آیا کتاب صوتی رقیبی برای نسخه چاپی است؟

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، شماره سی‌وپنجم ماهنامه آموزشی، علمی، خبری و تحلیلی «دانش‌بنیان» به سردبیری پرویز کرمی از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری منتشر شد.
 
«پیش از دمیدن سپیده»، «شکوفایی مجدد صنعت پرورش میگو»، «پلی میان صنعت و دانشگاه»، «در برابر رکود»، «استراتژی‌های مناسب در شرایط بحران»، «جغرافیا تعیین‌کننده نیست»، «مشاوران حرفه‌ای؛ مهم‌ترین نیاز استارت‌آپ‌ها»، «مبانی فناوری بلاکچین»، «دموکراسی انرژی»، «چگونه نانوذرات می‌توانند راه درمان سرطان را تغییر دهند»، همچنین خبر افتتاح «بنیاد ملی کارآفرینی محتوای دیجیتال» و پرونده ویژه درباره موضوع «بلیت‌فروشی آنلاین» ازجمله مطالب درج شده در این شماره از نشریه «دانش‌بنیان» است.
 
رونق زیست‌بوم حوزه محتوای دیجیتال
«بنیاد ملی کارآفرینی محتوای دیجیتال» یکی از مراکز علمی است که به‌تازگی با حضور سورنا ستاری؛ معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، محمد شریعتمداری؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و پرویز حناچی؛ شهردار تهران، به‌طور رسمی افتتاح و آغاز به‌کار کرد. در این شماره از «دانش‌بنیان» با اشاره به این خبر، در معرفی این بنیاد آمده است: «این مرکز به‌عنوان نخستین نهاد و مرجع کسب‌وکارهای حوزه محتوای دیجیتال، فعالیت خود را آغاز کرد تا فعالیت‌ها در این حوزه را رونق دهد. کسب‌وکارهای بر پایه محتوای دیجیتال در این مرکز رشد می‌کنند و هم‌افزایی بازیگران و فعالان اصلی این حوزه در آن شکل می‌گیرد. علاوه بر این، فعالیت آن رونق زیست‌بوم حوزه محتوای دیجیتال، اشتغال‌زایی و کارآفرینی را به دنبال دارد. این مرکز با حمایت ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی راه‌اندازی شد. بنیاد ملی کارآفرینی محتوای دیجیتال، همچون چتری است تا تمام بازیگران و فعالان این حوزه در زیر آن قرار گیرند و به توانمند شدن فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کنند تا بازار داخلی و خارجی مناسبی برای آن‌ها ایجاد شود. در این مرکز در آغاز فعالیت، چهار مگا پروژه «گیگول دات کام»، «ایران ۳۶۰»، «بلوچ باکس» و «دوزلفون» اجرایی می‌شوند و در سطح کشور گسترش می‌یابند.»
 
هنوز خیلی از ما، کتاب کاغذی را ترجیح می‌دهیم
بخش صنایع خلاق در این شماره از نشریه به موضوع کتاب صوتی اختصاص دارد. مرضیه اسدی در گزارشی با عنوان «کتاب صوتی رقیبی برای نسخه چاپی است؟» می‌نویسد: «هنوز خیلی از ما کتاب کاغذی را به انواع دیگر آن ترجیح می‌دهیم و کتاب خواندن در گوشی و تبلت یا شنیدن جمله‌های کتاب از زبان شخصی دیگر آن‌قدرها بهمان نمی‌چسبد. با این‌حال این روزها که زندگی با شتابی سرسام‌آور پیش می‌رود، کمتر فرصت می‌شود با خیالی آسوده کتاب‌ها را ورق بزنیم و لذت ببریم. از همین تعجیل و بی‌وقتی است که ایده کتاب سخنگو تبدیل به ایده‌ای کارآمد برای افراد پرمشغله می‌شود…
 
ارسلان فصیحی؛ مترجم معتقد است کسانی که کتاب صوتی گوش می‌کنند، به احتمال زیاد اگر این‌دست کتاب‌ها تولید نشوند، اصلا کتاب نمی‌خوانند… مزیتی که این کتاب‌ها دارند این است که اشخاصی که فرصت کتاب خواندن ندارند، می‌توانند از زمان‌های به اصطلاح مرده‌شان، مثلا وقتی پشت فرمان هستند، استفاده کنند و دست‌کم با مضمون کتاب‌ها از طریقی دیگر آشنا شوند. کسانی هم که ضعف بینایی دارند یا اشخاص بی‌سواد هم می‌توانند از کتاب صوتی استفاده کنند و کتاب را گوش بدهند. عیبی که کتاب صوتی ممکن است داشته باشد این است که گوینده کتاب صوتی نتواند با متن ارتباط برقرار کند و زمان ادای جمله‌ها دچار اشتباه شود یا نتواند آهنگ جمله را تشخیص دهد و معنای جمله را منتقل کند و در نتیجه مخاطب را دچار کج‌فهمی کند. البته این موضوع با انتخاب گوینده با توجه به جنسیت، سن و سطح تحصیلات راوی (منظورم راوی کتاب است)، حل می‌شود.»
 
جست‌وجوی رمز طبیعت در «نظریه بازی‌ها»
در بخش کتاب این شماره از نشریه علمی «دانش‌بنیان» نیز دو کتاب مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.
کتاب «ریاضات زیبا؛ جان نش، نظریه بازی‌ها و جست‌وجوی رمز طبیعت» نوشته تام سیگفرید است که با زبانی ساده، به «نظریه بازی‌ها» که از سوی یک ریاضیدان نابغه مطرح شده، می‌پردازد. جان فوربز نَش با وجود بیماری اسکیزوفرنی که تا پایان عمر با آن دست‌وپنجه نرم می‌کرد، توانست یکی از جذاب‌ترین نظریات دنیای علم را ارائه دهد. «نظریه بازی‌ها» که نَش روی کاربردش در اقتصاد تأکید داشت، هرچند در ابتدا چندان جدی گرفته نشد، اما در نهایت داوران نوبل را متقاعد کرد این نبوغ را ببینند و در سال ۱۹۹۴ جان نَش را لایق دریافت نوبل اقتصاد بدانند.

نیلوفر منزوی در شماره سی‌وپنجم «دانش‌بنیان» در گزارشی با عنوان «زبان جهانی نظریه بازی‌ها» به نقل از نویسنده کتاب که در پیشگفتار آمده، نوشت: «نظریه بازی‌ها، چنان زمینه علمی غنی، عمیق و بحث‌برانگیزی دارد که فقط در یک کتاب نمی‌توانید آن‌را بیابید. آنچه در ادامه می‌خوانید کتابی درسی درباره نظریه بازی‌ها نیست. در این کتاب سعی نکرده‌ام تا گزارشی از کاربرد وسیع نظریه بازی‌ها در اقتصاد بدهم یا به توضیح روایت‌های مختلف و اصطلاحات بسیاری بپردازم که برای گسترش کاربرد اقتصادی آن توسعه یافته‌اند. قصد من بیشتر، تمرکز بر این نکته است که چگونه بیان‌های مختلف نظریه بازی‌ها، که بر پایه نظریه نَش شکل گرفته‌اند، در طیف وسیعی از زمینه‌های علمی دیگر نیز به‌کار می‌روند و چگونه طبیعت و رفتار انسان را شرح می‌دهند. (و در کجا با دیگر زمینه‌های علمی مرتبط می‌شوند که در جست‌وجوی شناخت مشابهی هستند؟). من این تلاش‌ها را سرآغازی تاریخی برای دسترسی به تصور آسیموف از روان‌تاریخی تلقی می‌کنم که در جست‌وجوی تاریخی «رمز طبیعت» به شرح قوانین رفتار انسان می‌پردازد.»
 
انقلابی که وجود نداشت
«انقلابی که وجود نداشت»، عنوان گزارشِ تحلیلی نگار قانونی است که درباره کتاب «انقلاب علمی» اثر استیون شیپن نوشت. در بخشی از این گزارش می‌خوانیم: «کتاب شیپن در مورد جریاناتی است که علم مدرن را به‌وجود آورده و ترکیبی است از تاریخ و فلسفه علم و در واقع بسیار قابل‌فهم‌تر از بسیاری دیگر از کتب فلسفی و تاریخی مربوط به علم است که در حال حاضر موجود است. بیشتر متون تاریخ تعلیم می‌دهند که تولد علم مدرن بین کوپرنیک در اواسط قرن شانزدهم و نیوتن در اواخر قرن هفدهم رخ داده است. شیپن مجموعه گسترده‌ای از کتاب‌ها و اطلاعات علمی را ترکیب می‌کند تا نتیجه بگیرد آنچه در آن دوره اتفاق افتاده، عمیق است اما به‌سختی می‌توان نام آن‌را «انقلاب علمی» گذاشت. چون واقعا تغییری چشمگیر در چگونگی کشف حقیقت در مورد جهان در قرن هفدهم وجود نداشته است.»

این مطالب را به اشتراک بگذارید: