ارتباط فرهنگی با کشورهای همسایه اولویت ایران است

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در هفتمین روز از سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران، قادر آشنا، قائم مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با یک ناشر از کشور ترکیه و یک ناشر از کشور آذربایجان دیدار کرد. در این جلسه مجید جعفری‌اقدم، مدیر آژانس ادبی پل هم حضور داشت.
 
آشنا با بیان اینکه ایران، ترکیه و آذربایجان اشتراکات بسیاری دارند، گفت: رابطه عاطفی خوبی میان سه کشور برقرار است. شروع ارتباط ناشران براساس فروش رایت اتفاق خوبی است، امیدوارم این روابط افزایش یابد و در این اندازه نماند.
 
قائم مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب با تاکید بر اینکه ارتباط با کشورهای مجاور از اولویت‌های ایران است، ادامه داد: برای تقویت ارتباطات، بهتر است ارتباط خود با ناشران کشورهای همسایه را بیشتر کنیم.
 
ناشران سفیران فرهنگی هستند
تایفور اسن، مدیر انتشارات نار ترکیه با اشاره به قرآن کریم به عنوان کتابی که خداوند با آن خود را به انسان معرفی کرده است، گفت: به این صورت کتاب فقط یک شی فیزیکی نیست.  
 
او کتاب را یکی از مسائل موثر حوزه فرهنگی اعلام کرد و ادامه داد: کشورها از طریق کتاب و کتابخانه‌های مختلف می‌توانند با هم ارتباط برقرار کنند. برای همین است که کشورها در این زمینه تا این اندازه تلاش می‌کنند، چراکه  تاثیر بزرگی به وسیله برقراری ارتباط فرهنگی ایجاد می‌شود.
 
اسن با اشاره به اینکه ترکیه، آذربایجان و ایران فقط توسط مرزها از هم جدا شده‌اند، تاکید کرد: در سال ۲۰۰۶ در نمایشگاهی که اطراف هتل آزادی برگزارشد با ۲۵ ناشر ترک شرکت کردیم اما نتوانستیم با ناشران ایرانی ارتباط لازم را برقرار کنیم. باید توجه داشته باشیم که ما فقط ناشر نیستیم بلکه سفیران فرهنگی هستیم.
 
به گفته این فعال نشر ترکیه، ناشران باید دنبال برقراری ارتباط  بیشتر با هم باشند. او در این‌باره افزود: از مسئولین می‌خواهم که در این زمینه ما را یاری کنند. چرا همه جهان صادق هدایت را می‌شناسند اما دیگر نویسندگان ایرانی را نمی‌شناسند؟
 
مدیر انتشارات نار ترکیه ادامه داد: در بررسی‌های خود متوجه شدیم اروپاییان بیشتر تمایل به فروش کتاب دارند و حق کپی‌رایت کتابی را نمی‌خرند. پس بهتر است اروپاییان را به تهران بیاوریم و به آن‌ها حق‌رایت بفروشیم.
 
مرز برای ناشران معنی ندارد
شهباز خوداغلو، مدیر انتشارات قانون آذربایجان در ادامه این نشست، با بیان اینکه برای ناشران مرز معنی ندارد، گفت: به هر کشور که کتاب‌های بیشتری تولید می‌کند علاقه‌مند هستم. ما سه کشور هستیم که در مجموع ۲۰۰ میلیون مخاطب داریم. اما یک درصد از مخاطبان خود را پوشش نمی‌دهیم زیرا با هم‌ همکاری نداریم.

او با اشاره به اینکه از کشور آذربایجان افرادی برای روند درمانی به ایران می‌آیند اما برای خرید کتاب کسی وارد این کشور نمی‌شود، ادامه داد: مقصر ابتدایی ناشران هستند. از نمایشگاه بزرگ و پویایی مانند نمایشگاه تهران می‌توان بیشتر از آنچه روی می‌دهد، سود برد.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: