آنتولوژی شعر خوزستان منتشر شد/از هوشنگ چالنگی تا بهمن ساکی

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ آنتولوژی شعر شاعران خوزستان با عنوان «کبودی همه‌ی سپیدی‌ها» اثر سریا داودی‌حموله در نشر سیب سرخ منتشر شد. در جلد اول و دوم آنتولوژی شعر خوزستان با عنوان «کبودی همه‌ی سپیدی‌ها» کارنامه‌ شعری بیش از ۱۰۰شاعر بررسی شد.
 
در جلد یک این کتاب سر فصل‌های «بافتارهای دیالکتیک»، «بافتارهای بینامتنی»،‌ «بافتارهای تراژیک»، «بافتارهای استفهامی»، «بافتارهای نوستالژیک»،‌ «بافتارهای سمپاتیک»، «گفت‌وگو با شاعران»، «کتاب‌نامه شاعران»، «نمایه نام‌ها» و «منابع و ماخذ»‌ آمده است. همچنین در فصل دوم این کتاب مخاطب با سرفصل‌های «بافتارهای فرامتنی»، «بافتارهای پاردوکسیکال»، «بافتارهای منفرد»،‌ «بافتارهای فراشخصی»، «بافتارهای سمپاتیک»، «بافتارهای بینابینی»، ««غم‌ آوازهای جنوبی»، «گفت‌وگو با شاعران»، «نمایه نام‌ها» و «منابع و ماخذ» آشنا می‌شود.
 
در پیشامتن این کتاب آمده است: «جنوب در دوران معاصر جریان‌های ادبی پرافت‌وخیزی داشته است، که بیشتر این جنبش‌ها وابسته به مولفه‌های اجتماعی و سیاسی می‌باشد. هم‌گام با فوران چاه‌های نفت، دگردیسی در این خطه فراگیر شد و ساختار فرهنگی زودتر از نقاط دیگر کشور تغییر کرد. به طوری که اولین جرقه مدرنیته در خوزستان، سبب تحول و تغییرات گسترده‌ای در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی گردید. در این راستا شعر جنوب (جنوب غربی) به عنوان جریانی تاثیرگذار به سرعت مسیر دگرگونی را پیمود. به اعتبار مجموعه شعرهایی که از شاعران خوزستان منتشر شد،‌ بخش مهمی از ادبیات مدرن، مدیون ذهنیت آنها قرار گرفت. علاوه بر مولفه‌های جمعی، هر شاعری مولفه‌های ذهنی خاص خود را داشت. در افکار و اندیشه آن‌ها، مضامین تاریخی، سیاسی، ‌اجتماعی و فلسفی، چنان جانی گرفت که این حرکت‌های تاثیرگذار تبدیل به ذهنیت جمعی شد.»
 
در این آنتولوژی طیف‌های مختلفی حضور دارند که از لحاظ ساختاری به گروه‌های کوچک‌تر تقسیم شده‌اند. ترتیب اسامی بر اساس نام و نام‌خانوادگی شاعرانی است که از منظر فرمیک و شگردهای زبانی در یک رده قرار می‌گیرند. برخی به‌عنوان ساختارشکن، تحولات بنیادینی در ادبیات پدید آورده‌اند. آنچنان که می‌توان به عنوان جریان‌ساز از آنها یاد کرد. این شاعران اگرچه دارای مولفه‌های مشترکی هستند، اما هر کدام مضامین خاصی را دستمایه قرار می‌دهند.
 
در این کتاب نام شاعرانی مانند هوشنگ چالنگی، قاسم آهنین‌جان، بهمن ساکی، روح‌الله احمدی، آتفه چهارمحالیان و بتول عزیزپور آمده است.
 
سریا داودی حموله پیش از این دو کتاب آنتولوژی دیگر نیز منتشر کرده است. او در آنتولوژی شعر شاعران معاصر «کلمات بیش از آدمی رنج می‌برند» طیفی از شاعران خوزستان نظیر آریا آریاپور، هوشنگ چالنگی، مجید فروتن، هرمز علیپور،‌ علی مقیمی،‌ سیدعلی صالحی، یارمحمد اسدپور، بهزاد خواجات، بهزاد زرین‌پور، کورش کرم‌پور، محسن مرادی، مهدی مرادی، فرزاد آبادی و رضا بختیاری‌اصل حضور دارند. همچنین در دیگر کتاب داودی‌حموله به نام آنتولوژی شعر شاعران اقلیمی آثار گروهی از بومی‌سرایان جنوب مورد خوانش قرار گفت. این پژوهشگر در سومین آنتولوژی خود به بازخوانی شاعران سپیدگوی معاصر پرداخته شده است. بعضی از این همگامان نواندیش، تجربه‌های فردی و اجتماعی خود را به کلام درآورده‌اند، تا مفاهیم تازه‌ای را به جهان ادبیات اضافه کنند.
 
سریا داودی حموله متولد ۱۳۵۴ در مسجد سلیمان است. وی شاعری نوپرداز و منتقدی است که در دایره شعر امروز با قلمی تخصصی و تکنیکال ،فعالیتی مستمر دارد.
 
جلد نخست کتاب «کبودی همه سپیدی‌ها» در ۲۹۰ صفحه، شمارگان ۷۰۰ نسخه و به‌بهای ۳۵هزارتومان و جلد دوم این کتاب در ۱۶۰صفحه، شمارگان ۷۰۰نسخه و به‌ بهای ۱۹هزارو۵۰۰ تومان از سوی نشر سیب سرخ راهی بازار کتاب شده است.
این مطالب را به اشتراک بگذارید: