورد نقد قرار می‌دهد.
 
"سیری در واقعه کشف حجاب در مراغه" نوشته منصور پور موذن، "نقش انگلستان در فرقه‌سازی‌های معاصر ایران" نوشته پیمان محمودی و "نخستین جرقه انقلاب در دهه پنجاه و نقدی بر تحلیل یرواند آبراهامیان" نوشته مشترک مقدمی شهیدانی و حسن محمدی زنجانی، از مقالات دیگر این شماره است.
 
در بخش فلسطین، علیرضا سلطانشاهی در مطلبی با عنوان "بقا به هر قیمت" کتاب "جاسوسان علیه آخرالزمان" را معرفی و نقد می‌کند.
 
از مطالب بسیار قابل توجه این شماره از ۱۵ خرداد، درج مطلبی پیرامون زندگی، افکار و مبارزات شهید سید مصطفی خمینی است که برای اولین بار متن حاضر در برگیرنده مطالبی از خود ایشان است.
 
این نشریه از قدیمی‌ترین نشریات ایران است.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: