آیت الله سید علی اکبر قریشی از ذخایر ارزشمند کشور است

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه خانه کتاب  چهارشنبه (۲۰ آذرماه) با آیت الله سید علی اکبر قریشی مفسر قرآن کریم دیدار و گفت و گو کرد.

مدیرعامل خانه کتاب در این دیدار با بیان اینکه در ایران در طول سال بالای صد هزار عنوان کتاب چاپ می‌شود، گفت: اوایل انقلاب در ایران ۷۰۰ عنوان کتاب چاپ می‌شد و این از برکات نظام  مقدس جمهوری اسلامی ایران و شخصیت‌هایی مانند شماست که دست به قلم هستید.  تعدادی از این کتاب‌های چاپی در حوزه دینی و علوم قرآنی هستند؛ در طول سال ۹۷  و ۹۸ نزدیک به ۱۵ هزار عنوان کتاب در حوزه دینی در صنعت نشر کشور چاپ شده است.  

حسینی پور ادامه داد: زکات علم نشر آن است که شما آن را انجام دادید و بعد از این وظیفه ما و دیگران است که از علم، دانش، اندوخته و آثار شما  استفاده کنیم چرا که هیچ چیز حتی تکنولوژی‌های جدیدی که گسترده شده جای کتاب را نمی‌گیرد.

مدیرعامل خانه کتاب در پایان این دیدار  ضمن آرزوی سلامتی و بهروزی برای آیت الله سید علی اکبر قریشی گفت: شما از ذخایر ارزشمند ایران هستید و فقط متعلق به این استان نیستید و منتظر آثار جدیدی از شما هستیم.

آیت الله سید علی اکبر قریشی نیز در این دیدار با بیان خاطراتی از دوران تفسیر قرآن گفت: ما حدود ۱۰ نفری بویدم که هر روز ساعت  10 در منزل یکی حاضر می شدیم و  بحث های تفسیر را پی می گرفتیم و این جریان تقریبا حدود ۲۰ سال ادامه داشت و حالتی در من به وجود آورد که از مطالعه و نوشتن سیر نمی شدم این باعث شد کتاب‌هایی بنوسیم.

وی در ادامه به بیان خاطرات نوشتن کتابی در مورد صحیفه سجادیه اشاره کرد و گفت: هنگام نوشتن این کتاب تردیدی در من ایجاد شد که این کتاب برای کسانی لازم است که اهل تحقیق باشند. ماه رمضان سال۱۳۸۵ بود که بعد از  نماز صبح به خانه برگشتم خوابیدم. خواب دیدم در مدینه هستم و می‌خواهم  به محضر امام سجاد (ع) برسم. یک روز رفتم گفتند مقدور نیست روز بعد اجازه ورود به من دادند. سلام کردم و دست امام را بوسیدم امام پرسیدند کتاب را چه نام گذاشته اید؟ گفتم  فعلا نامی نگذاشته‌ام. نسخه‌ای که ما می‌نوشتیم تصحیح  مرحوم مرعشی بود و نسخه های دیگری هم بودند که الفاظی از امام در آن‌ها بود اما اختلاف‌هایی در آن‌ها وجود داشت. در خواب از امام پرسیدم که کدام درست است. اما ناگهان از خواب بیدار شدم و گفتم قلم و کاغذ را برایم بیاورید و هر چه در این مقداری که در ذهنم مانده بود نوشتم.

آیت الله سید علی اکبر قریشی در پایان گفت: ما اگر موفق باشیم هر پنج نماز را  با جماعت بخوانیم بهترین توفیق است. نماز جماعت اگر به ۱۱ نفر رسید ثوابش بی  پایان است حتی خود ملک هم نمی‌تواند حساب آن را ثواب را بکند.

آیت الله سید علی‌اکبر قریشی در سال ۱۳۰۷ در بناب در خانواده مذهبی دیده به جهان گشود. ایشان در مدت هشت سال تحصیل در حوزه قم از محضر اساتیدی چون آیت الله بروجردی، آیت الله سلطانی و آیت الله مجاهدی تلمذ کرد و در سایه مجاهدت‌های علمی خود در سال ۱۳۷۵ بعنوان محقق نمونه سال کشور انتخاب شد. آیت الله اکبر قرشی در سال ۹۰ نیز به پاس صرف عمر خود در تدریس و تفسیر قرآن کریم و تالیف کتب متعدد در حوزه دین، به دریافت نشان درجه یک پژوهش مفتخر شد. این عالم فرزانه بیش از نیم قرن عمر با برکت خود را صرف تألیف بیش از ۵۰ عنوان کتاب در حوزه قرآن و عترت کرده است.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: