اجرای «پائیزه کتاب» همزمان با هفته کتاب/ حمایت از کتابفروشی‌ها ادامه خواهد یافت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل خانه کتاب که برای حضور در مراسم تجلیل از مفاخر فرهنگ و ادب استان آذربایجان شرقی که از سوی این موسسه و با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز در تبریز برگزار می‌شود، در سفری یک‌روزه در تبریز حضور یافته است، صبح امروز با محمد محمدپور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار حسینی‌پور، پاسداشت مفاخر فرهنگ و ادب در استان‌های مختلف را از اولویت‌های برنامه‌ای موسسه متبوعش و آن را در راستای تحقق شعار «ایران تهران نیست» که از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شده است، عنوان کرد.
 

همچنین محمدپور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با تقدیر از اقدامات موسسه خانه کتاب در توجه به چهره‌های فعال حوزه فرهنگ مکتوب در استان‌ها، به برخی از ویژگی‌های کارنامه علمی بهروز عزبدفتری، خلیل سلطان‌القرایی و حسین دوستی، سه تن از مفاخر فرهنگ و ادب آذربایجان شرقی که امروز و در چهارمین برنامه «عصر کتاب استانی» از آنها تجلیل می‌شود، پرداخت.

در این دیدار که سعید جلالی رئیس اتحادیه ناشران استان آذربایجان شرقی هم در آن حضور داشت، مدیرعامل خانه کتاب با اشاره به جایگاه این استان و به‌ویژه شهر تبریز در ورود مدرنیسم به ایران و الزامات توسعه‌ای آن از جمله فناوری چاپ و نشر کتاب، بر لزوم حمایت از فعالان حوزه نشر و کتاب در این خطه تاکید کرد.

در ادامه برنامه‌های مدیرعامل خانه کتاب در این سفر یک‌روزه، حسینی‌پور پیش از ظهر امروز سه‌شنبه ۵ شهریورماه، ضمن بازدید از تعدادی از کتابفروشی‌های تبریز و گفت‌وگو با مدیران و متولیان این کتابفروشی‌ها، از نزدیک در جریان مسائل و دغدغه‌های فعالان حوزه نشر و کتاب قرار گرفت.

وی ابتدا با حضور در کتابفروشی و انتشارات شایسته، با محمد زارع مدیر این بنگاه نشر و فروش کتاب دیدار و گفت‌وگو کرد و به بحث و تبادل نظر درباره مسائل مبتلابه حوزه کتاب و به‌ویژه وضعیت فروش فرهنگ مکتوب پرداخت.

زارع، مدیر انتشارات و کتابفروشی شایسته با بیان اینکه بیش از ۳۰ سال است در این حوزه فعالیت می‌کند، گفت: انتشارات شایسته در تبریز تاکنون بیش از ۳۵۰ عنوان کتاب چاپ کرده و با وجود اینکه دفتر محل این بنگاه نشر و فروش کتاب، استیجاری است، کماکان با عشق به کتاب، فعالیت در این حوزه را دنبال می‌کنیم.

وی همچنین اجرای طرح‌های حمایتی خانه کتاب از کتابفروشی‌ها را در رونق بخشیدن به فروش کتاب و استقبال مخاطبان از کتابفروشی‌ها موثر ارزیابی کرد و افزود: این را کسی می‌گوید که ابتدا از مخالفان این قبیل طرح‌ها بوده است ولی به مرور متوجه شدیم که تاثیر بسیار مطلوبی در فروش کتاب دارد؛ به‌طوری‌که در حال حاضر ۵۰ درصد فروش ما مربوط به بازه زمانی اجرای این طرح‌هاست.

نیکنام حسینی‌پور همچنین در بازدید از کتابفروشی اختر، عرضه کننده انحصاری کتاب‌های به زبان آذری، از اظهار رضایت مجید سمساری، از مسئولان این کتابفروشی نسبت به فروش خوب این قبیل آثار، ابراز خرسندی کرد و خواستار تلاش ناشران و کتابفروشان برای حفظ هویت قومی و بومی در مناطق مختلف کشور شد.

مدیرعامل خانه کتاب همچنین در بازدید از کتابفروشی دهخدا که از سال ۱۳۷۳ در تبریز دایر بوده است، در جریان وضعیت فعالیت این بنگاه باسابقه فروش کتاب در مرکز استان آذربایجان شرقی قرار گرفت و با محمدتقی امین‌پور، مدیر پیشکسوت آن به گپ و گفت پرداخت.

مدیر کتابفروشی دهخدا ضمن ابراز رضایت از طرح‌های حمایتی خانه کتاب از کتافروشی‌ها، خواستار یکسان‌سازی یارانه تخصیصی به کتاب‌های ترجمه‌ای و تالیفی شد که مدیرعامل خانه کتاب نیز ضمن اعلام این خبر که طرح بعدی حمایتی این موسسه از کتابفوشی‌ها همزمان با هفته کتاب امسال و با عنوان پائیزه کتاب برگزار می‌شود،  اذعان کرد: خود ما هم در بررسی‌های کارشناسی به این نتیجه رسیدیم که تعیین دو نرخ یارانه برای این دو دسته از کتاب‌ها، آنگونه که ما پیش‌بینی می‌کردیم، کارایی نداشته و در حال بازنگری در این تصمیم هستیم.

حسینی‌پور همچنین ظهر امروز از شهر کتاب تبریز که از بزرگترین کتابفروشی‌های استان آذربایجان شرقی به شمار می‌رود، بازدید کرد و با صیاد چمنی مدیرعامل این مجموعه و همکاران وی در بخش‌های مختلف و تخصصی آن گفت‌وگو کرد.

چمنی ضمن معرفی بخش‌های مختلف این کتابفروشی بزرگ که در محدوده مرکزی شهر تبریز واقع شده است، گفت: شهر کتاب تبریز حدود ۳۵ هزار عنوان کتاب در بیش از ۱۱۰ هزار جلد کتاب را در خود جای داده است و با اینکه در کنار کتاب به عرصه محصولات فرهنگی نیز می‌پردازد، اما بیش از نیمی از فاکتورهای فروش روزانه آن را اقلام کتابی تشکیل می‌دهند که این نشان‌دهنده علاقه کتابخوان‌های تبریزی به این کالای استراتژیک حوزه فرهنگ است.

وی همچنین از برگزاری نشست‌های نقد و بررسی کتاب در دوشنبه‌های آخر هر ماه در محل شهر کتاب تبریز خبر داد که تعداد آنها به ۸۵ نشست بالغ شده است و در ادامه عنوان کرد: در زمان اجرای طرح تابستانه کتاب صف متقاضیان خرید کتاب آنقدر طولانی شده بود که تا پاسی از شب همکاران وی در شهر کتاب در این کتابفروشی مشغول فعالیت بوده‌اند؛ به‌طوری‌که تنها در روز ۳ مرداد بیش از ۵۰ میلیون تومان کتاب در این کتابفروشی به فروش رسیده است.

مدیرعامل شهر کتاب تبریز با بیان اینکه رقم تخفیف کتاب‌های این مجموعه به مردم در سال ۹۷ بیش از ۲۵۰ میلیون تومان بوده است، به سابقه ۷ ساله شهر کتاب اشاره کرد و از برگزاری دو برنامه مفصل یکی در روز ۲۷ شهریورماه برای بزرگداشت شهریار و دیگری بعد از ایام ماه محرم و برای رونمایی از چاپ یکصد و یکم کتاب «ملت عشق» اثر نویسنده ترکیه‌ای «الیف شافاک» با حضور ارسلام فصیحی در این کتابفروشی خبر داد.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: