آموزش کنترل خشم به کودکان

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بسیاری از بزرگ‌ترها نمی‌توانند مواقعی که عصبانی می‌شوند، خشم خود را کنترل کرده و رفتار صحیحی داشته باشند چون از کودکی، یاد نگرفته‌اند چگونه خود را به سرعت آرام کنند. کودکانی که در اثر عوامل مختلف، به شدت عصبانی می‌َشوند و نمی‌توانند خشم خود را کنترل کنند، اغلب پرخاشگر و جنگجو می‌َشوند. در این شرایط یکی از مراحل مهم مدیریت خشم این است که کودک یاد بگیرد وقتی عصبانی می‌شود چه کارهایی انجام دهد تا آرام شود.
 
لوری لایت در کتاب «هشت پای عصبانی» در قالب داستانی ساده دو روش روانشناسانه «تنفس عمیق» و «آرمیدگی» را برای آرام شدن به کودکان می‌آموزد. به اعتقاد این نویسنده، اگر کودک این توانایی را کسب کند که وقتی عصبانی است به جای داد و هوار راه انداختن به آرامی نفس بکشد و عضلات خود را شل کند خواهد توانست که از پرخاشگری خود جلوگیری کند.
 
در این کتاب که با تصویرگری مکس استاسویک و ترجمه عرفانه جوادپور از سوی انتشارات فنی ایران منتشر شده، داستان هشت‌پایی بیان می‌شود که وقتی از خواب بیدار می‌شود، خوب و سرحال است اما وقتی بیرون خانه را نگاه می‌کند، متوجه می‌شود، خرچنگ‌ها هنگام عبور، باغچه‌اش را خراب کرده‌اند و از این موضوع بسیار عصبانی می‌شود تا جایی‌که جوهر آبی‌رنگی از بدنش خارج می‌شود. در این لحظه پری دریایی مهربانی به دادش می‌رسد و روش‌هایی را به او می‌آموزد که در کنترل خشمش موثر است و او می‌تواند آرام شود.
 
در پشت جلد این کتاب آمده است: «کودکان از تمرین‌های مربوط به استراحت و آرامش عضلانی لذت می‌برند. آن‌ها می‌توانند با هشت‌پای عصبانی این داستان همزادپنداری کنند و هنگامی‌که پر دریایی حفظ آرامش و مدیریت خشم را به او آموزش می‌دهد او را همراهی کنند. تمرکز این روش مفید مدیریت خشم و استرس بر آگاهی‌بخشی درباره دسته‌های عضلات مختلف است تا بتواند آرامش کامل را د رذهن و بدن ایجاد کند. آرامش عضلانی از میزان استرس و اضطراب می‌کاهد و درد و خشم را کاهش می‌دهد. این داستان گیرا می‌تواند ذهن و بدن کودک را آرام کند و به او آرامش بدهد.»
 
انتشارات فنی ایران (کتاب‌های نردبان)، کتاب «هشت پای عصبانی» را با شمارگان دو هزار نسخه و قیمت ۵۵ هزار ریال منتشر کرده است.
 
 
این مطالب را به اشتراک بگذارید: