اجرای طرح «حلقه کتابخوانی» برای ۳۶۰۰ دانش‌آموز استان فارس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، علی عسکر نجفی در نشست خبری به مناسبت هفته سوادآموزی درباره کمبود فضاهای کتابخانه‌ای‌ در مدارس فارس گفت: فضاهای کتابخانه‌ای در مدارس استان معمولاً به‌صورت کلاس ـ کتابخانه است و ما نیز قبول داریم که در زمینه فضای کتابخانه‌ای‌ در مدارس کمبودهایی وجود دارد.
 
بر اساس آمارهای مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس در سال جاری تحصیلی ۹۶۰ هزار دانش‌آموز در بیش از ۹ هزار واحد آموزشی مشغول به تحصیل هستند و ۹۹٫۴ درصد از دانش‌آموزان مقطع دبستان در استان تحت پوشش تحصیلی قرار دارند.
 
به گفته علی عسکر نجفی حدود ۶ هزار دانش‌آموز مقطع دبستان در استان فارس از تحصیل بازمانده‌اند و اداره‌کل آموزش و پرورش استان نیز از همین رو فرایند شناسایی و جذب اعتبار برای بازگشت آن‌ها به تحصیل را در دستور کار قرار داده است.
 
افزایش ۵۰ درصدی جمعیت باسواد فارس در ۴ دهه اخیر
در این نشست خبری معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس با مقایسه آمار جمعیت باسواد استان فارس در ۴ دهه اخیر اعلام کرد: در سال ۱۳۵۵، تنها ۴۹٫۵ درصد از جمعیت ۶ سال به بالا در فارس باسواد بوده‌اند، حال آنکه این آمار در سال ۱۳۹۵ به ۸۸٫۸ درصد از جمعیت رسیده است.
 
بهزاد نوروزی در ادامه با بیان اینکه در سال ۱۳۵۵ تنها ۴۹ درصد از جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال فارس باسواد بوده‌اند، آمار باسوادی این گروه سنی در این  استان را در سال ۱۳۹۵ بیش از ۹۵٫۸ درصد اعلام کرد.
 
به گفته نوروزی، در سال ۱۳۵۵ درصد مردان باسواد فارس ۶۰٫۷ درصد و زنان باسواد نیز تنها ۳۷٫۸ درصد بوده است، اما این آمار در سال ۱۳۹۵ به ۹۱٫۷ درصد برای مردان و ۸۵٫۹ درصد برای زنان افزایش یافته است.
 
بهزاد نوروزی با اشاره به باسوادی ۹۱٫۵ درصد از جمعیت شهرنشین و ۸۲٫۵ درصد از جمعیت روستانشین استان فارس در سال ۱۳۹۵ یادآور شد: افزایش قابل توجه میزان باسوادی جامعه در ۴ دهه اخیر، اثرگذاری مثبتی بر شاخص‌های فرهنگی داشته است.
 
آموزش مهارت‌های آموزشی و ارتباطی به نوسوادان استان
معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان فارس سپس با اشاره به برگزاری کارگاه‌های طرح توسعه سوادآموزی زنان عشایر، طرح افزایش سواد و مهارت زندگی، طرح تربیت مدرسان و طرح نماز کلید بهشت در سال ۱۳۹۸ در این استان، افزود: همچنین در حال حاضر ۴۳ مرکز نگه‌داشت و آموزش معلولان در استان فارس وجود دارد.
 
وی در پایان با اشاره به آموزش مقدمات رایانه به ۵۷۵ نوسواد، سوادآموزی به ۲۵۰ نفر از زندانیان، برگزاری طرح خواندن با خانواده و حلقه کتابخوانی برای ۳۶۰۰ نفر یادآور شد: در سال جاری همچنین جشنواره الگوی تدریس برای ۷۱۰ نفر از اهالی استان برگزار شده است.
این مطالب را به اشتراک بگذارید: