«آنکه باد می کارد» پشت پرده تروریسم در منطقه را به خوبی تبیین می‌کند

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست نقد و بررسی کتاب «آنکه باد می‌کارد …» با همکاری انجمن دفاع از قربانیان تروریسم و دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، با حضور خانواده‌های شهدا و جانبازان ترور و دانشجویان در روز ۱۳ آذر ۱۳۹۸، در تالار دفاع دانشکده حقوق و علوم سیاسی برگزار شد. در این نشست مترجم و اساتید حقوق و روابط بین الملل به بررسی ابعاد و زوایای مختلف کتاب پرداختند.

آرامش شهبازی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، در ابتدای مراسم با تقدیر و تشکر از انجمن به دلیل برپایی این مراسم، نخستین و مهمترین ثمره آن را آگاهی بخشی به جامعه از طریق سازمان‌های مردم نهاد و مردمی دانست.

وی ادامه داد: جامعه دانشگاهی با ایفای نقش موثر در این گونه اقدامات، در راستای رسالت اصلی خود در زمینه آگاه سازی جامعه قدم بر می‌دارد.

محمود خبازی، پژوهشگر و مترجم کتاب درباره شخصیت نویسنده بیان کرد: میشائیل لودرز به دلیل نقد غرب در فضای غربی، فردی آزاده و شجاع بوده و دارای اطلاعات قابل توجهی در حوزه جهان اسلام است.

او ادامه داد: پیام نویسنده و کتاب را می‌توان اینگونه خلاصه کرد: «اگر مردم منطقه خاورمیانه نسبت به غربی‌ها بدبین هستند و اعتمادی ندارند، به دلیل جنگ‌ها و خشونت‌ها و اقدامات افراط‌گرایانه‌ای است که غربی‌ها در این منطقه انجام داده‌اند.»

او افزود: غرب با بهانه‌های حقوق بشر، مبارزه با تروریسم و تسلیحات کشتار جمعی به دنبال تامین منافع خود در منطقه و از جمله آن‌ها در اختیار گرفتن جریان نفت منطقه است.

خبازی با اشاره به تجارب خود از بازخوردهایی که از انتشار این کتاب گرفته بیان کرد که برخی از دانشجویان گفتند که با خواندن این کتاب به حقایق پشت پرده تروریسم در منطقه پی برده‌اند.

آناهیتا سیفی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، نیز در بخش دیگری از نشست به بررسی شکلی و محتوایی کتاب پرداخته و آن را سخنی از یک غربی و علیه سیاست غربی دانسته و این اثر را در زمره کتاب‌های آگاهی بخش برای مخاطب عامه طبقه بندی کرد.

او ادامه داد: سیاست‌های دوگانه غربی با ظاهر دموکراسی خواهی و حمایت از حقوق بشر به دنبال جلوگیری از ایجاد هژمونی مخالف خود در منطقه بوده و در این راه بازیگران غیردولتی همچون گروه‌های تروریستی به جنگ‌های نیابتی وارد می‌شوند.

محمدرضا حسینی، دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه دفاع ملی، ضمن بیان تاریخچه‌ای تروریسم در منطقه و عدم وجود تعریف واحد و مشخصی از این پدیده کتاب را در راستای توجیه جامعه بشری نسبت به پشت پرده تروریسم مفید ارزیابی کرد.

نژندی منش، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی هم طی سخنانی گفت: زمانی که کشورها به دنبال استقلال طلبی می‌روند به یکباره مخالفت‌ها آغاز می‌شود. آمریکا پس از یازده سپتامبر به هفت کشور مسلمان حمله کرده و جز گسترش بی ثباتی نتیجه دیگری نداشته است هر جا دخالت‌های کشورهای بزرگ باشد، پای منافعی همچون نفت و گاز نیز در میان است. این رویکرد را می توان در سیاست‌های اخیر امریکا در شمال سوریه به خوبی مشاهده کرد.

در ادامه نشست، سید مهدی منادی، پژوهشگر مطالعات امنیت ملی از افغانستان، در ارتباطی ویدئویی بیان کرد: جهان امروز جهانی متکی بر تقسیم قدرت وستفالیایی بوده و بزرگترین شاخصه آن قربانی شدن انسان‌ها در راه منافع دولت‌های قدرتمند و نظام سلطه است.

 او در ادامه، انسانی شدن روابط میان دولت‌ها را، راه حلی در زمینه کاهش تبعات منفی این فضا در جهان امروز دانست و با نقل قولی از برژینسکی، سیاستمدار امریکایی، عنوان داشت، غربی‌ها تنها به دنبال منافع ملی خود هستند و دراین راه انسان‌ها ر ا قربانی می‌کنند.

این مطالب را به اشتراک بگذارید: