ارزش معنوی و مادی کتاب‌ها/ چطور کتابمان فروش داشته باشد

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از کریتیوپن، نوشتن یک کتاب معمولاً یک کار فرهنگی ادبی و بیشتر دارای ارزش معنوی برای مولفش است ولی این روزها بسیاری از نویسنده‌ها از این طریق معیشت خود را اداره می‌کنند و نیاز است که کتاب خوب را بفروشند. در این گزارش راهکارهای نوشتن یک کتاب گفته شده است که بتواند بیشتر فروش داشته باشد.
 
۱٫ اهداف خود را تعیین کنید.
نوشتن یک کتاب یا هر کار دیگری در هر شغلی نیاز به تعیین یک یا چند هدف است. نویسنده باید برای خود یک چشم‌انداز از چیزی که می‌خواهد به آن برسد تعیین کند. این اهداف نباید زیاد دور از دسترس باشند چون رسیدن به آنها ممکن است سخت و شاید غیرممکن باشد.
 
۲٫ مخاطب خود را بشناسید.
مخاطب برای نویسندگان مثل آب برای ماهی‌هاست. وقتی مخاطب نباشد نوشتن کار بیهوده‌ای به نظر می‌رسد. پس هر نویسنده بر اساس چیزی که می‌‌نویسد باید مخاطب خود را شناخته و بر اساس ذوق و سلیقه آنها داستان بنویسد. بدون شناخت مخاطب فروش و بازاریابی مکانی و زمانی کتاب نیز کار بیهوده‌ای خواهد بود. این کار ممکن است از طریق شبکه‌های اجتماعی کمی تسهیل پیدا کند.
 
۳٫ یک موضوع انتخاب کنید.
انتخاب موضوع یکی از حساس‌ترین و شاید اولین گام در نوشتن یک کتاب باشد. انتخاب موضوع کتاب مثل تعادل برقرار کردن بین عرضه و تقاضا در بازار است. معمولاً باید ببینید در بازار چه چیزی مورد تقاضا است و بر اساس آن یعنی علاقه روز مشتری کتاب بنویسید. البته ژانرهای ادبی و داستان‌های مهیج کمی از این قاعده دور هستند ولی در مورد انواع مستند نیازسنجی مخاطب و علاقه آنها به یک موضوع خاص یک اصل حیاتی برای نویسندگان است. برای این کار کافی است در سایت آمازون تعداد کتاب‌‌های فروش رفته و آمارهایی درباره کتاب‌ها به دست آورید.
 
۴٫ ویرایش را فراموش نکنید.
هرچند این روزها بیشتر کتاب‌ها هیچ قاعده ادبی را رعایت نمی‌کنند و ذائقه مخاطب از جملات ادبی و بلند به جملات کوتاه و توئیتری تغییر پیدا کرده است ولی یادتان باشد کتاب ویرایش شده و دارای جملات صحیح از اعتبار خاصی برخوردار است. کیفیت محتوا، سبک و جمله‌بندی یکی از اصولی است که موجب سنگین‌تر کردن کتاب و بالا بردن اعتبار آن نزد مخاطب می‌شود.
 
۵٫ خودتان کتاب را منتشر کنید.
این روزها پلتفورم‌هایی مثل آمازون، آئودیوبوک و پیپربک برای انتشار کتاب ها و اشتراک مستقیم آن با مخاطب وجود دارد. بهتر است برای این کار مقدمه‌ و توضیح کاملی از کتاب خود تهیه کنید.
 
۶٫ بازاریابی کتاب مهم است.
جذاب بودن و به قولی استثنایی بودن کتاب شما برای هیچ کس مهم نیست مگراینکه آن را بخواند و به نبوغ شما پی ببرد. این روزها با وجود تعداد بسیاری از نویسندگان خودنشر که در بالا گفتیم شناساندن خودتان به عنوان یک نویسنده کار مشکلی شده است و مسئله بازاریابی آنقدر حساس و مهم شده است که برای این کار شرکت‌ها و موسساتی مثل قارچ در حال ظهور هستند. بهتر است راهکارهای لازم برای تبلیغ و بازاریابی کتاب را فرا بگیرید تا زودتر به موفقیت به عنوان یک نویسنده برسید.
این مطالب را به اشتراک بگذارید: